Gå till innehåll

Felmonterade pumpar på min skummare!


Krulle

Rekommenderade inlägg

Satt och kollade lite på bilder på näntet på min skummare precis.

Har en Bubble Magus Nac66A

Såg då att pumparna va monterade uppochner!!!!!!!

Med insuget neråt med andra ord.

Vände nu på dom, men inser nu att min sump inte är tillräckligt djup för att vattenivån

ska kommer över insugen :/

Nån som har ngt bra förslag på hur man kan lösa detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, ja är det så att insugen stryps är det ju inte bra alls, så kan man inte ha det... Så det är rätt gjort av dig då. Annars presterar nog pumpen identiskt nästan oavsett vilken sida som är uppåt.

Lösning på första problemet då... Du kan ställa in en bytta eller så i sumpen som har rätt höjd för vattennivån till skummaren, sedan får en pump pumpa uppvatten till den behållaren eller så får du leda ner avrinningsröret där i så att skummar behållaren blir sumpens första steg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den skummaren har väl ett minimidjup den ska stå i för att fungera optimalt?

Brukar väl ligga på ca20 cm på BMs skummare.

Jag har en NAC7 och den vill ha minst 20cm vatten.

Bild på sump?

Så kanske någon kläcker en ide som fungerar.

Edit:

Kollade in bilder på en sån skummare, ser ut som den behöver ha betydligt högre vatten än så.

Det finns ingen möjlighet att vrida pumparna så dom suger från sidan, typ?

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ är att du vänder pumparna rätt och sen sätter två krökar på insugen så den drar vattnet från botten sen upp i en böj och ner i insuget.

Jag har haft just denna skummaren tidigare och fick också vända på pumparna för att den inte skulle dra ner luft pga för låg vattennivå i sumpen, men då märkte jag inte att de sög fast i botten. Har du testat att sätta fast den där vita sneda plattan som ska sitta över båda pumparnas insug?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dra iväg ett mail till fish street och fråga om hur djupt den ska stå, dom är alltid hjälpsamma.

Dom flesta skummare som har samma pump(ar) för bubbeltillverkning och cirkulation har ett optimalt djup som dom ska stå i.

Lite dåligt att det inte står om det på hemsidan faktiskt.

Googlade runt lite, verkar som det optimala djupet är 28-30cm på denna skummare.

Står den i grundare vatten så presterar den inte helt optimalt heller förmodligen, hur mycket det gör i verkligheten kan jag inte säga.

Har man en återcirkulerande variant så spelar det ingen roll, kan tom ställa dom utanför sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...