Gå till innehåll

Mängd sand?


Vidofner

Rekommenderade inlägg

Halloj!

Nu har jag varit och köpt sand och skulle gärna ta emot lite råd. Jag köpte två påsar men har bara haft i den ena hittills, men undrar vad era åsikter är ifall jag kan hälla på mer sand eller om det bara är att bjuda in otrevligheter. Varför jag skulle vilka hälla på mer är för att det ska se mer naturligt ut men även så tex pistolräkor kan gräva lite och fiskar mm kan föra in sanden i gångarna under stenarna så man slipper se glasbotten

Vad hade ni gjort?

Så här ser det ut just nu:

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att säga men tycker det ser ganska bra ut, kanske lite tunnt.

Vill minnas jag hade typ 15-20 kg i min 375a (150x50 bottenyta)

Ett lager på 2-3cm ger inga problem, skaffa en laddning sandvändande snäckor och kanske eremiter och lite andra balla djur som rotar runt i sanden.

Tror inte det skulle ge några problem om du häller i den andra säcken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att säga men tycker det ser ganska bra ut, kanske lite tunnt.

Vill minnas jag hade typ 15-20 kg i min 375a (150x50 bottenyta)

Ett lager på 2-3cm ger inga problem, skaffa en laddning sandvändande snäckor och kanske eremiter och lite andra balla djur som rotar runt i sanden.

Tror inte det skulle ge några problem om du häller i den andra säcken.

Precis vad jag ville höra! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Spinner vidare på denna tråden, vill minnas att det ska finnas en länk till en sida där man matar in sin akvariestorlek, och sen får man uträknat på ett ungefär hur mycket sand som går åt, beroende på vald tjocklek på sandbotten?

Jag är alltså ute efter att ta reda på hur mycket sand som kommer att gå åt till mitt nya kar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det funkar men teoretiskt borde man kanske kunna räkna volymen mängd i liter på samma sätt som man räknar vattenvolymen. Dock får du det i liter och inte kilo. Dock spelar ju sten och sådant som ligger på botten in. Bara en tanke som sagt vet inte om det fubkar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spinner vidare på denna tråden, vill minnas att det ska finnas en länk till en sida där man matar in sin akvariestorlek, och sen får man uträknat på ett ungefär hur mycket sand som går åt, beroende på vald tjocklek på sandbotten?

Jag är alltså ute efter att ta reda på hur mycket sand som kommer att gå åt till mitt nya kar. :)

Kanske denna du tänker på http://www.marinedepot.com/md_educationcenter_calculators_sand_bed_calculator.html ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar använda en egen formel för detta ;)

Ta den mängd du uppskattar går åt till karet, dela detta på hälften, ta sedan resultatet gånger slutsiffran på din bils reggnr, ta detta resultat och dividera med samma reggnummers slutsiffra! Det tal du nu har tar du med dig till handlarn, när du sen står där så kommer du känna att "detta är nog för lite" så du köper alltså en säck extra!

När du kommer hem och börjar fylla sand i karet så upptäcker du att det inte alls gick åt så mycket som du trodde, alltså lägger du ut den säcken som blir över i garaget och har något att svära över varje vår när det är dags att städa!!

Det här är en helt ovetenskaplig kalkyl som har fungerar varje gång för mig, och jag har även hört att andra råkat ut för samma slutsats ;)

Lycka till // Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar använda en egen formel för detta ;)

Ta den mängd du uppskattar går åt till karet, dela detta på hälften, ta sedan resultatet gånger slutsiffran på din bils reggnr, ta detta resultat och dividera med samma reggnummers slutsiffra! Det tal du nu har tar du med dig till handlarn, när du sen står där så kommer du känna att "detta är nog för lite" så du köper alltså en säck extra!

När du kommer hem och börjar fylla sand i karet så upptäcker du att det inte alls gick åt så mycket som du trodde, alltså lägger du ut den säcken som blir över i garaget och har något att svära över varje vår när det är dags att städa!!

Det här är en helt ovetenskaplig kalkyl som har fungerar varje gång för mig, och jag har även hört att andra råkat ut för samma slutsats ;)

Lycka till // Danne

Håller med, den fungerar varje gång.

Men du glömde ta med den övriga familjens estetik-siffror, dom skiljer dock lite mellan individerna, så man får ta ett medelvärde av dessa och lägga in i beräkningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den dag övriga familjen betalar för innehåll får de även lägga in veto om dess innehåll. fram till dess gäller veto bara utsidan. (buller ingår på utsidan, så även strö-ljus) sandlagrets tjocklek tillhör inte en av veto-punkterna. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror du glömde slutsumman från fluxkondensators astralprojektion när du dividerar med regnummret

Jag brukar använda en egen formel för detta ;)

Ta den mängd du uppskattar går åt till karet, dela detta på hälften, ta sedan resultatet gånger slutsiffran på din bils reggnr, ta detta resultat och dividera med samma reggnummers slutsiffra! Det tal du nu har tar du med dig till handlarn, när du sen står där så kommer du känna att "detta är nog för lite" så du köper alltså en säck extra!

När du kommer hem och börjar fylla sand i karet så upptäcker du att det inte alls gick åt så mycket som du trodde, alltså lägger du ut den säcken som blir över i garaget och har något att svära över varje vår när det är dags att städa!!

Det här är en helt ovetenskaplig kalkyl som har fungerar varje gång för mig, och jag har även hört att andra råkat ut för samma slutsats ;)

Lycka till // Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åter till ämnet.

Enligt kalkylatorn skulle det ge mig en vikt på ca 18lbs, detta skulle väl då landa på ca 8kg. Det säljs väl påsar på ca 9kg om jag inte minns fel? I så fall borde en sådan påse funka perfekt till mig. Då gäller det bara att hitta en sådan i närheten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...