Gå till innehåll

korall-hjälp!


slarvid

Rekommenderade inlägg

Jag tycker du ska börja med bara några få, så får du en känsla för karet och de korallerna du väljer, sen beror det ju på vad för koraller du ska ha också, det skiljer ju lite på att ha några mjukisar eller några SPS'er

Men 2-4st kanske.

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför skulle det gå åt skogen? berätta gärna hur du resonerar!

tänkte mest på ur belastningssynpunkt. Ska åka 20 mil enkel resa i morgon för jag tror det blir billigare då närmsta flaggar finns i Göteborg, och då vill jag självklart passa på att köpa så mkt så möjligt så jag slipper åka igen! Sticker även förbi ciklidhuset och ska köpa lite mer läs samt småsaken att lägga i yt terfiltret istället för korallkrossen, ska även passa på att handla korallkrubb, koralllim och något kul djur. En eremit till kanske, några turbo, men ingen fisk än

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några skivanemoner, montipora digitata tex är väl lämpliga att börja med.

Vill minnas hon fick en brunaktig gorgonia av mig för några år sedan, har hon den kvar så funkar den bra med, för att vara en gorgonia är den riktigt lätt.

30 liter är inte särskilt mycket utrymme och koraller växer, en del snabbare än andra.

Men lite mer krävande SPS som acropora tex, rekommenderar jag inte som första koraller.

Korallfoder behövs ganska sällan egentligen.

I ett såpas litet kar hade jag nog inte använt det, risken är att det skitar ner mer än det gör nytta.

Se bara till att hålla koraller som klarar sig på ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En tips för att mata koraler i nano och pico kar är att efter man har matat koralerna som man oftast gör en gång i veckan gör man direkt ett vatten byte då man änvänder en turkey baster är som en stor pinpet och "borstar" av allt i karet så att alla matrester flyger upp så du sedan kan suga upp dom. Ser att du bor i Mariestad kan tipsa om att Exotic Zoo fick in en del nya fraggar igår.

/ Jesper

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...