Gå till innehåll

Vad är fel? (Bra värden tror jag men korallerna drar ihop sig)


alivedreamer

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Jag har haft mitt ca 500 liters igång sedan hösten. Innan hade jag ett RSM130 igång men jag flyttade över allt till ett större utan att ändra mer än vattenvolymen.

Det har gått bra tills nu.

Ca 35-40kg levande sten.

Har två clowner och en filfisk.

Lite eremiter och turbosar, en sjöstjärna.

En euphylia, ricordea multicolor, en anemon (red foot), en sten med gröna stjärnpolyper.

Värden har varit stabila sedan november.

Temp 25

Salt: 1.024

Nitrat: 0 - Det växer gröna alger så det tror jag inte på.

Mg: 1200

Ca: 320

Fosfat: 0 (enligt hanna Checker, har haft lite tidigare)

Kh: ca 10 (har varit högre 15, men har legat på ca 10 några veckor)

Nitrit: 0, har kollat nästan varje dag sedan det började krångla. Även testat att späda för att se om det var över skalen. Testat med Salifert och ett annat.

Ph: 8.2 (var länge 8.2 men har sakta gått upp till ca 2.3)

Skötsel:

Byter ca 10-15l vatten i veckan. Skördat bort lite gröna alger. Tillsätter balling-light manuelt, går åt väldigt lite iom. att det inte är så mycket i karet.

Problemen:

-Min Euhpylia (frogspawn) började tappa polyper för ca 2 veckor sedan. Snart inga alls kvar tyvärr.

-Min mjukkorall (rödbrun som ett träd, minns inte namn) har dragit ihop sig.

-Stjärnpolyperna har dragit ihop sig och inte synts alls de senaste dagarna.

-Kalkalgerna växer dåligt, så har det varit ett bra tag. Innan kom det röda prickar på glasen hela tiden, nu i princip inget.

Övrigt:

-Ricordean ser bättre ut än förut och de sträcker på sig, vet dock inte om det är bra eller dåligt.

-Fisk och andra djur beter sig som vanligt.

-Anemonen är relativt ny och var till en början uppblåst. Nu är den mindre men har satt sig på botten mitt under en 120w led.

Någon som har något tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I denna tråden finns det duktiga akvarister som räknat lite på mängden nitrat tidigare: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?16914-H%F6ja-nitraten&highlight=h%F6ja+nitrat

Hade i min tidigare post helt missat ca och mg som freguz påpekade och håller ju helt klart med om att det bör ökas :) Det brukar ju vara en god idé inom denna hobbyn att inte ändra allt för många parametrar så att man kan se vad som löser problemen, men hade jag varit i din situation så hade jag faktiskt ökat alla dessa värdena.

I mitt eget kar så ger iallafall lågt nitrat symptom liknande dina :)

Fosfatremover skulle jag även råda dig att vara lite försiktig med särkilt om det är alu-baserad, så du inte nollar fosfaten helt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er!

Jag dosade i så mycket jag vågade för att höja Mg igår kväll. Det gick upp mer än jag väntat mig kan tilläggas. När jag mätte nu på morgonen så var Mg på 1260 och Ca på 440 (japp inte, 340). Kan mängden Magnesium påverka mätresultatet för Ca?

Stjärnpolyperna var framme nu på morgonen, får se hur det ser ut med resten när jag kommer hem.

Skall även ta mig en funderare på det där med Nitrat och fosfat och vilka värden jag egentligen vill ha.

Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Det börjar ordna sig nu.

Sjöborren dog och jag fick en sväng med dinoflagellater (tror jag) när fosfat plötsligt gick i höjden 0.66. Bytte media så gick det ned igen. Kanske jag stressa sjöborren när jag höjde magnesium och ändra vattenvärdena för snabbt?

Euphylian som tappat alla polyper har börjat få nya. Ricordean och stjärnpolyperna ser jättefina ut igen.

Mjukkorallen (troligen Sinularia) är fortfarande väldigt ihopdragen.

Har svårt att förhålla mig till det där med nitrat. Får väl skaffa mer fiskar så det ökar på lite :)

Tackar alla för hjälpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen!

Jag bestämde mig för att jag hade 0 i nitrat. Provade att dosera enligt recept som Lasse nämnt. Jag blandade 40g salpeter + 450ml vatten.

Fosfat har gått ned till 0.35, men verkar stanna där av någon anledning. Trots att utvattnet från reaktorn är markant lägre (0.20) än i resterande del av karet. Något måste alltså släppa fosfat.. PH fortfarande konstant så jag vet inte riktigt.

Doserade 10ml/dag till mina 500 liter (dag 0).

Dag 1 så såg jag förändring på stjärnpolyperna och ricordean. Jag var lite osäker men även min fru tyckte de såg ut att ha puffat upp sig mer. Doserade 10ml till.

Dag 2 så kan jag säga att jag ser skillnad helt säkert till och med bättre färg, framför allt på ricordean. Ännu ingen skillnad på mjukkorallen. Tycker mig kunna se lite gröna algprickar på rutan vilket jag inte haft på mycket länge.

Vi får se hur det utvecklar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Hur har det gått. har nämligen samma problem. startade mit kar för 2 månader sedan har två olika mjukkoraller. båda har dragit ihop sig.

Vad var det du fyllde på i så fall om det vart bra?

Kan vara värt att testa med ett rejält vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...