Gå till innehåll

Vad är dett för snäcka?


Petter N

Rekommenderade inlägg

Humlesnäcka 100%, kan äta sjöharar, sjögurkor och andra sniglar. Är en duktig sandvändare dock.

Med vänlig hälsning, Jonathan

Tveksam till detta - de jag har är aldrig i sanden - alltid i stenen. De är allätare. Aldrig hittat något negativt med dem jag har men det finns åtminstone 10 tals liknande arter tror jag. Från början var detta en ganska dyr snäcka som kom ifrån Västindien men på senare år har den/snarlik till den börjat att importeraras från Stilla Havet.

MVH Lasse

Här

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tveksam till detta - de jag har är aldrig i sanden - alltid i stenen. De är allätare. Aldrig hittat något negativt med dem jag har men det finns åtminstone 10 tals liknande arter tror jag. Från början var detta en ganska dyr snäcka som kom ifrån Västindien men på senare år har den/snarlik till den börjat att importeraras från Stilla Havet.

MVH Lasse

Jag har sett den äta på Astrea Sp, dvs se upp.

nyttodjur, men Kan ge sig på andra. (jag kanske hade otur och fick tag i Rambo!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett den äta på Astrea Sp, dvs se upp.

nyttodjur, men Kan ge sig på andra. (jag kanske hade otur och fick tag i Rambo!)

Det är lite svårt att dra en slutsats bara för man ser ett djur på ett annat. en vanlig förekommande "sanning" är att eremiter kan ge sig på snäckor just för att få deras skal. Jag har svårt att se hur en eremit skulle kunna äta ur en frisk snäcka som oftast har en dörr att stänga. Däremot döende och döda snäckor kan de ju ge sig på och som extra bonus få ett större skal. Du vet ju inte vad din bumblebee gjorde på astrean, det kan ju ha hittat något annat att äta, alger, bakterier eller vad som helst.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite svårt att dra en slutsats bara för man ser ett djur på ett annat. en vanlig förekommande "sanning" är att eremiter kan ge sig på snäckor just för att få deras skal. Jag har svårt att se hur en eremit skulle kunna äta ur en frisk snäcka som oftast har en dörr att stänga. Däremot döende och döda snäckor kan de ju ge sig på och som extra bonus få ett större skal. Du vet ju inte vad din bumblebee gjorde på astrean, det kan ju ha hittat något annat att äta, alger, bakterier eller vad som helst.

MVH Lasse

Sant, refererar bara till vad jag såg och vad jag läst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Alexraptor Citat från artikel du länkar till

Although it is not terribly difficult to describe a whelk, and I will get to

that below, several things must be taken into account when trying to determine

if the mystery snail in an aquarium is, or is not, a whelk. First, color doesn't

matter. While I haven't seen a chartreuse or bright blue whelk, I have seen just

about every other color in their shells from black to white to hot pink. Second,

size doesn't matter. The smallest adult whelks are only a few tenths of an inch

long, and the largest top out at over two feet in length. Additionally, of

course, tiny juveniles of relatively large whelks are among some of the whelks

most commonly found in reef tanks. As a consequence of these two factors,

illustrations may not be very useful in trying to identify such animals.[/QUOTE]

Vidare

The shell characters illustrated in Figure 2 are exceptionally variable. They

vary between species, and the various combinations of the characters are used to

distinguish species. Unfortunately, they may also vary within a specific species.

For example, one researcher categorized over 2400 combinations of color,

lamellar height and number, and shell proportions in the common intertidal

whelk, Nucella lamellosa, of the Pacific Northwest.

(rödfärgat av mig)

Jag har nog just nu ca 10 - 40 snäckor som ser ut som den på bilden i mina akvarier. I en kompis försäljningsakvarium går det 40 + tillsammans med räkor, andra snäckor och till och från små gobies. Hos dessa "som liknar snäckan på bilden exakt" har jag aldrig sett ngt beteende som tyder på att det är en predator.

Observera - jag kan inte säga att snäckan på bilden är en predatorsnäcka - jag kan heller inte säga att den inte är det. Det duger inte bilden till att avgöra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snäckor är lite lömska att artbestämma så jag säger varken du är bä men Engina är det nog men det krävs betydligt bättre bild för detta färg på foten locket munnen mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har någon annan tanke om vad det kan vara för typ av snäcka så lägg gärna fram det.

Svaret är just det - jag kan inte identifiera en snäcka på en bild, än mindre om den är en aktiv predator eller inte. Variationen både mellan och inom arterna, mimycry och annat gör det mer än vanskligt att ens bestämma om det är en predator, omnivor, herbivor eller något annat. Jag såg bland annat att en av källorna hade placerat Babylonia formosae som en aktiv jagande predator. Det är i själva verket en asätare som gör mycket nytta genom att äta dött organiskt material i sanden. samma gäller alla olika sk nassariussnäckor. Whelk som du använder betyder på svenska valthornssnäcka och det finns många olika beteende där. Om vi skall prata om farliga, aktivt jagande snäckor så är namnet vi skall se upp med

Men även bland dem finns ofarliga arter som gör nytta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...