Gå till innehåll

Teds 580l LPS


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Nej Ted nu har jag hört så mycket om ditt akvarium så nu är det dags att du uppdaterar med lite bilder igen :)

Får inte till bilderna så det känns inge kul o fota ;)

men kom gärna över på en kaffe så kan d få göra ett försök med kameran :) Jag har nån typ av upphängning till din ramp här som matte lämnade.

Allt växer på rätt bra och färgerna har verkligen poppat. Det enda som inte riktigt vill sig är ricordeorna. De bleknar o krymper. Verkar som det smittar dem emellan för ricordeor som trivts länge kan helt plötsligt bli smittade.

Det beror inte på ljus eller matning som man kan läsa lite överallt på nätet. Utan det kan drabba dem överallt oavsett placering.

En teori kan vara att de är känsligare mot övriga lps:ers gifter i vattnet trotts att jag kör med kol. En annan kan vara bakteriellt vilket jag tror mest på. Ohyra hittar jag inget.

Verkar vara lite av ett mysterium med många drabbade runt om i världen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 1 månad senare...
  • 3 månader senare...
Ja hur går det här?

Ingen förökning på dina jawbreaker discosoma?

Hur går det med alla dina ricorderior?

Har du nån riktigt gul acanthastrea?

Lite bilder vore ju också trevligt!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

En liten uppdate..

Jag har sålt av det mesta lpser utom mina acans. Klarade inte att leva utan sps ;)

Ledsnades lite efter problem i slutet av sommaren. Misstänker att det var något bakteriellt. Körde både ozon och kol men de flesta euphyllior strök med.

Så jag lessnades lite på alla svindyra lyspluttar o sålde av de övriga ganska nyligen när allt blivit stabilt igen.

Nu är det spser i karet o det känn som om jag hittat hem igen ;) strawberry shortcake, red dragon, tricolor enchiata mm

Jawbreakern var tyvärr en av de som gick bort. Men som tur var hann jag få en bebis på den. Den lever o mår bra men är inte större än en 10öring men är gul med både röda och gröna stänk redan nu så det bådar gott.

I karet simmar en chelmon samt en flavissimus tilsammans med lite anthias. 5st flavoggutatus och 12dispar.

Mitt karantänskub på 150liter har blivit karantän och knappsamling. Är uppe i 30 olika sorter.

Bilder på det hela kommer när allt är i ordning. Just nu är det bara en massa fraggar som är fastlimmade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 5 månader senare...

Larry> allt rullar på, det som började med små fraggar för ca 1år sedan är nu små kolonier. Kejsarna funkar jättebra tilsammans och har inte tappat någon av mina 20dispar.

Har förr haft problem med att de dör av en efter en men dessa köpte jag på triton o de var karantänade och avmaskade vilket verkar ha gjort susen. Har även efter tips från norberg matatmed mat tinad i preis coley vilket också ska avmaska.

Sps, kejsare och anthias känns helrätt för mig och jag är glad att jag gjorde mig av med alla lps:er.. :)

Johan> synd att du missade fisken den är asläcker men trivs nog bra hos sherwan nu :)

ang uppgraderingen så har du hört rätt. Kommer nog komma över gladiators gamla kar 250x80x70 1400l nuvarande ägare måste bara flytta först. Då får kejsarna sträcka ut sig och några till få plats. Samt en 60-80dispar skulle vara läckert. Har alltid gillat att ha mycket fisk.

post-2348-14468934184609_thumb.jpg

post-2348-14468934182882_thumb.jpg

post-2348-14468934183193_thumb.jpg

post-2348-14468934183422_thumb.jpg

post-2348-14468934183685_thumb.jpg

post-2348-14468934183912_thumb.jpg

post-2348-14468934184147_thumb.jpg

post-2348-14468934184369_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Ser ut att växa på bra i karet!

Kör du zeo eller kör du på som vanligt med typ ingen ting och får endå så bra tillväxt och färg?

Det växer så det knakar. Det mesta är uppvuxet från SMÅ fraggar på ca 1år.

Kör inte zeo men en skvätt vodka om dan för o hålla näringen lågt. Ca 0,5nitrat o fosfat på 0,03. Kejsarna börjar bli riktiga grisar äter massor av nori.

Imperatorn går numera under namnet "trädgårdsmästaren" pga av allt nafsande. Goldflaken hänger på i nästan samma tempo.

Inte ens ricordeor o skivanemoner går säkra. Med på sps:erna verkar det bara trigga tillväxten. Inte så mycket polyper bara.

Fick med mig några riktigt grymma acroporer från ludvika zoo hem. Är sjukt svag för milliporer. Rosa med gröna toppar har jag velat ha länge. En rosa pavona fick också följa med hem. Även fast jag försöker hålla mig till enbart acropora så kunde jag inte motstå denna.

Är ingen fotograf men utan bilder har det ju inte hänt :)

Fotografer är alltid välkommna på kaffe ;)

post-2348-14468934302436_thumb.jpg

post-2348-14468934302624_thumb.jpg

post-2348-14468934302792_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var också i Ludvika i dag, många fina koraller och 6000:- fattigare. Kunde inte heller motstå En rosa pavona, så vacker. Blev en mussla och lite andra vackra koraller. Rekommenderar starkt stället.

kul att det växer bra för dig. Riktigt vackra koraller. Mvh Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var också i Ludvika i dag, många fina koraller och 6000:- fattigare. Kunde inte heller motstå En rosa pavona, så vacker. Blev en mussla och lite andra vackra koraller. Rekommenderar starkt stället.

kul att det växer bra för dig. Riktigt vackra koraller. Mvh Boman

Eller 6000 rikare ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...