Gå till innehåll

Mannes Dreamchip Bygge


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Fegis ;) haha

Pengarna är en sak.. Värre med chipet då det inte är att beställa ett nytt.. Förstår att det var fredag kväll igår jimpa! ;) du kommer att se chipet in action för eller senare , hoppas jag..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 214
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Skall vara 69 grader på driverkortet inte "69 grader på chippet" eftersom det kan missförstås. Tempen på LED-chippet bör inte överstiga 55 grader C IMO

MVH Lasse

Jag hängde med direkt men tack för klargörelsen för resterande läsare..

-----

För er som undrar så finns det två givare , en intern o en extern variant på jannes driver kort..

Egentligen 3.. Men för enkelhetens skull så får man fram driverkortets kylfläns temp samt att man kan koppla en givare mot LEDchipets kylning.

post-3404-14468928794349_thumb.jpg

Ni ser den svarta mojängen som jag klämt dit.. Där är den externa temp givaren..

Dessa givare kan då styra fläktarna och ett par skyddande funktioner i programmet...

---

Nu kommer säkert Lasse att lägga på mer info.. , han har ju varit testpilot.. Själv drog jag igång programmet för första gången igår.. Men allt ser riktigt lovande ut när man tänker igenom allt.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens fortsättning..

post-3404-14468928795886_thumb.jpg

Enklaste lösningen jag kunde komma på.. Limmade en bit plexi direkt på sidan av fläkten , så monterade jag driverkortet..

Samma visa med styrkortet på motsatt sida..

Använde mitt ultra fragglim , ett Gel lim från lagges lilla hörna för att limma plexin.. Verkar sitta kanon så vi får se om det funkar.. Allt verkar hålla ihop.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppstyrt i kabel väg..

post-3404-14468928797821_thumb.jpg

Nu "bör" funktionen vara nästan klar.. Linshållaren samt lins är kvar att göra för funktionens skull.. Limmet till det får jag tassarna på nästa helg..

Nästa moment bör vara en låda att ha hela rasket i.. Där har jag ingen idé just nu.. Så får avvakta lite.. Planen är nu att testköra chipet hårdare ikväll när kidsen här gett upp för dagen.. Lite väl nyfikna annars..

Alla tips ang design lösning som är inte är omöjligt för DIY är välkommet..

post-3404-14468928798158_thumb.jpg

post-3404-14468928798414_thumb.jpg

post-3404-14468928798696_thumb.jpg

post-3404-14468928798939_thumb.jpg

Kravet är som den är byggd nu.. Fritt luftflöde uppeifrån o ner genom flänsen. Vilket kommer att ge varm luft mot ytan på vattnet under..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvällens nöje ..

Kört chipet långsamt från 350mA till 600mA... Då hinner chipet upp i 61 grader, så det blir till att göra om o göra rätt..

Uppenbarligen så är det något som brister i värmeledningen ifrån chipet..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Galet Galet Galet..

Då jag gett upp kvällens Led jobb så stängdes datorn ner, jannes program är kanon o sitta o glutta på alla värden undertiden man labbar.. Men men , irriterad över att något fel som jag gjort så blir man lite sur..

Börjar skruva loss mellan plattan o kylflänsen.. , tyckte det såg lite lustigt ut när jag såg pastan, där.. Då går det upp ett ljus.. Dom där satans skitskruvarna som sitter mellan LEDen o Mellanplattan.. Dom är något lite förlånga..vilket har gjort att mellanplattan har särats från kylflänsen lite lite.. Man ser att skruven tagit rakt i kylflänsen o flyttat ut plattan när jag monterade LEDchipet..

Så varning utgår till alla som ska använda samma kylsystem som jag , dvs ac-rc egna lösning.. Skitskruvarna som följer med för att fästa LED , slipa ner dom eller byt.. Själv hittade jag kortare i min bra o ha låda till datajunket

, nu är datorn framplockad o testen fortgår.. 39grader istället för 61grader på samma belastning..

Lite volt info för dom som undrar..

Min nätdel är skruvad till min på potten på själva nätdelen..

Nätdel 34,4

CH 1 , 31,7

CH 2 , 30,9

CH 3 , 32,2

CH 4 , 31,6

CH 5 , 30,9

Led temp , mät på själva LEDchipets runda kant 39 grader

Driver temp , core 68grader , fläns 42 grader

Driverfläkt 3500rpm , led fläkt 1760rpm

Dagens nöje rullar en stund till.. ;)

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi var ett gäng en gång som hade ett talesätt: det är bättre att inse att man är en idiot än att stå för ett olösligt problem. Uppkom när en medlem av gänget stått och gråtit över en maskin som inte gicka att starta - då kom en annan förbi och i förbifarten satte i kontakten i väggen.....

Skönt att du hittade lösningen - och att den var enkel

Kommentar: Det felet har jag inte gjort än - men det var nära med mina grafikkortskylare att jag gjorde precis så....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det gjort.. Behöver inte göras om igen.. Åtminstone inte dom som läser tråden här..

Kör nu 700mA på alla 5 slingorna , 42 är tempen på chipet.. Lugnt o fint kan jag tycka.. Skönt o hitta felet så snabbt kan jag säga nu..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad bra att du hittade felet så snabbt :). Man tar ju för givet att de skruvarna som följer med ska passa. 42 grader på chipet är ju inte så tokigt :)

Mvh Daniel.

