dahlgren Postat 14 februari 2013 Postat 14 februari 2013 Det sitter en mussla på min bakruta, den har f*n inte varit där förut. Hur kom den dit? Citera
MarinaS Postat 14 februari 2013 Postat 14 februari 2013 Njaa, alltså de har ju som en "fot" som gör att de kan hålla sig fast på stenar/sand och de borde ju då också kunna "krypa" med hjälp av sin fot (under deras "skal" har de en glipa där foten kommer ut) men de är nog inte så vanligt att de vandrar runt. Jag har inget bättre sätt att förklara detta på som du märker så jag hoppas någon annan kommer och flikar in haha Citera
Olle Postat 14 februari 2013 Postat 14 februari 2013 Njaa, alltså de har ju som en "fot" som gör att de kan hålla sig fast på stenar/sand och de borde ju då också kunna "krypa" med hjälp av sin fot (under deras "skal" har de en glipa där foten kommer ut) men de är nog inte så vanligt att de vandrar runt. Jag har inget bättre sätt att förklara detta på som du märker så jag hoppas någon annan kommer och flikar in haha De kan förklara var min har tagit vägenJag hittade den här när jag möblerade om och vände på en Ls. Sen var den borta dagen efter Citera
MarinaS Postat 14 februari 2013 Postat 14 februari 2013 Olle: Jo, mycket möjligt att den gått till någon skuggigare plats eller att någon fisk ätit upp den om du har någon fisk som har smak för musslor. Citera
Alexraptor Postat 14 februari 2013 Postat 14 februari 2013 Min erfarenhet är att musslor flyttar runt tills dom hittar en plats där vattenflödet är bra och dom får bra med mat.Sedan stannar dom där, tills dom tycker att någon knäppskalle har flyttat runt dom för mycket och placerat dom helt fel! Och då blir dom kinkiga! Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 14 februari 2013 Postat 14 februari 2013 "Foten är hos flera arter sammantryckt och tjänar som ställflyttningsorgan, varmed musslan långsamt kan krypa omkring. Hos andra är den böjd och i detta fall kan djuret kasta sig fram genom fotens rörelser." - Från Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Musslor)Nu vet jag inte vad för mussla du har men vi kan se blåmusslor som flyttar sig en hel del hos oss, särskilt de små. De har dels en fot som de använder till att flytta sig med och byssustrådar till att sätta sig fast med. De sitter lite överallt i på rutorna. / David Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 14 februari 2013 Postat 14 februari 2013 Kunde inte låta bli att leta runt lite efter nån bild. Kan se lite skumt ut. Här var en fot:http://www.flickr.com/photos/nicoleh/6073864729// David Citera
Piraterna Postat 15 februari 2013 Postat 15 februari 2013 Maximor kan flytta sig, hade en som kröp 40cm på en natt (plant, på sand) och då var själva musslan bara 3cm. Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 16 februari 2013 Postat 16 februari 2013 Snubblade över denna artikeln. Där kan man läsa mer om musslor och vad uppvärmningen kan göra med deras fästanordning. Men även en bättre bild på musslans fot. http://phys.org/news/2013-02-mussels-cramped-environmental-factors.htmlMvhDavid Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.