Svahn Postat 8 februari 2013 Författare Postat 8 februari 2013 orange spotted turbo (buccinulum corneum) Citera
jacs Postat 8 februari 2013 Postat 8 februari 2013 Ser ut som en månsnigel på vanlig svenska. Har en som ser ut så men gömmer sig i sanden hela tiden. Citera
stigigemla Postat 9 februari 2013 Postat 9 februari 2013 Snigel drunknar i vatten. Jag misstänker namnet borde vara något som slutar på snäcka. Citera
Svahn Postat 9 februari 2013 Författare Postat 9 februari 2013 Den var fin ,hur stor är den ?Ca, 4 cm Citera
Svahn Postat 9 februari 2013 Författare Postat 9 februari 2013 orange spotted turbo (buccinulum corneum)Jag hittade den själv till slut... Babylonia sp. 01 Citera
Svahn Postat 9 februari 2013 Författare Postat 9 februari 2013 Snigel drunknar i vatten. Jag misstänker namnet borde vara något som slutar på snäcka.Klart att jag skulle skrivit snäcka, men för att den har ett skal inte för att den lever i vatten. Det finns ju havssniglar... Citera
Maglofster Postat 9 februari 2013 Postat 9 februari 2013 Snigel drunknar i vatten. Jag misstänker namnet borde vara något som slutar på snäcka.Även om detta är en snäcka så finns det ju havssniglar. Citera
MartinForsström Postat 9 februari 2013 Postat 9 februari 2013 Vad jag lite snabbt lyckats läsa mig till är sniglar uteslutande landlevande. Allt som har ett spiralformat skal är en snäcka om det inte är en pärlbåt. Jag är inte riktigt världsmästare på systematik men jag tror att det är så det ligger till. Citera
Wiking Postat 9 februari 2013 Postat 9 februari 2013 Snäckor = har skalSniglar = har inga skalBåda kan leva både över och under vattenytan. Är det inte så det är? Citera
MartinForsström Postat 9 februari 2013 Postat 9 februari 2013 Jag tror att även skallösa rackare under vatten är snäckor. Sniglar är vad jag förstått en familj av skallösa, landlevande snäckor. Citera
Wiking Postat 9 februari 2013 Postat 9 februari 2013 I så fall så är ju en nakensnigel egentligen en nakensnäcka?Jag påstår inte att ni har fel, men helt klart så är det lite förvirrande:) Citera
Maglofster Postat 9 februari 2013 Postat 9 februari 2013 Jag har tolkat det så att Sea slug = havssnigel och Sea snail = havssnäcka. Citera
Svahn Postat 9 februari 2013 Författare Postat 9 februari 2013 ( http://www.ne.se/havssniglar:havssniglarhavssniglar, äldre namn på skallösa former av marina bakgälade snäckor, särskilt på ordningen Nudibranchia )Äldre namn....... Men, jag är ju äldre........ ;-) det är nog så att numera är det snäckor som lever i vatten. Utan skal = nakensnäcka.Men egentligen är det latinska namnet det enda rätta, huvudsaken är att vi förstår varandra. Citera
MartinForsström Postat 9 februari 2013 Postat 9 februari 2013 Jag håller med föregående talare. Latinska namn är det enda som gäller för att undvika förvirring. Det finns en hel drös med översättare som inte ser skillnad på en havskatt och en mal bara för att ta ett exempel. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.