Nito Postat 17 juni 2005 Postat 17 juni 2005 då startar jag första tråden i denna kategori: vilket nitratfilter kör ni med? nöjd, missnöjd? Citera
christian Postat 17 juni 2005 Postat 17 juni 2005 Aquacare 110Den är kanske lite väl stor för mitt lilla kar, men den funkar.Har inte haft den igång mer än en månad så det är lite svårt att säga hur bra den är.Har gått från 50 mg/l (osäker på enheterna) till 5 på tre veckor. 0 nitrat ut.Har dock inte matat så friskt som innan och har inte så mycket att jämföra med.Det svårt att reglera flödet in med kran så jag ska köpa en doserpump för ändamålet. Citera
Lejonkungen Postat 18 juni 2005 Postat 18 juni 2005 Har Deltecs nitratfilter som är inbyggt i deras innerfilter 31. Jag skulle rekommendera Schurans (utan att ha använt det själv) och köra med etanolmatning (och ev redox-probe). Citera
the rookie Postat 18 juni 2005 Postat 18 juni 2005 deltecs sprinklersystem över biobollar, caulerpa...perfekt ...behövs inget annat ...Peter Citera
uffe2 Postat 21 juni 2005 Postat 21 juni 2005 Det låter som en tillräckligt bra och extremt billig lösning.Svavelkulor i PETflaska,nöjd =) Citera
Atrox Postat 21 juni 2005 Postat 21 juni 2005 Jag använder ett Aquacare 75 o tycker att det funkar bra, har oxo tänkt sätta doserpump till det. Citera
Petrus Postat 24 juni 2005 Postat 24 juni 2005 Nå ble jeg litt overrasket, jeg trodde nesten ingen benyttet nitratfilter jeg. Har man problemer med for høye nitratverdier, så trodde jeg det var mest fornuftig å fjerne årsaken til problemet.......Og klarer man ikke det, er makroalger eneste fornuftige løsningen......Kanskje var jeg litt bråkjekk nå, men jeg håper å høre hva andre mener ! Citera
aerie Postat 24 juni 2005 Postat 24 juni 2005 Anledningen till mitt nitratfilter är att jag vill fortsätta mata, inte sluta mata bara för att ständigt ha noll i nitrat. Sen så har jag visserligen macroalger också...men så mkt alger vill jag inte ha. Citera
Petrus Postat 24 juni 2005 Postat 24 juni 2005 Godt svar, Samuel....men allikevel.....nitrat er ikke spesielt skadelig for levende organismer. Alle saltvannsfisker tåler minst 4-600 mg/l. Så jeg lurer videre på årsaken til filteret...*s*Kanskje er jeg vanskelig, men jeg forsøker bare si.....at bruk heller penger på andre ting.....Nitrat er ikke farlig for noe vi vil ha akvarium !! Citera
Jocke Postat 24 juni 2005 Postat 24 juni 2005 Tjenare!Man kanske vill ha mycket fisk tillsamans med stenkoraller då kan det väl vara bra med ett filter.MVH Jocke Citera
Petrus Postat 7 juli 2005 Postat 7 juli 2005 Det er selvfølgelig alltid bra å ha vannverdier som ligger så tett opp mot det naturlige som mulig. Det jeg sier er at nitrat normalt ikke utgjør noen trussel mot levende organismer i et saltvannsakvarium, dersom man ikke har ubegrenset med dollar så kan det muligens være andre ting som kan være viktigere å bruke pengene på.....mvhPer-Kristianhttp://aquawest.com Citera
Caligula Postat 10 juli 2005 Postat 10 juli 2005 bara så ni vet: ska ni ha stenkoraller+fisk i ett akvarie. Ja, då är det ett MÅSTE med nån form av nitratfilter!!!!De flesta stenkoraller trivs nämligen inte i längden om nitrathalten överstiger 25-50mg/l!!! Allra bäst är att ligga stabilt på 5-15mg/l, detta är idealiskt förhållande för mer än 75% av alla stenkoraller!!!!! Tro mig, jag har testat!!Och själv körde jag med AquaCares nitratfilter!! Fick plocka ut lite svavelkulor för att ligga på 10mg/l stabilt i mitt 900 liters akvarie!Förutsättningarna jag hade var: 65-70 stenkoraller + 50 fiskar (kirurger, clowner, gobies, Anthias, och nån liten fisk till), jag matade 2-3 gånger per/dag!! Citera
Dallaman Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Svavelkulor i PETflaska,nöjd =)finns det någon simpel ritning?"för en nybörjare" Citera
Ingvar Hellmalm Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Jag har plenum ala Schubert + algodlining i djupsandbädd i sumpen. Fosfor ligger<0.5 och Nitat på 5. Jag har många och stora fiskar( jag menar 30cm) i mitt 3000 l och matar 8 gånger per dag. Jag har haft stora fiskar som dött och blivit liggand så jag ej kan ta upp dom påverkade inte nitraten ett smack. Mina 100-talet eremiter krabbor och ormstjärnor fixar det. Citera
Magnus Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Kastade ut mitt nitratfilter och kör med Aqua Connects bakteriesystem! Fungerar bra - får till och med tillsätta nitrat för hand... Citera
Ingvar Hellmalm Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Kastade ut mitt nitratfilter och kör med Aqua Connects bakteriesystem! Fungerar bra - får till och med tillsätta nitrat för hand... tack den första som är inne på mina trossatser. Citera
AlienOne Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 någon som har testat NF 509 Deltec nitratfilter ???? Citera
Magnus Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 tack den första som är inne på mina trossatser.Tack för det men jag vill nog vara lite ödmjuk här - det är fortfarande en tillsats av kolföreningar och spårämnen (förutom bakterierna) i deras system! Ett system i biologisk balans utan tillsatser är alltid att föredra!För övrigt är även rowaphos-reaktorn utkastad! Citera
Magnus Postat 31 januari 2006 Postat 31 januari 2006 Och ozonet och uv-c är urkopplat! Befriande! Skummare och kalkmixer är för mycket bara det. Funderar på att övergå till manuellt kalkvatten upphottat med vinäger i stället. Billigt, smidigt och enkelt! Kalktillsättning och näringsämnesreducering i ett! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.