kiwi11 Postat 23 januari 2013 Dela Postat 23 januari 2013 Ska snart flytta över mitt innehåll från stora karet till mitt RSM men vill bara checka så det blir rätt!Jag tänkte ta 50% gammalt vatten och sen blanda resten nyttTa sten, och tvätta av/skölja i en balja för en del sten är väldigt skitig Köpa ny vanlig sand. Skölja ur och lägga ner.Är det bara att köra på sen eller?, fullt ljus & så? Har tyvärr lite Cyano på någon sten, kommer det fortsätta att bildas i nya karet?[h=3][/h] Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 23 januari 2013 Dela Postat 23 januari 2013 Varför ska du behålla gammalt vatten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
herrGreen Postat 23 januari 2013 Dela Postat 23 januari 2013 Kör helt nytt vatten, bakterier mm får du i stenen, funkar inte likadant som i ett sötvattenskar. Jag tvättade min sand i senaste flytten, det gick bra, gick åt kanske 20 liter saltvatten, men massa lägredjur överlevde, vilket är kul. Kör med samma ljus som tidigare, tänk på att vissa känsliga koraller kan bli "brända" om du kör på hårdare ljus i nya karet. Byt långsamt, om skillnaden är stor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kiwi11 Postat 23 januari 2013 Författare Dela Postat 23 januari 2013 Har sett att vissa gör det.. men jag kör helt nytt vatten då!Anledning till att jag byter sand är för att den jag har nu är mest är små sten och snäckskal.. Inte så snyggt!Ljuset är 100w mindre på det nya karet så det är nog lugnt!Men stenen, skrubba med borste eller bara skölja? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 23 januari 2013 Dela Postat 23 januari 2013 Du kan använda en oanvänd tandborste eller diskborste ifall du vill skrubba stenen. Ta upp en hink vatten innan du börjar rota i karet, så du kan placera koraller och annat levande där i, sen tar du en hink till och fyller upp som du kan använda till att skrubba stenen i. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 23 januari 2013 Dela Postat 23 januari 2013 Skrubba med nått å sedan skölj av det i det vattnet du inte ska ha lägg i karet å börja skapa som du ev vill ha det. Låt klarna å se om det blir bra. Lägg sedan i koraller å fiskJag hade kört med 1/3 gammal vatten å resten nytt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kiwi11 Postat 23 januari 2013 Författare Dela Postat 23 januari 2013 Okej, tack! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 23 januari 2013 Dela Postat 23 januari 2013 Jag tycker att man skall ha med gammalt vatten, inte så mycket som 50% men 20-25 kanske Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxan Postat 23 januari 2013 Dela Postat 23 januari 2013 de lärda får tvista. Jag skrubbade inte min sten vid flytten men såg till att skaka rent den i en hink med saltvatten samt "blåsa" på den med en stark cirkulationspump.. Så jag bråkade inte så mycket med stenen.. Det blev bra mycket skit i vattnet trots att jag lät diskborsten ligga... Det nya karet behövde aldrig "cykla" men jag "smög" igång det med sten samt Microbe-Lift under första veckan.. Sedan i med några små bajsmaskiner... städpatrul... sedan över med resten.. efter ytterligare 1-2 veckor samt körde efter drygt en månad i sand.. Det funkade bra för mig. Inga alger eller dylikt.. gick smidigt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kiwi11 Postat 26 januari 2013 Författare Dela Postat 26 januari 2013 Vattnet blandades igår. Idag åker sten, sand koraller o fisk ner.Kanske byter ut några liter mot gammalt vatten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 26 januari 2013 Dela Postat 26 januari 2013 Jag röstar också för att använda lite av det gamla vattnet, 25-50%(Kanske mer om vattnet är bra). Känns som en mindre förändring för koraller och andra organismer då. Men vad som rätt eller fel vågar jag inte säga MvhDavid Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Chum Postat 4 februari 2013 Dela Postat 4 februari 2013 Kan bara skjuta in som kuriosa, även om alla förkastar det - att jag nyligen bytte från 900 liter till 250 liter och använde BARA gammalt vatten, även om jag gjorde ett byte på ca 10 % i samband med "uppstarten". Det gick hur bra som helst... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 4 februari 2013 Dela Postat 4 februari 2013 Gammalt vatten är som gamla kallingar, de passar och känns bra, men är egentligen inget man vill ha mer än en gång. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.