Gå till innehåll

Fosfattester


peakXp

Rekommenderade inlägg

Kanske ett något uttjatat ämne, men de trådar jag hittade är ett par år gamla minst... och saker och ting hinner ju ändra sig med tiden, nya produkter osv. Så, min fråga är:

Om man inte vill lägga ca 900kr på en Hanna fosfat checker (inkl reagens), vilket fosfattest är då bäst? Saliferts PO4-test ska ju vara ett skämt vad jag förstår. Hur är t ex Red Seas respektive Tropic Marins? Och bör man köra med referensvätska för säkerhets skull?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ett något uttjatat ämne, men de trådar jag hittade är ett par år gamla minst... och saker och ting hinner ju ändra sig med tiden, nya produkter osv. Så, min fråga är:

Om man inte vill lägga ca 900kr på en Hanna fosfat checker (inkl reagens), vilket fosfattest är då bäst? Saliferts PO4-test ska ju vara ett skämt vad jag förstår. Hur är t ex Red Seas respektive Tropic Marins? Och bör man köra med referensvätska för säkerhets skull?

Det enda jag vet som är jämförbart med en Hanna är D&D Rowas test

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=210

Jag har båda men föredrar Hanna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ålrajty then, ett bra fosfattest kostar alltså en slant, men jag tror jag börjar med Red Seas hur som helst, men känner jag mig själv rätt så sitter jag snart med en Hanna ändå :S

Har använt Saliferts och Red Seas fosfattester. Föredrar Red Sea, enklare att läsa av tycker jag. Kommer dock också skaffa mig en Hanna så småning om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder Saliferts och jag upplever att det inte är speciellt tillförlitligt vid låga nivåer fosfat. Det visar inget utslag trots att jag vet att jag åtminstone bör ha lite fosfat då jag doserat det manuellt i karet. Men jag använder det ändå mest som en indikation på läget och lägger ingen större vikt vid hur många ppm den påstår att det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för mig är det bara Hanna och D&D som gäller!

Red sea litar jag inte på, då jag har hört så mycket skit om deras andra tester. Salifert är ok om man inte kör stenkoraller.

ELOS har ett fosfattest också, som kan vara värt att utvärdera.http://www.drakfisken.se/nyos-tester/1808-nyos-phosphate-test.html tror det är samma som D&D, fast annan förpackning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...