rickard81 Postat 21 januari 2013 Postat 21 januari 2013 Har problem med min automatiska vattenpåfyllning nämligen de att pumpen inte startar. Kan man ta isär pumpen försökte lite igår? Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Citera
mikoto Postat 21 januari 2013 Postat 21 januari 2013 Lurigt problem, jag tror inte pumpen går ta isär allt för mycket. Har du kört den i rent osmos vatten eller har du haft den i kalkhaltigt vatten som du fyllt på med? Isf kan det vara värt att kalka av den kanske. Kan du mäta om pumpen får spänning till sig? Med en multimeter tex. Citera
_Manne_ Postat 21 januari 2013 Postat 21 januari 2013 (ändrat) Har problem med min automatiska vattenpåfyllning nämligen de att pumpen inte startar. Kan man ta isär pumpen försökte lite igår? Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2Om det är den där vita med blå botten så kan du inte dela den nämnvärt..Har du kört den torr ett antal gånger så förbrukas den ganska snabbt. Du får snarare mäta utgången till pumpen med en multimeter så du Vet att det går ström fram , så det inte är i boxen som problemet ligger.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Ändrat 21 januari 2013 av _Manne_ Citera
Blåbert Postat 21 januari 2013 Postat 21 januari 2013 Min hängde sig när den var helt ny, så ja blåste i den bakvägen, sen dess har den gått Citera
rickard81 Postat 21 januari 2013 Författare Postat 21 januari 2013 Jag ska testa om jag får nån spänning ikväll. Känner dock en svag vibration från pumpen så verkar som den vill komma igång. Men kan var inbillning så de är lika bra och mäta. Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Citera
JonasJ Postat 21 januari 2013 Postat 21 januari 2013 Jag har också råkat ut för detta ett par gånger med min Tunze påfyllning.Då har det räckt att suga lite i slangen så kommer pumpen igång. Citera
Vandal Postat 21 januari 2013 Postat 21 januari 2013 peta runt impellern med en tandpetare... hade ett snäckskal i min som gjorde att den stannade och lät illa... peta,skaka, dunka,testa,repetera... Citera
rickard81 Postat 21 januari 2013 Författare Postat 21 januari 2013 Jag har nu testa blåstestet, sugit, försökt snurra på impellern inget hjälper. Men tack för alla tips ska lägga den i ett ättikbad och se om de hjälper. Spänning fram finnsSkickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Citera
_Manne_ Postat 21 januari 2013 Postat 21 januari 2013 Kunde du snurra impellern o du vet att det är ström fram.. Händer inget då.. Då är det byta som gäller.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
rickard81 Postat 21 januari 2013 Författare Postat 21 januari 2013 Kunde du snurra impellern o du vet att det är ström fram.. Händer inget då.. Då är det byta som gäller.Mvh Manne Sent from my iPhone using TapatalkJapp jag kunde snurra, ny pump alltså bara sätta sig och leta bästa pris på en ny då Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Citera
Blåbert Postat 21 januari 2013 Postat 21 januari 2013 Biltema har en för typ 70 spänn, ja har en som lite allround-pump Citera
petnym Postat 21 januari 2013 Postat 21 januari 2013 Detta har hänt för mig också. Första gången löste jag det genom att köpa en ny pump. Den funkade då bra i ytterligare ett par år. Nu funkar tunzen endast sporadiskt, så jag fyller på nytt vatten för hand varje morgon sedan några månader tillbaka, (asjobbigt). Antar att det är elektroniken alternativt Ac/dc omvandlaren som inte orkar ge tillräckligt med ström för tunzen dör ibland när pumpen skall gå på. Citera
rickard81 Postat 21 januari 2013 Författare Postat 21 januari 2013 Biltema har en för typ 70 spänn, ja har en som lite allround-pumpBiltema säger får jag kolla upp Tack för tipset. Ny tunze hitta jag för 225Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Citera
