Gå till innehåll

Hur göra när jag flyttar över allt till nytt kar?


kiwi11

Rekommenderade inlägg

Ska snart flytta över mitt innehåll från stora karet till mitt RSM men vill bara checka så det blir rätt!

Jag tänkte ta 50% gammalt vatten och sen blanda resten nytt

Ta sten, och tvätta av/skölja i en balja för en del sten är väldigt skitig

Köpa ny vanlig sand. Skölja ur och lägga ner.

Är det bara att köra på sen eller?, fullt ljus & så? :)

Har tyvärr lite Cyano på någon sten, kommer det fortsätta att bildas i nya karet?[h=3]

[/h]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör helt nytt vatten, bakterier mm får du i stenen, funkar inte likadant som i ett sötvattenskar.

Jag tvättade min sand i senaste flytten, det gick bra, gick åt kanske 20 liter saltvatten, men massa lägredjur överlevde, vilket är kul.

Kör med samma ljus som tidigare, tänk på att vissa känsliga koraller kan bli "brända" om du kör på hårdare ljus i nya karet. Byt långsamt, om skillnaden är stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett att vissa gör det.. men jag kör helt nytt vatten då!

Anledning till att jag byter sand är för att den jag har nu är mest är små sten och snäckskal.. Inte så snyggt!

Ljuset är 100w mindre på det nya karet så det är nog lugnt!

Men stenen, skrubba med borste eller bara skölja?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan använda en oanvänd tandborste eller diskborste ifall du vill skrubba stenen. Ta upp en hink vatten innan du börjar rota i karet, så du kan placera koraller och annat levande där i, sen tar du en hink till och fyller upp som du kan använda till att skrubba stenen i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skrubba med nått å sedan skölj av det i det vattnet du inte ska ha lägg i karet å börja skapa som du ev vill ha det. Låt klarna å se om det blir bra. Lägg sedan i koraller å fisk

Jag hade kört med 1/3 gammal vatten å resten nytt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de lärda får tvista. Jag skrubbade inte min sten vid flytten men såg till att skaka rent den i en hink med saltvatten samt "blåsa" på den med en stark cirkulationspump.. Så jag bråkade inte så mycket med stenen.. Det blev bra mycket skit i vattnet trots att jag lät diskborsten ligga... Det nya karet behövde aldrig "cykla" men jag "smög" igång det med sten samt Microbe-Lift under första veckan.. Sedan i med några små bajsmaskiner... städpatrul... sedan över med resten.. efter ytterligare 1-2 veckor samt körde efter drygt en månad i sand..

Det funkade bra för mig. Inga alger eller dylikt.. gick smidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kan bara skjuta in som kuriosa, även om alla förkastar det - att jag nyligen bytte från 900 liter till 250 liter och använde BARA gammalt vatten, även om jag gjorde ett byte på ca 10 % i samband med "uppstarten". Det gick hur bra som helst... :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...