Gå till innehåll

Mannes Dreamchip Bygge


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 214
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Behöver du en kortare nätverkskabel kan jag fixa en till dig.

Mvh Tribiani / Daniel

Kortare.. Tja , är ju inte fel med en kortare än den jag har, men tänk på att mina kort inte är i mitten utan i ytterkanterna istället.. Har inte sån fancy tillgång till maskin arsenal som du verkar ha..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kortare.. Tja , är ju inte fel med en kortare än den jag har, men tänk på att mina kort inte är i mitten utan i ytterkanterna istället.. Har inte sån fancy tillgång till maskin arsenal som du verkar ha..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vi kan ju se när du fått allt klart o du vet hur lång du behöver. Tänkte mest om du ville ha en som är kortare än 50cm :). Nä nått fancy har jag verkligen inte.

Mvh Tribiani / Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har temporärt riggat mitt bygge över kuben nu...

Skulle behöva få upp LEDen ca 10cm till för att få det att blir bra i karet.. Funderar på någon överbyggnad pga detta för att få en snygg lösning..

Ljuset blir pissgult på kvällen , har lyckats programmera fel slingor antar jag , utöver detta så ser det bra ut.. Lyckades bränna montipora superman första dagen LEDen var uppsatt.. , drog ner till Max 80% över alla slingor..

Ska jag säga något negativt så tycker jag att Royal blue chipen påverkar det vita alldeles förmycket när man bara kör blått.. Enligt min egen smak åtminstone.. Lite synd kan jag tycka.

Fixar jag till fläkten på nätdelen så blir systemet ljudlöst i mina öron.. Valde en "Kina" nätdel där uppenbarligen fläkten går från första sekund, dock inte på Max , så tempstyrd är den , men hörs lite väl ändå när resten faktiskt är tyst, fläkten på kylflänsen både på chipet o drivkortet känns hyfsat ljudlösa.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne har du fått till någon snygg lösning? Har samma kylning som du och vet inte riktigt hur man skall göra. Går inte att sätta den i ett rör som andra har gjort

Med vänlig hälsning Mathias

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne har du fått till någon snygg lösning? Har samma kylning som du och vet inte riktigt hur man skall göra. Går inte att sätta den i ett rör som andra har gjort

Med vänlig hälsning Mathias

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det ända jag kommer på är en "fyrkantig" lösning med samma stil som röret... Man behöver ju ha öppet uppe o nere hur man än gör..

Just nu har jag "skelettet" riggat över karet för test utan design huv" dvs regeringen tycker ;(

Jag har lite svart skiv matrial över från ett annat bygge, vet bara inte riktigt hur jag ska gå till väga för att foga ihop det i hörnen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skoj att du har fått upp lampan över karet. Det är ju egentligen där man kan finjustera färgmixen. Behöver man komplettera med Royal Blue chip för att få det riktigt blått? Funkar någon av de blå kanalerna till månljus?

Mvh Tribiani / Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skoj att du har fått upp lampan över karet. Det är ju egentligen där man kan finjustera färgmixen. Behöver man komplettera med Royal Blue chip för att få det riktigt blått? Funkar någon av de blå kanalerna till månljus?

Mvh Tribiani / Daniel

Har inte haft chans att labba något ännu.. Påsken har gått lite väl fort..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dejligt Manne ;) tror du inte de skulle gå med ett rör? Jag tänkte prova ialla fall det ända e ju att det inte sitter centrerat i röret men de kan man ju kanske bortse ifrån

Att det inte sitter centrerat känner jag kan kvitta.. Dock får ju röret vara ganska stort för att få in hela kylflänsen då den är av fyrkantig typ..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men det behöver ju inte va större diameter än från hörna till hörna.. Siterr på jobb nu så har inte måttet i närheten på flänsen men har provat med ett rör o de såg inte så tosigt ut. Det ända e höjden så man kan dölja allt inuti med kort o dyligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men det behöver ju inte va större diameter än från hörna till hörna.. Siterr på jobb nu så har inte måttet i närheten på flänsen men har provat med ett rör o de såg inte så tosigt ut. Det ända e höjden så man kan dölja allt inuti med kort o dyligt

Stämmer helt..men det blir ganska fet diameter för att få till det, Mitt tips är att få upp LEDen en bit upp i röret så man inte kan se ljus källan alls.. Går ju o räkna lite på det hur pass högt upp det går.. Linsen gör att man inte får ljuset i skallen men jag kommer att sikta på att dölja så gått det går av direktljuset.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många W behöver du kyla ner?

