Gå till innehåll

Kan musslor gå?


dahlgren

Rekommenderade inlägg

Njaa, alltså de har ju som en "fot" som gör att de kan hålla sig fast på stenar/sand och de borde ju då också kunna "krypa" med hjälp av sin fot (under deras "skal" har de en glipa där foten kommer ut) men de är nog inte så vanligt att de vandrar runt.

Jag har inget bättre sätt att förklara detta på som du märker så jag hoppas någon annan kommer och flikar in haha :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njaa, alltså de har ju som en "fot" som gör att de kan hålla sig fast på stenar/sand och de borde ju då också kunna "krypa" med hjälp av sin fot (under deras "skal" har de en glipa där foten kommer ut) men de är nog inte så vanligt att de vandrar runt.

Jag har inget bättre sätt att förklara detta på som du märker så jag hoppas någon annan kommer och flikar in haha :)

De kan förklara var min har tagit vägen

post-7239-14468928384521_thumb.jpg

Jag hittade den här när jag möblerade om och vände på en Ls. Sen var den borta dagen efter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Foten är hos flera arter sammantryckt och tjänar som ställflyttningsorgan, varmed musslan långsamt kan krypa omkring. Hos andra är den böjd och i detta fall kan djuret kasta sig fram genom fotens rörelser." - Från Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Musslor)

Nu vet jag inte vad för mussla du har men vi kan se blåmusslor som flyttar sig en hel del hos oss, särskilt de små. De har dels en fot som de använder till att flytta sig med och byssustrådar till att sätta sig fast med. De sitter lite överallt i på rutorna.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...