rickard81 Postat 21 januari 2013 Författare Postat 21 januari 2013 Detta har hänt för mig också. Första gången löste jag det genom att köpa en ny pump. Den funkade då bra i ytterligare ett par år. Nu funkar tunzen endast sporadiskt, så jag fyller på nytt vatten för hand varje morgon sedan några månader tillbaka, (asjobbigt). Antar att det är elektroniken alternativt Ac/dc omvandlaren som inte orkar ge tillräckligt med ström för tunzen dör ibland när pumpen skall gå på.Ja nått är de som strular. Den har stannat för mig också ett par gånger innan. Undrar hur mycket ström den ska ge för kolla upp de och mätaSkickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Citera
_Manne_ Postat 21 januari 2013 Postat 21 januari 2013 Tyvärr är just denna pump inte värd 225kr ens - i mitt tycke.. Pga fördålig livslängd.. Jag bytte själv till en orginal när min gav upp..Numera kör jag en slangpump från AM på ghl styrning.. Inte krånglat en gång på flera år.. Men testa biltemas variant är mitt tips.. Är ju inte saltvatten det handlar om så kanske det är lika lång livslängd på den.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Blåbert Postat 21 januari 2013 Postat 21 januari 2013 Det är en pentrypump, typ färskvatten för båtar och husvagnar Citera
nike83 Postat 21 januari 2013 Postat 21 januari 2013 jag upplever att när min pump har gått torr så är den svår att starta.... Citera
rickard81 Postat 21 januari 2013 Författare Postat 21 januari 2013 Tyvärr är just denna pump inte värd 225kr ens - i mitt tycke.. Pga fördålig livslängd.. Jag bytte själv till en orginal när min gav upp..Numera kör jag en slangpump från AM på ghl styrning.. Inte krånglat en gång på flera år.. Men testa biltemas variant är mitt tips.. Är ju inte saltvatten det handlar om så kanske det är lika lång livslängd på den.Mvh Manne Sent from my iPhone using TapatalkOkej de låter ju inge vidare att tunzen inte är något bra men jag ska testa biltemas Det är en pentrypump, typ färskvatten för båtar och husvagnarTack för tipset hitta den nu ska köpa en imorgon jag upplever att när min pump har gått torr så är den svår att starta....De håller jag med om kan vara därför min pajat. Gick torrt när jag var borta en helg funka iof när jag fyllde på vatten dock svårstartad. Men nu verkar de vara körtSkickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Citera
rickard81 Postat 31 januari 2013 Författare Postat 31 januari 2013 Köpte en på Biltema får se hur länge den håller. Fast jag kan ju köpa tre för samma pris som en orginal tunze Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Citera
Luddox Postat 31 januari 2013 Postat 31 januari 2013 Kan vara värt att kolla så nivåsensorn inte fått någon påväxt av kalkalger e d. Sensorn känner då helt enkelt inte av att den befinner sig ovan ytan, och sänder heller ingen signal till styrelektroniken.. Detta händer mig då och då, om jag inte tittar till den och putsar av ev påväxning (typ en gång i månaden). När detta händer startar alltså inte pumpen, och jag trodde själv min lagt av första gången det hände. Men lite stållull eller lite mildare avbortsning gör att det funkar normalt igen. Citera
rickard81 Postat 31 januari 2013 Författare Postat 31 januari 2013 Kan vara värt att kolla så nivåsensorn inte fått någon påväxt av kalkalger e d. Sensorn känner då helt enkelt inte av att den befinner sig ovan ytan, och sänder heller ingen signal till styrelektroniken.. Detta händer mig då och då, om jag inte tittar till den och putsar av ev påväxning (typ en gång i månaden). När detta händer startar alltså inte pumpen, och jag trodde själv min lagt av första gången det hände. Men lite stållull eller lite mildare avbortsning gör att det funkar normalt igen.De har jag kollat. Lampan för att pumpen gick lös, men som sagt pumpen starta inte. Men nu fungerar de iaf med en ny pumpSkickat från min HTC One X via Tapatalk 2 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.