Gå till innehåll

Fauna Marin Ultraskim 2... Hjälp!


solwretep

Rekommenderade inlägg

Jag tycker det ser ut som 15 cm modellen. I så fall fungerar den utmärkt med en Aquabee 2000/1 med nålhjulimpeller.

Är det en 20 cm skummare går den bättre om du pillar dit trassel i impellern. (Kantmatta för trädgårdsdammar).

Har du en standardimpeller för pumpen ger den bara en bråkdel av vad den presterar med en bra skummarpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Tror att den vattennivå du har fungerar.

Dock skall det vara mer luft in än vad du har på din bild. Kolla så att inte ventuiintaget är delvis igensatt...

Själv har jag dock ingen manual, dock en likadan skummare....

Min har jag ställt in (genom att snurra på det nedre grå röret efter att ha lossat det med den vita plastskruven) så att den nedre bubbelkanten ligger ca 1-1,5 cm (rör sig) från skummarens ytterkant. På din bild ligger kanten för högt upp (på grund av för litet luft in).

Min skummar då mycket blött (som ditt skum på bilden).

Mvh

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 cm i diameter på skummarkroppen. Den tillverkades i 3 bredder, 15, 20 och 25 cm.

Jag brukar bara suga lite i luftslangen så att det kommer in vatten en dm "bakvägen" några gånger så är insuget rensat.

20 cm diameter har jag.

Suga Med skummaren avstängd?

Sent from final repository

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar litet lågt ja. Men, som jag sade, reglera vattennivån inne i skummaren med "det grå röret".

Jag har ca 20 cm. Jag tror de viktiga aspekterna här dels är att pumpen (aguabee 2000/1) inte skall suga luft från vattenintaget på grund av för låg vatennivå, samt dels att mottrycket i skummaren inte skall bli för stort (på grund av nivåskillnaden).

Det är bara att sätta igång att experimentera. Men av din bild att döma så suger den för litet luft vilket gör att den tappar mycket effekt. Med betoning på mycket...

Det är modell 2...

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FaunaMarin 2 är en venturiskummare med aqua-bee 2000/1 - rek vattendjup är 22-25cm.

Det kom senare en needlewheel version med samma pump, fast med nålhjulimpeller - men dessa hade blå rör

Ultraskim 1 har 150mm diam på skummarkroppen

Ultraskim2 har 200mm -"-

Ultraskim3 har 250mm -"- och aquabee 5000 pump, finns också med venturi eller nålhjul

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som vattennivån är för låg (se mitt tidigare inlägg). Leif/ Greger har ju stenkoll på dessa skummare. Så om han säger att det yttre vattendjupet bör vara 22-25 cm bör du försöka ordna detta. Men redan nu bör du testa att strypa utloppet så att du får upp skummet mer i röret... Så skulle i alla fall jag gjort...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som vattennivån är för låg (se mitt tidigare inlägg). Leif/ Greger har ju stenkoll på dessa skummare. Så om han säger att det yttre vattendjupet bör vara 22-25 cm bör du försöka ordna detta. Men redan nu bör du testa att strypa utloppet så att du får upp skummet mer i röret... Så skulle i alla fall jag gjort...

Och strypa utloppet menas med att rotera röret ?

Sent from final repository

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis. Så det är bara att laborera med vridningen tills du får ut skummet i koppen på det sättet du vill ha det. Själv kör jag ganska "ljust".

Min nedre "bubbelkant" ligger litet högre än din. Ca 1-1,5 cm ovan skummarkroppens kant (breda delen).

Men jag kör ozon i min just nu och det påverkar justeringen.

Mvh

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis. Så det är bara att laborera med vridningen tills du får ut skummet i koppen på det sättet du vill ha det. Själv kör jag ganska "ljust".

Min nedre "bubbelkant" ligger litet högre än din. Ca 1-1,5 cm ovan skummarkroppens kant (breda delen).

Men jag kör ozon i min just nu och det påverkar justeringen.

Mvh

Fredrik

Du kör alltså lite högre än såhär:

IMAG0615.jpg

? Typ ytterligare två cm högre?

Sent from final repository

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...