Nu har man lärt sig något nytt iaf.. Tempen ska få öka lite på sikt.. Nu verkar det funka som det ska iaf.. Nu hade det varit nice med lite design på boxen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har man lärt sig något nytt iaf.. Tempen ska få öka lite på sikt.. Nu verkar det funka som det ska iaf.. Nu hade det varit nice med lite design på boxen..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Kanon att det funkar. Då har du en massa roligt laborerande framför dig nu :). Det ska väl gå att få till en fin soluppgång/solnedgång?

Kan man inte ha en mekanisk verkstad till att bocka till en rektangulär låda med passande mått?

Mvh Daniel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon att det funkar. Då har du en massa roligt laborerande framför dig nu :). Det ska väl gå att få till en fin soluppgång/solnedgång?

Kan man inte ha en mekanisk verkstad till att bocka till en rektangulär låda med passande mått?

Mvh Daniel.

Man har sex punkter att styra för varje kanal.. Så en dimning blir det..

Har inte direkt tillgång till en såndär verkstad, vi får se vad det kan bli tillslut..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testen fortsätter nu ikväll..

Pressar chipet ytterligare idag..

Ligger o kör 950mA på första CH , resten går på 1000mA ,

Chipet ligger på 49 grader stabilt..

Drivern kortet på 38/62

Volten på kanalerna är lite annorlunda nu..

CH 1 33,5

CH 2 32,8

CH 3 33.4

CH 4 33,5

CH 5 32,6

Power 34,3

@ Lasse , hur långt är det tänkt att man ska kunna gå egentligen ?

.. Ännu har jag inte kunnat testa över karet.. Känns som det behövs ett par armar till innan jag en för ett ögonblick provar över kuben..

Ser ut som chipet levererar gigantiska mängder ljus när man ser effekten av chipet i rummet..

Äger ju en PAR mätare så får ta lite tester sen när bygget närmar sig färdigställande.. Vill ha på linsen innan, då det är så jag tänker köra..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tat lungt har ni väntat så länge på att det skall funka så tänk igenom allt igen innan du hänger upp det över karet -Tummen upp

Vill få på ett stänkskydd innan det skulle hända.. Men nyfiken blir man när man ser vad chipet levererar på köksväggen..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är tempen som avgör här. 49 grader tycker jag är rätt lämpligt. Men det jag skulle göra är att höja upp kanalerna 2 och 5 till 1100 mA. då tror jag att de hamnar på ca 33,5 också. Möjligtvis får justera lite mer på dessa två. Matningen ligger nog bra men testa att dra upp den 0,2 V. Titta nu på din temp. Tempen på drivern ligger perfekt. Nu kommer du att dra ca 5,15 A vilket ihop med 33,5 ger ca 180 W. Där ligger du nog bra tror jag. Det går att pressa chippet mer men då behöver du troligtvis bättre kylning. Sedan har du din grundinställning och sedan kan du bestämma den verkliga outputten med dimmer och max procent

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är tempen som avgör här. 49 grader tycker jag är rätt lämpligt. Men det jag skulle göra är att höja upp kanalerna 2 och 5 till 1100 mA. då tror jag att de hamnar på ca 33,5 också. Möjligtvis får justera lite mer på dessa två. Matningen ligger nog bra men testa att dra upp den 0,2 V. Titta nu på din temp. Tempen på drivern ligger perfekt. Nu kommer du att dra ca 5,15 A vilket ihop med 33,5 ger ca 180 W. Där ligger du nog bra tror jag. Det går att pressa chippet mer men då behöver du troligtvis bättre kylning. Sedan har du din grundinställning och sedan kan du bestämma den verkliga outputten med dimmer och max procent

MVH Lasse

Snurrat lite..

34.4 på power

33.5(1.4.5) på tre kanaler 33.3(CH 2.3) på dom två andra..

Kommer o hålla mig där nu.. Alt dra ner lite.. Pendlar mellan 51-52 grader så är nöjd där..

Räknar dock att aldrig köra chipet till 100% på alla kanalerna sen när jag ställer in lampan i min "smak".

950 mA

1100 mA

1000 mA

1000 mA

1100 mA

Blir nog mina slutvärden som det ser ut nu..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderat lite idag..

Lasse:

Ja ni andra med som kan endel om led..

Kan en Lins göra att chipet blir förvarmt ?? , det är riktigt varmt precis framför chipet men avtar gansk snabbt bara cm från chipet då min fläkt blåser neråt o tar då värmen med sig antar jag..

Men blir det sämre för chippets atmosfär att "låsa" in en viss mängd luft i hållaren / linsen ??

Någon som tänkt på detta?

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå - det blir rejält varmt därinne men min erfarenhet är att det är ingen fara men som sagt var - använd AC-RC:s värmetåliga silikon att fästa fast linsen med.

MVH Lasse

Då kör vi på en lins till helgen, tribiani ska undvara en tub från acrc till mig då.. Fast lördagen är ju redan rejält bokad!! Förhoppningsvis riktigt kul.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderade på precis samma sak jag funderar på att lämna en liten luftspalt på 2 sidor och bara limma vid tapparna, men som sagt,, vad är bäst.

Tänkte lite samma tankar där då.. Hade väl inte gjort något om det hade funnits möjlighet till luftväxling inne i hållaren.. Eller så är det skit samma..

Vilket är bästa sett o limma hållaren , dvs hur ska man gå till väga på bästa sett både för chip o hållare.. ? Dutta hörnen , eller man ska köra en fyrkant med limmet ?? , själva linsen tar man väl hela vägen runt antar jag

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...