Gå till innehåll

Tetra marine seasalt?


Aquaguy

Rekommenderade inlägg

Man bör nog ändå mäta sina värden på sitt salt och inte lita blint på Aqua Calculator. Däremot har jag använt Tetra marine och då "boostat" kalcium och magnesium värderna i vattenbytare tunnan. Vill man "boosta" kalcium och magnesium så kan man få hjälp i Aqua Calculator om man inte vill använda sina egna mattematik kunskaper. Ur ekonomisk synpunkt är Tetra saltet ett bra alternativ trots dessa ev. kompletteringar. KH aspekten behöver man inte lägga så stor vikt vid om man inte byter enorma mängder vatten på en gång, vilket man givetvis skall låta bli. Frågan uppkommer ofta vilket salt som är "bäst"..... är det någon som kan tala om det vore jag väldigt tacksam. Det bästa saltet är ju annars alltid det som saltvattensbutiken har på hyllan för tillfället!

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var väldigt låga värden på Ca och Mg enligt aquacalc, stämmer de verkligen tro? När du använde Tetra salt kjelle, mätte du någon gång vad för värden det hade innan du öka på Ca och Mg värdena?

Googling av saltet gav de vanliga resultaten man får när det gäller salt. Hälften säger att det är det värsta som skapats och andra hälften säger att det är kanonbra...

Enligt aquacalc så har mitt Aqua Light salt bra värden sett till Ca och Mg, det var inte tråkigt att läsa. Speciellt med tanke på att det är billigare än Tetra saltet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var väldigt låga värden på Ca och Mg enligt aquacalc, stämmer de verkligen tro? När du använde Tetra salt kjelle, mätte du någon gång vad för värden det hade innan du öka på Ca och Mg värdena?

Googling av saltet gav de vanliga resultaten man får när det gäller salt. Hälften säger att det är det värsta som skapats och andra hälften säger att det är kanonbra...

Enligt aquacalc så har mitt Aqua Light salt bra värden sett till Ca och Mg, det var inte tråkigt att läsa. Speciellt med tanke på att det är billigare än Tetra saltet...

Jo, jag har mätt och varför jag köpte det var för att lättare kunna hålla värderna i akvariet genom och "boosta" det korrekt eftersom jag kör med balling. Skall man byta vatten väldigt ofta är det ju stor ide och köpa ett salt som håller värdena utan att behöva tillföra extra kalcium och magnesium. Tetra Marine saltet löser sig väldigt bra tycker jag och det går inte åt så mycket salt per liter vatten som Aqua Calculator säger heller, om inte jag mätt helt galet. Själva ordet "light" tycker jag inte om då det oftast kännetecknar något som bara är blaskigt och billigt :-).

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, ja Light brukar inte vara positivt, speciellt inte på dricka ;-)

Men jag tror Light i Aqua Light kommer från att de sysslar mest med ljusramper från början. Fast det är nog inte Aqua Light själva som gör saltet nu när jag tänker på det, de marknadför det nog bara. Aquatic Marine verkar vara tillverkaren: http://shop.aqualight.de/product_info.php?info=p1562_Aquatic-Marine-Meersalz-10kg.html&XTCsid=3ba75866004fc78cd2e0d9ab77406d7e

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tetras salt är väl avsett att blandas med kranvattten (helst Tyskt sådant :) ), med osmosvatten blir det "light"

Instant ocean är ett liknande salt - salt av den här typen tror jag ofta innehåller tillsatser för avklorering och för att göra saltet mer lättlöst - rätta mig om jag har fel!

För revakvarier finns det nog bättre val - fish only, helt ok

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tetras salt är väl avsett att blandas med kranvattten (helst Tyskt sådant :) ), med osmosvatten blir det "light"

Instant ocean är ett liknande salt - salt av den här typen tror jag ofta innehåller tillsatser för avklorering och för att göra saltet mer lättlöst - rätta mig om jag har fel!

