Gå till innehåll

Weipro SA2012 ?


Alexxander

Rekommenderade inlägg

Mao,är det farligt att "överskumma"?

Läst nånstans att vissa ämnden kan försvinna?

Det har diskuterats tidigare:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?7069-Kan-man-skumma-f%F6r-mycket

Vill minnas att Jörgen "Aquario" även hade en tråd om detta, men hittar den inte nu, där han tog upp detta och det blev en lång och intressant tråd om det.

Kontentan var väl att man kan skumma för hårt och bli av med en del spårämnen den vägen. Men med regelbundna vattenbyten och en normal skummare så blir det nog svårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag höll själv på med ett ~50 liters förr, och kom aldrig överens med en enda skummare, testade rio nano, deltec mce 300, tunze 9002, bm nac qq. De invändiga blev fula, och utvändiga ganska mycket oljud och inte heller så snajdigt. Gemensamt hade dom att det läckte ut microbubblor i karet.

Så, om jag hade varit i ditt läge, hade jag avdelat en hörna med en limmad glasskiva (eller btn bakgrund) och gjort överrinningskam, haft en liten tunze 9002 eller liknande däri och så en returnpump nederst som undviker de värsta bubblorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte de här skummarna har så jättehög verkningsgrad så jag hade nog testat köra den hela tiden faktiskt, hade det inte fungerat väl hade jag isf då tittat på att sätta skummaren på en timer. Jag tror inte den kommer orsaka problem genom att vara igång konstant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...