Gå till innehåll

Tunze påfyllning


rickard81

Rekommenderade inlägg

Lurigt problem, jag tror inte pumpen går ta isär allt för mycket. Har du kört den i rent osmos vatten eller har du haft den i kalkhaltigt vatten som du fyllt på med? Isf kan det vara värt att kalka av den kanske. Kan du mäta om pumpen får spänning till sig? Med en multimeter tex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har problem med min automatiska vattenpåfyllning nämligen de att pumpen inte startar. Kan man ta isär pumpen försökte lite igår?

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Om det är den där vita med blå botten så kan du inte dela den nämnvärt..

Har du kört den torr ett antal gånger så förbrukas den ganska snabbt.

Du får snarare mäta utgången till pumpen med en multimeter så du Vet att det går ström fram , så det inte är i boxen som problemet ligger.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ändrat av _Manne_
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde du snurra impellern o du vet att det är ström fram.. Händer inget då.. Då är det byta som gäller.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Japp jag kunde snurra, ny pump alltså bara sätta sig och leta bästa pris på en ny då :)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta har hänt för mig också. Första gången löste jag det genom att köpa en ny pump. Den funkade då bra i ytterligare ett par år. Nu funkar tunzen endast sporadiskt, så jag fyller på nytt vatten för hand varje morgon sedan några månader tillbaka, (asjobbigt). Antar att det är elektroniken alternativt Ac/dc omvandlaren som inte orkar ge tillräckligt med ström för tunzen dör ibland när pumpen skall gå på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta har hänt för mig också. Första gången löste jag det genom att köpa en ny pump. Den funkade då bra i ytterligare ett par år. Nu funkar tunzen endast sporadiskt, så jag fyller på nytt vatten för hand varje morgon sedan några månader tillbaka, (asjobbigt). Antar att det är elektroniken alternativt Ac/dc omvandlaren som inte orkar ge tillräckligt med ström för tunzen dör ibland när pumpen skall gå på.

Ja nått är de som strular. Den har stannat för mig också ett par gånger innan. Undrar hur mycket ström den ska ge för kolla upp de och mäta

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är just denna pump inte värd 225kr ens - i mitt tycke.. Pga fördålig livslängd.. Jag bytte själv till en orginal när min gav upp..

Numera kör jag en slangpump från AM på ghl styrning.. Inte krånglat en gång på flera år..

Men testa biltemas variant är mitt tips.. Är ju inte saltvatten det handlar om så kanske det är lika lång livslängd på den.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är just denna pump inte värd 225kr ens - i mitt tycke.. Pga fördålig livslängd.. Jag bytte själv till en orginal när min gav upp..

Numera kör jag en slangpump från AM på ghl styrning.. Inte krånglat en gång på flera år..

Men testa biltemas variant är mitt tips.. Är ju inte saltvatten det handlar om så kanske det är lika lång livslängd på den.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Okej de låter ju inge vidare att tunzen inte är något bra men jag ska testa biltemas

Det är en pentrypump, typ färskvatten för båtar och husvagnar

Tack för tipset hitta den nu ska köpa en imorgon

jag upplever att när min pump har gått torr så är den svår att starta....

De håller jag med om kan vara därför min pajat. Gick torrt när jag var borta en helg funka iof när jag fyllde på vatten dock svårstartad. Men nu verkar de vara kört

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kan vara värt att kolla så nivåsensorn inte fått någon påväxt av kalkalger e d. Sensorn känner då helt enkelt inte av att den befinner sig ovan ytan, och sänder heller ingen signal till styrelektroniken.. Detta händer mig då och då, om jag inte tittar till den och putsar av ev påväxning (typ en gång i månaden). När detta händer startar alltså inte pumpen, och jag trodde själv min lagt av första gången det hände. Men lite stållull eller lite mildare avbortsning gör att det funkar normalt igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara värt att kolla så nivåsensorn inte fått någon påväxt av kalkalger e d. Sensorn känner då helt enkelt inte av att den befinner sig ovan ytan, och sänder heller ingen signal till styrelektroniken.. Detta händer mig då och då, om jag inte tittar till den och putsar av ev påväxning (typ en gång i månaden). När detta händer startar alltså inte pumpen, och jag trodde själv min lagt av första gången det hände. Men lite stållull eller lite mildare avbortsning gör att det funkar normalt igen.

De har jag kollat. Lampan för att pumpen gick lös, men som sagt pumpen starta inte. Men nu fungerar de iaf med en ny pump

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...