För revakvarier finns det nog bättre val - fish only, helt ok

Å tusan....... tack för tipset!

Fast ingenting har iaf. dött och jag har gjort av med c.a 40 kg. Nu har jag ett annat salt så får jag se om det gör skillnad.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, där ser man - då är det ju bara ännu en till produkt på marknaden som inte håller måttet :)

Sedan det där med "detoxofiers" typ Aquasafe till saltvatten har ju också avhandlats förut här på forumet - inte heller någon hit!

Jag provade detta saltet för nåt år sedan och konstaterade att det var väldigt "off" på samtliga av de parametrar jag mätte - sedan har vi ju hela spårämnes-komplexet som inte går att mäta - min tanke är ju att om man inte har grundläggade bitar i ordning, så är väl sannolikheten på att resten är rätt ganska liten.....

Tetras ska kanske fortsätta fokusera på sötvatten....:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, där ser man - då är det ju bara ännu en till produkt på marknaden som inte håller måttet :)

Sedan det där med "detoxofiers" typ Aquasafe till saltvatten har ju också avhandlats förut här på forumet - inte heller någon hit!

Jag provade detta saltet för nåt år sedan och konstaterade att det var väldigt "off" på samtliga av de parametrar jag mätte - sedan har vi ju hela spårämnes-komplexet som inte går att mäta - min tanke är ju att om man inte har grundläggade bitar i ordning, så är väl sannolikheten på att resten är rätt ganska liten.....

Tetras ska kanske fortsätta fokusera på sötvatten....:)

AquaSafe är ju många handlares signum åtminstone vad beträffande sötvatten! Nu säljer kanske inte du Tetras produkter och det kan ha en en viss betydelse i ditt resonemang.

Spårämnen går också att tillsätta och jag gör det.

Skulle vara intressant om du kunde speca upp en 3-4 salter som är ok så jag kan vara lite mer observant framdeles.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det inte som kritik mot dig, Kjelle - du har ju koll på att de fattas lite till mållinjen :)

Vi hade en diskussion om Aquasafe och liknande för ett tag sedan här på Svg - jag tror att Stigisemla kom med en bra förklaring om varför det var mindre lyckat i salt!

Näpp, jag säljer inte Tetra eftersom vi bara jobbar med saltvatten, fast det har inte så mycket med det här resonemanget att göra - jag uppfattar nog Tetra som seriöst, men det finns många produkter vi valt bort för att vi tycker det finns annat som är bättre.

AquaSafe är ju många handlares signum åtminstone vad beträffande sötvatten! Nu säljer kanske inte du Tetras produkter och det kan ha en en viss betydelse i ditt resonemang.

Spårämnen går också att tillsätta och jag gör det.

Skulle vara intressant om du kunde speca upp en 3-4 salter som är ok så jag kan vara lite mer observant framdeles.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det inte som kritik mot dig, Kjelle - du har ju koll på att de fattas lite till mållinjen :)

Vi hade en diskussion om Aquasafe och liknande för ett tag sedan här på Svg - jag tror att Stigisemla kom med en bra förklaring om varför det var mindre lyckat i salt!

Näpp, jag säljer inte Tetra eftersom vi bara jobbar med saltvatten, fast det har inte så mycket med det här resonemanget att göra - jag uppfattar nog Tetra som seriöst, men det finns många produkter vi valt bort för att vi tycker det finns annat som är bättre.

Jag har aldrig använt AquaSafe till några fiskakvarier någongång och skulle aldrig komma på tanken. Tråden som du nämner har frångått mig.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Insåg att jag inte var helt tydlig där :(

Nä, jag menade inte att du använt aquasafe - jag "pratade" fortfarande om saltet.

att jag halkade in på aquasafe hade med bilden från salthinken du la upp.

Jag har aldrig använt AquaSafe till några fiskakvarier någongång och skulle aldrig komma på tanken. Tråden som du nämner har frångått mig.

Hälsningar Kjelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...