Jag har en rund CPU-kylare som du hade kunnat få, de är 120mm i diameter tror jag.

http://www.zalman.com/global/product/Product_Read.php?Idx=167

Har även ett par andra, bl.a en http://www.zalman.com/global/product/Product_Read.php?Idx=161 om det hade hjälpt.

Planen är Max 180w ca totalt.. Det är så jag ställt in den då jag har väldigt bra marginal mot att chipet ska gå förvarmt med befintlig kylning..

Återstår o se hur det ser ut en varm sommardag.. Dom få vi har....

Ser väldigt "kraftigt" ut i karet så det kanske inte behövs men ska mäta lite PAR när tillfället kommer.. Dvs när tid o energi finns till det..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens jobb,

Fixade om timer ett samt två , ihop om att det inte blir pissgult ikväll..

Även ställt om lite i kurvorna.. 90% blått 70% vitt samt 80% på actinic slingan.. Blev lite mer min smak på ljuset..

Nu över till en annan fråga Lasse/Janne

Om man vill snurra "ner" fläkt varvet lite , om man nu vet att man har marginal , vilket är bästa tips där ? Vill optimera ner så dom går lagom snarare än Max..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du anger ju hur fläkten ska drivas genom att ge startpunkt och slutpunkt för fläktens arbetsområde, så regleras den mellan dessa punkter baserat på den styrande temperaturen.

Nu vet jag inte hur du har det inställt nu och vid vid vilken temperatur du hamnar osv.

Men ett sätt är ju att ställa upp temperaturen där fläkten går på din högsta inställning, då gör du ju linjen som fläkten följer lite flackare och den slutar vid en högre temperatur.

Ett annat att ställa ner vad som är maxdrivningen på fläkten ger samma effekt men du kapar bort en del av fläkten arbetsområde.

Men det beror ju på hur du ligger till vad som är lämpligast för dig.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skoj att du har fått upp lampan över karet. Det är ju egentligen där man kan finjustera färgmixen. Behöver man komplettera med Royal Blue chip för att få det riktigt blått? Funkar någon av de blå kanalerna till månljus?

Mvh Tribiani / Daniel

Har kört månljuse på actinic kanalen, tyckte inte det blev bra..

Har inför natten valt att prova båda dom blå slingorna ligga på 3% at min , så får jag se sen igen..

Vill hellre ha en blå ton än lila som det blir med mitten kanalen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Har idag fått hem en sådan här rackare.

Vad tro ni andra dreamchip ägare. Kan det vara något för oss ?

post-3404-1446893029498_thumb.jpg

post-3404-14468930295099_thumb.jpg

http://www.ebay.com/itm/90-120-Beam-Angle-Adjustable-LED-Lens-50-100W-Multichip-/271245239035?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f2779e2fb

Verkar dock coolt att kunna ställa graderna även om det inte är extremt stora möjligheter så är det ju ändå väldigt intressant kan jag tycka.

Vad tro ni ??

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ju väldigt intressant ut. Fäster man den som en vanlig lins?

Den limmas med silicon lim , dock limmas inte själva linsen fast , utan hållaren till linsen.. Sen bara skruvar man på hållaren så flyttas linsen upp o ner..

Ska se närväl jag får tid till detta samtidigt som det ligger överst på att göra listan.. Ac-rc har en DIY hur man ska gå till väga.

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har tagit mig i kragen och beställt en gooseneck arm till LEDen nu.. , bytte Nätdel igår till en meanwell som hade en "bättre" fläktlösning och lägger min gamla Nätdel i reservlådan..

