akutmottagning Postat 31 januari 2013 Postat 31 januari 2013 vi strävar efter uppnå verkligheten så här kommer min ide när en våg slår över revet virvlar MASSOR av luftbubblor runt revetvågsimulering har vi om man nu kopplar en luftslang till en doserpumpen(reglera mängden luft osäker om detta funkar)magnetventil (på timer) eller nåt liknande som sedan går till insuget på returpumpen kan man få lite av denna effekt så kan detta ske kanske 2-3 ggr på 24h Citera
gurra600 Postat 31 januari 2013 Postat 31 januari 2013 Jag satte slangen i två streamer som satt mitt i mot varandra på kortändan och luftpumpen på timer funkar, hade det när jag tog död på Cyano. Citera
Kjelle Postat 31 januari 2013 Postat 31 januari 2013 Jag får den uppfattningen att en sådan här konstruktion kommer fälla ut äggviteämnen.Hälsningar Kjelle Citera
hansson_1985 Postat 31 januari 2013 Postat 31 januari 2013 Och det kommer garanterat att vara salt på allt som är över och runt karet! När luftbublorna spriker på ytan så stänker det salt i små länder som med tiden blir mycket! Citera
akutmottagning Postat 31 januari 2013 Författare Postat 31 januari 2013 det med äggvite hade jag inte tänkt på som sagt detta va bara en ide hur funkar detta i naturen?då va iden sågad Citera
freddi36 Postat 31 januari 2013 Postat 31 januari 2013 Skummet som man ibland kan se på stränder, är det äggviteämnen som "skummats ur" med hjälp av vågorna? Det borde ju bli lite samma effekt isåfall Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 31 januari 2013 Postat 31 januari 2013 Lite stänk och salt kan man leva med På någon gammal tråd har detta diskuterats och någon länkade till någon(amerikan?) som hade kört så länge med bra resultat. Tror han hade ett closed loop system med luft som kom in ett par ggr per dygn. Inte hittat tråden än men ska leta mer. Sen får man väl passa sig för att få övermättat eller microbubblor i akvariet. Men tillsätter man luften efter pumpen borde det vara ok. Och om man ändå har ytavrinning så gör det väl inget om man får skum(äggviteämnen) på ytan eftersom det ändå rinner ned till sump och skummare?I naturen kan man se skum på havsstränder efter hårt väder. Samma sorts skum som hamnar i en skummarkopp. Vilket man kanske inte ska tänka på när man badar..MVhDavid Citera
akutmottagning Postat 31 januari 2013 Författare Postat 31 januari 2013 lite stänk hör till . har man ytavrining borde ju detta isåfall vara positivt med tanke på att man binder upp stora mängder skit Citera
Guest Postat 31 januari 2013 Postat 31 januari 2013 Det där skulle inte jag simma omkring i Kan ju likväl simma i en skittunna:) Iden tror jag är klockren får nog iväg en massa skit som annars stannar i revet. Tror även detta kan avhjälpa till viss mån skit som samlar sig på sten mellan sten.Vill se ett sådant systen. Har ju en del micro bubblor då och då i karet från skummaren inga problem med det Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 31 januari 2013 Postat 31 januari 2013 Letar för full efter tråden och nåt klipp på youtube från ett sådant system. Nån annan som minns att de har sett detta? Kanske till och med kallas för något? MvhDavid Citera
akutmottagning Postat 31 januari 2013 Författare Postat 31 januari 2013 tyvär inte trodde inte ens nån provat Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 31 januari 2013 Postat 31 januari 2013 Det finns alltid nån som har testat Här är klippet: Sen återstår bara att leta upp diskussionen. MvhDavid Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 31 januari 2013 Postat 31 januari 2013 Här är en "Tank of the month" som kör samma sak. http://reefkeeping.com/issues/2008-04/totm/index.phpMVhDavid Citera
akutmottagning Postat 31 januari 2013 Författare Postat 31 januari 2013 blir inte riktigt klok på vad close lope vad som menas med detta verkar vara enkelt att prova på blir att testa detta i nya karet Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 31 januari 2013 Postat 31 januari 2013 Closed loop är väl när man har insug i akvariet, pump utanför och sen ett eller flera utblås i akvariet. Ofta med nån slags vågmaskin som Oceanmotion. Men det spelar ju ingen roll om man kör luft i en pump bara för cirkulation eller en returpump. Väntar lite på att någon skall ta upp det där med att suga in luft, alltså innan pumpen. Men det kanske är när man har större pumpar det kan bli farligt med övermättnad och microbubblor. Jag brukar låta returpumparna(Eheim) suga in luft vid vattenbyten i ett av våra korallkar och inbillar mig att det ger positiva effekter iaf. MvhDavid Citera
Guest Postat 31 januari 2013 Postat 31 januari 2013 Detta värkar ju väldigt bra kanske man ska testa:) Citera
DaTrucka Postat 31 januari 2013 Postat 31 januari 2013 Det var några år sedan den tråden var igång, kommer ihåg den med.Det kommer garanterat resultera i mängder med saltstänk överallt, skåp, armaturer, på golv mm. Detta saltstänk kryper in överallt inklusive elkontakter till armaturer mm...Så se till att allt är bra skyddat och isolerat. Och det gäller att vara flitig med trasan för att torka av.Då tror jag med på en så kallad "surge device", lite knöligare att få till på ett bra sätt, men riktigt cool när det fungerar.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Blåbert Postat 1 februari 2013 Postat 1 februari 2013 Förklara surfe device mer ingående kanske? Citera
DaTrucka Postat 1 februari 2013 Postat 1 februari 2013 Lite knepig att förklara med text. Principen är att man skapar en "våg" med jämna mellanrum, med hjälp av en behållare av något slag och lite rördragning och en pump. Denna bytta ska stå ovanför karet, man pumpar upp vatten till den, när det är fullt så rinner vattnet över snabbt till karet med hävert och skapar en vågaktig rörelse. Nackdelen är att det är svårt att få det tyst, det blir lite toagurgel när vattnet töms, och det kräver skapligt stort kar då man tar vatten från karet till byttan.Det går säkert att lösa på ett smart sätt om man lägger lite arbete på utformandet.Sök på youtube, borde finnas en hel del videos.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
akutmottagning Postat 1 februari 2013 Författare Postat 1 februari 2013 jag tror på detta saltstänket är lite jobbigt allt går att lösa. nu provar jag lite genom att satt en luftslang på streamerm seio hade tydligen en ingång för detta Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 1 februari 2013 Postat 1 februari 2013 Carlson surge device:http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=206877MvhDavid Citera
Guest Postat 1 februari 2013 Postat 1 februari 2013 Ja har nu testat detta lite. Det som hende va att LPS slemmade lite junk men dem blåste upp sig och ser mycket fluffigare ut samt fick bort en hel del detrius "skit" som nu är bortfiltrerat. Så denna korta tid har jag dragit på med luft 4ggr/dag. Och enu bara fördelar. stänket lite men inte så farligt. Citera
akutmottagning Postat 2 februari 2013 Författare Postat 2 februari 2013 Provar själv lite imellanåt kan vara inbillning men vattnet känns klarare skummaren skummar mer sps Selmar lite precisnefter men sedan känns dom klarare o fräschare Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.