Gå till innehåll

Ljuset i tunneln


gurra600

Rekommenderade inlägg

Nu är bygget i gång Ledramp med Dreamchip ..Den ska bestå av Aluplåt 1200x300x8 mm och ska byggas in i låda som består av aluvinkelprofil 20x20x2.

aludurkplåt ska bli lådans skal.

Leds 2 st Dream chip + 32 st 10W i dessa nyanser 18 st royal blå av dessa har 12 linser, 6 st 16000K, 8 st 20000K.

Kylare 2 st arctic cooler 9800 + 8 st GlacialTech igloo 7223 light.

Leds drivs med Jannes kort 1 st LMB1 som styr 1 st CATDriver16ia + 2 st Leddriver5ch.

Fläktar styrs av 1 st Aerocool X-vision.

post-5953-14468928368109_thumb.jpg

vad tror ni ?

post-5953-14468928367873_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Häftigt - visste inte att det var ett drömchipbygge till igång i Göteborgsområdet. Håller på med test av senaste versionen av Jannes kort. Det kommer bli bra det här. Kör just nu de två vita kanalerna på 1050 mA, de två blå på 1050 mA och Actinic-kanelen på 800 mA. Tot 5 A och ca 160 W. Det kommer att justeras ner lite grand eftersom jag vill köra två av Jannes driverkort på samma nätenhet och det går max ta ut ca 9 A till LED från den. Jag räknar då med att ta ut 4500 mA per dreamchip vilket ger att jag få balansera in de olika kanalerna. Efter injusteringen ligger kanalernas FV mellan 32,7 - 33,0 V. Strömmarna är inställda från 730 mA (kanal 3 actinic-kanalen), 770 mA (kanal 5 - vit) och 1000 mA (kanal 1,2 och 4). Matningen är på 34 V. Allt kallibrerat på 100 %. Min grafikkortkylare klarar av detta galant. Man får göra den här inställningen separat för varje chip (strömmarna). Nu skall jag inte mata in mer än 4,5 A per chip men jag kan tänka mig att några vill köra lite hårdare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag har bränt mitt första chip........ Vet inte om det är en garanti eller inte - det började som två små svarta fläckar där kanalerna går ut i plasten (på plastsidan) Jag testade detta chip idag under 8 timmar och till slut slogs actinickanalen ut. Jag har inte överhettat eller kört med överströmmar. Det enda fel jag kan tänka mig gjort är att jag använde 2 komp epoxi när jag limmade linsen på chippet. Numera använder jag alltid den värmebeständiga silikonen som AC-RC använder - det är samma typ som själva linsen enligt uppgift. Det har varit två andra fall - liknande mitt men vad det beror på vet ingen. De har fått sina reparerade av AC-RC. Men jag vill påpeka att använd värmebeständig silikon och se till att inte få något på linsen.

post-2331-14468928385266_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag har bränt mitt första chip........ Vet inte om det är en garanti eller inte - det började som två små svarta fläckar där kanalerna går ut i plasten (på plastsidan) Jag testade detta chip idag under 8 timmar och till slut slogs actinickanalen ut. Jag har inte överhettat eller kört med överströmmar. Det enda fel jag kan tänka mig gjort är att jag använde 2 komp epoxi när jag limmade linsen på chippet. Numera använder jag alltid den värmebeständiga silikonen som AC-RC använder - det är samma typ som själva linsen enligt uppgift. Det har varit två andra fall - liknande mitt men vad det beror på vet ingen. De har fått sina reparerade av AC-RC. Men jag vill påpeka att använd värmebeständig silikon och se till att inte få något på linsen.

[ATTACH=CONFIG]91079[/ATTACH]

MVH Lasse

Trist Lasse

du har möjligtvis inte länken till silikonet? så man får på det som dom rekomenderar ialla fall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här - det är faktiskt ett bra silikon till rätt mycket.

MVH Lasse

Edit - fick just svar från AC-RC - de tror det rör sig om ngt de kallar "ripple". Jag skall skicka tillbaka chippet för gratis reparation.

Vågar man nu dra igång sitt eget chip ??

Planen är testa imorgon..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en liten misstanke om att linsen kan ha spelat en roll. Det är 3 chip förutom mitt som jag vet om ( totalt ca 150 chip). Kör utan lins först Manne. Mina linser passade heller inte klockrent så jag tog bort piggarna på ena sidan. Det hela började som två svarta fläckar i plasten där ledningarna är. Jag förstår inte riktigt vad AC-RC skriver men det går att tyda att man inte skall överstiga 5 V i matning jämfört med FV vid den aktuella strömmen. Om ni kör Jannes kort - ställ allt på 700 mA och kör matningen på högst 35 V. Min actinic ger en FV på 32,5 V i det läget. Justera in efteråt. Det kan vara så att det skapas en "ledningsbrygga" mellan kanalernas anslutningar och linsen. Jag råkade ut för att linsens plast brändes på en annan lins.

Jag ser inget på mina andra två chip.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har tittat på mina "Dream Chip" och linser, tapparna på linsen passar ok men det är silikonlim i hålen som gör att linsen inte sitter som den ska, tog ett 2 mm borr och rensade hålen försiktigt och nu passar linserna .. hur mycket av linsens yta placerade ni lim på ?

Har lackerat ,, så nu börjar monteringen av alla delar.

post-5953-1446892866915_thumb.jpg

Ska limma linser men vet inte riktigt hur ,, vill ju inte att det ska bli soppa nu.. Lins-soppa

post-5953-14468928669614_thumb.jpg

En hel del M3 hål att fixa till

post-5953-14468928669828_thumb.jpg

post-5953-14468928669395_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Limma försiktigt och använd AC-RC:s heatproof klara silikon. Har du inte det så kom ut till mig och låna. Ta försiktigt - blås rent ordentligt i linsen och over LED-panelen. Så lite damm som möjligt. Ta försiktigt med limmet - helst om du kan fixera linsen med kanterna så du bara har lim vid "taggarna". Jag skriver det här för jag har bränt ett chip till och jag är 90 % säker på att det beror på att jag klantade mig genom att använda tvåkomponent lim för att limma linserna. Rester måste ha kommit ut över silikonlinsen - hittar ingen annan förklaring. Har tokkört två andra chip som jag bara använt AC-RC:s silikon på - ett 50 LED och ett 100 LED. Janne har varit lite nervös också :). Men - det blir varmt innanför linsen så tänk på det när du börjar köra. Ett råd är också - gör klart allt men montera inte linserna förrän du provkört. Vill du ha råd om kortet och Jannes programvara - hör av dig via PM.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipsen ,, jag köpte AC-RC silikonlim som är till linser så de e ok ,, men jag undrar om det inte ska vara en liten luftspalt mellan linsen och leden.

Det är det nu och om man bara limmar linsens tappar i leden så kan ev värme komma ut. vad tror ni ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...