Gooseneck armen är beställd på acrc's egna webshop, slutdesignen är inte ens påkommen ännu.. Skulle hemskt gärna fått in minst ett chip till med en ren royal blue, så man på kvällen stänger ner drömchipet helt o bara kör det separata chipet..

Forts följer..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem svanhalsen i förrgår.. Såhär blev resultatet av en snabb montering då jag valde att inte dra kablarna inne i själva halsen, får göra det ordentligt vid ett annat tillfälle då jag såg ett problem med chipet..

Actinic kanalen har bränt i ena kanten på chipet.. Så dom dioderna har slutat fungera.. Har varit i kontakt med acrc och fått info att jag ska returnera chipet till dom för kontroll så får vi se om det kan gå på någon form av garanti.. Teoretiskt så har jag nog aldrig kört den kanalen över ca 880 som mest en längre tid.. Tror jag hade toppat Max på 940mA men sen har jag aldrig kört den kanalen på 100% i en normal tidscykel..

post-3404-1446893057112_thumb.jpg

Men åter till svanhalsen.. Fick inte hem exakt som bilden visade/infon om den.. Men det gick att få ihop en lösning som jag kunde lita på över vattnet.. Dock känns fästet mot glaset lite vanskligt då man ska skruva tre rostfria skruvar mot glaset med en gummiplutt imellan som inte vill stanna.. Ska fixa en bit plexi istället eller dylikt.. Den är extremt trög att få till en "rätt" form på så man känner att man får hålla den på plats.. Stämmer inte formen så får man ta loss den , sen böja till den igen , för att sen montera den på plats igen o se.. Annars känns det som man skulle knäcka glaset där den sitter.. Så trögt är det.. Så det tar en stund innan man är "hemma på rätt plats" så man blir nöjd..

Blir dock en grymt snygg o stilren lösning om man bara fått till "klumpen" längst ut med.. Armen ska palla för 1,5kg total last.. Innerdiametern på armen är mindre än man tror från början så man får tänka sig för lite vad man vill dra igenom då jag tror att två vanliga standard kablar inte går igenom (då menar jag dubbelisolerade) , men gissar att 4 vanliga 1,5mm2 med enkel isolering bör kunna gå om man drar alla på en gång.. Då jag byggt med jannes kort så krävs ström matning till drivkortet.. Dvs 2 trådar från nätdelen... Sen kommer 2 trådar till för att driva jannes styrkort... Så vid tillfälle så ska jag lösta detta.. Dock lite trist o behöva klippa kontakten till styrkortssladden.

Den nya linsen valde jag att lägga till sidan tills lösningen ang chipet är löst med acrc..

Det tråkiga är just nu är att jag måste returnera chipet utan att ha en ersättningsbelysning.. Så får fundera på detta, så är lite osäker på när det blir möjligt..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klipp inte bort kontakten riktigt än.

Det finns en möjlighet att mata styrkortet med spänning från drivkortet, men jag måste själv ta och testa det innan jag törs be dig köra med det.

Finns en "lödbygel" på undersidan drivkortets kretskort som är till för detta, om man lägger dit en "lödbygel" så ska den RJ-45 kontakten som sitter ovanför bygeln mata ut spännings som ska fungera för att driva ett LEDMasterBasic2 om du kopplar in det där.

Men som sagt, jag ska ta och testa det först och det blir inte ikväll. Återkommer.

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klipp inte bort kontakten riktigt än.

Det finns en möjlighet att mata styrkortet med spänning från drivkortet, men jag måste själv ta och testa det innan jag törs be dig köra med det.

Finns en "lödbygel" på undersidan drivkortets kretskort som är till för detta, om man lägger dit en "lödbygel" så ska den RJ-45 kontakten som sitter ovanför bygeln mata ut spännings som ska fungera för att driva ett LEDMasterBasic2 om du kopplar in det där.

Men som sagt, jag ska ta och testa det först och det blir inte ikväll. Återkommer.

MVH

/Janne

Låter som en intressant lösning, då slipper man två trådar samt dendär klumpen till väggplugg också..! Kan bli trevligt.

Jag ligger lågt ett tag o avvaktar tills du är 100..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...