Gå till innehåll

Värme problem


Jaysan

Rekommenderade inlägg

Hej

Har ett Juwel 240 liters och hade 2 st t5 54 rör i från början, men moddade det lite så nu kör jag 4 st 54 W t5. Vill inte plocka bort locken till karet främst för att jag inte tycker det är snyggt då ser man bara massa reflektorer och lysrörs fäste, men tempen ligger ganska konstant på 29 grader, har en kylfläkt med 4 fläktar som jag testar nu, känns inte som det hjälpte mycket, men någon som har tips, och hur länge måste jag ha ljuset på, har både sps och lps i karet. Sen är det ju bara februari nu:(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inget täckglas men har svarta orginal luckor på, känns ju som det blir skit fult eftersom man ser toppen på reflektorerna bara annars. Har haft doppvärmaren avstängd i natt och tempen ligger på 27,4, har även mätt med en annan termometer. Jag har ingen sump så har 2 st wavemakers, orginal pump, juwels interna skummare...så det känns som dem måste alstra all den värmen. Hur är det att köra skummaren avstängd under tiden ljuset är på? Eller det ger kanske varken till eller från....fan detta känns drygt nu altså. Tänker speciellt på sommaren när det kan vara 27 grader i huset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Typ 7 timmar med alla 4 (216W), 3 timmar med 2 rör (108W) bara?...

Blir nog bra, och gärna om du kan köra dom blå i en ramp och vita i den andra.

Tex, blått 1100-2200 + vitt 1300-2000, på ett ungefär.

Det är ingen exakt vetenskap så man får väga in hur ens egna kar mår och ser ut.

//Marko 'DaTrucka' (via Padda)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som tidigare ägare av Juwel-akvarium känner jag väl till problemet. Man får helt enkelt välja lite mellan utseende och temperaturkontroll.

Dessutom kommer ju lysrören extremt nära vattenytan i dessa akvarium, vilket ytterligare ökar uppvärmningen..

Synd, för det är ju annars riktigt snyggt med luckorna, utan delar som sticker upp.

Jag gick f ö över till en "extern lysramp" i form av Giessemann, vilket löste ljusmängd/temperatur men sänkte estetiken..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...