Gå till innehåll

en ny ide !!!


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

vi strävar efter uppnå verkligheten så här kommer min ide :)

när en våg slår över revet virvlar MASSOR av luftbubblor runt revet

vågsimulering har vi om man nu kopplar en luftslang till en doserpumpen(reglera mängden luft osäker om detta funkar)magnetventil (på timer) eller nåt liknande som sedan går till insuget på returpumpen kan man få lite av denna effekt så kan detta ske kanske 2-3 ggr på 24h

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Lite stänk och salt kan man leva med :)

På någon gammal tråd har detta diskuterats och någon länkade till någon(amerikan?) som hade kört så länge med bra resultat. Tror han hade ett closed loop system med luft som kom in ett par ggr per dygn. Inte hittat tråden än men ska leta mer.

Sen får man väl passa sig för att få övermättat eller microbubblor i akvariet. Men tillsätter man luften efter pumpen borde det vara ok. Och om man ändå har ytavrinning så gör det väl inget om man får skum(äggviteämnen) på ytan eftersom det ändå rinner ned till sump och skummare?

I naturen kan man se skum på havsstränder efter hårt väder. Samma sorts skum som hamnar i en skummarkopp. Vilket man kanske inte ska tänka på när man badar..

MVh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där skulle inte jag simma omkring i :P Kan ju likväl simma i en skittunna:)

Iden tror jag är klockren får nog iväg en massa skit som annars stannar i revet. Tror även detta kan avhjälpa till viss mån skit som samlar sig på sten mellan sten.

Vill se ett sådant systen. Har ju en del micro bubblor då och då i karet från skummaren inga problem med det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Closed loop är väl när man har insug i akvariet, pump utanför och sen ett eller flera utblås i akvariet. Ofta med nån slags vågmaskin som Oceanmotion. Men det spelar ju ingen roll om man kör luft i en pump bara för cirkulation eller en returpump.

Väntar lite på att någon skall ta upp det där med att suga in luft, alltså innan pumpen. Men det kanske är när man har större pumpar det kan bli farligt med övermättnad och microbubblor. Jag brukar låta returpumparna(Eheim) suga in luft vid vattenbyten i ett av våra korallkar och inbillar mig att det ger positiva effekter iaf.

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var några år sedan den tråden var igång, kommer ihåg den med.

Det kommer garanterat resultera i mängder med saltstänk överallt, skåp, armaturer, på golv mm. Detta saltstänk kryper in överallt inklusive elkontakter till armaturer mm...

Så se till att allt är bra skyddat och isolerat.

Och det gäller att vara flitig med trasan för att torka av.

Då tror jag med på en så kallad "surge device", lite knöligare att få till på ett bra sätt, men riktigt cool när det fungerar.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite knepig att förklara med text. Principen är att man skapar en "våg" med jämna mellanrum, med hjälp av en behållare av något slag och lite rördragning och en pump. Denna bytta ska stå ovanför karet, man pumpar upp vatten till den, när det är fullt så rinner vattnet över snabbt till karet med hävert och skapar en vågaktig rörelse. Nackdelen är att det är svårt att få det tyst, det blir lite toagurgel när vattnet töms, och det kräver skapligt stort kar då man tar vatten från karet till byttan.

Det går säkert att lösa på ett smart sätt om man lägger lite arbete på utformandet.

Sök på youtube, borde finnas en hel del videos.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja har nu testat detta lite. Det som hende va att LPS slemmade lite junk men dem blåste upp sig och ser mycket fluffigare ut samt fick bort en hel del detrius "skit" som nu är bortfiltrerat. Så denna korta tid har jag dragit på med luft 4ggr/dag. Och enu bara fördelar. stänket lite men inte så farligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...