Gå till innehåll

Mannes Dreamchip Bygge


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 214
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja - du måste lista ut vad som är plus och minus från fläkten och vilken tåt som är den som rapporterar varvtalet. Om du tittar på den interna fläkten så har du - på den svarta, + på den röda och varvtalet på den gula. Precis så skall den sitta på nästa kontakt också. Alla dina tåtar är svarta :). Det kan skilja sig i färger. Min erfarenhet är att någon av de yttre tåtarna är minus, plus är den som sitter bredvid minus och varvtalet sitter bredvid plus. I ditt fall skulle jag först testa (om man tittar på din bild och kontakten vänd som den är) med att minus är den kabel som är högst upp, sedan plus och sedan varvtal. En annan sak du kan göra är att du flyttar den interna fläktkontakten till den lediga kontakten och sätter fläktens kontakt där den interna sitter nu. För att den externa skall passa så får du vända den (jämfört med bilden) så de blanka kontaktpunkterna pekar mot dig (från kontakten). sen sätter du i kontakten så att den fjärde "honkontakten" kommer utanför de tre "hanarna". Inne i Jannes program kan du sedan ändra programmässigt att fan 2 skall styra intern fläkt och fan 1 skall styra extern fläkt. glöm inte att spara. Sedan kollar du att du har spänning på styrkortet samt driverkortet och så att du har komunikation mellan dem. Sätt temperaturen för att den externa fläkten skall starta på ca 27 grader. Ta sedan och anslut den externa tempsensorn och håll den senorplattan mellan tummen och pekfingret. Nu skall du kunna läsa en fläkthastighet i programmet och fläkten skall starta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-3404-1446892878489_thumb.jpg

10% på alla 5 kanalerna..

Detta är kul!! Hade problem med att dator programmet hängde sig varje gång jag gick in i driverkortets meny.. Men efter en uppdate av firmwaren till även drivkortet verka det problemet som bortblåst..

Med lite Lasse på mobilen så är även fläkten fixad.. En supersmart inställning i programmet gjorde att jag helt enkelt kunde växla driverfläkt och led fläkt.. Ena stiftet till ledfläkten hänger nu utanför(ej inkopplat stift) men fläkten snurrar o varvtalet funkar även i programmet.. Vad mer kan man önska..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara säga att det är sjukt!!!

Kör alla 5 kanalerna med 350mA , så jäkla vasst tryck i chipet..

Ska ligga där ett tag o se vad tempen blir både i driver o led..

Janne/Lasse

Vad är Max temp på driverkortet.. Ligger flera volt ifrån nätdelen.. Dratt ner nätdelen till minimum 34,7v säger programmet.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite svårt att säga säkert då den "termiska modellen" just nu är hårkodad enligt de chip som Lasse mätte upp tidigare.

Tanken framöver är att antingen ska chipet mätas in via en kalibreringsknapp eller så ska jag räkna dynamiskt på det hela i realtid, jag har testat lite och det verkar som det går att lösa i realtid.

Så i nuläget skulle jag nog helst inte gå mycket över 100 grader på drivkortet (det är egentligen i "coren" på varmaste drivchippet som temperaturen visas, det inom parentes motsvarar i princip kylflänsens temperatur).

Vid 350mA är det nog ingen större fara att du ligger ganska långt ifrån i spänning.

Vad kommer du upp i för temperatur?

MVH

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite svårt att säga säkert då den "termiska modellen" just nu är hårkodad enligt de chip som Lasse mätte upp tidigare.

Tanken framöver är att antingen ska chipet mätas in via en kalibreringsknapp eller så ska jag räkna dynamiskt på det hela i realtid, jag har testat lite och det verkar som det går att lösa i realtid.

Så i nuläget skulle jag nog helst inte gå mycket över 100 grader på drivkortet (det är egentligen i "coren" på varmaste drivchippet som temperaturen visas, det inom parentes motsvarar i princip kylflänsens temperatur).

Vid 350mA är det nog ingen större fara att du ligger ganska långt ifrån i spänning.

Vad kommer du upp i för temperatur?

MVH

/Janne

Driver temp (44) 69

Fläktvarv 3500

Led temp ligger o skiftar mellan 44-45.

Fläktvarv 1750

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH]92992[/ATTACH]

10% på alla 5 kanalerna..

Detta är kul!! Hade problem med att dator programmet hängde sig varje gång jag gick in i driverkortets meny.. Men efter en uppdate av firmwaren till även drivkortet verka det problemet som bortblåst..

Med lite Lasse på mobilen så är även fläkten fixad.. En supersmart inställning i programmet gjorde att jag helt enkelt kunde växla driverfläkt och led fläkt.. Ena stiftet till ledfläkten hänger nu utanför(ej inkopplat stift) men fläkten snurrar o varvtalet funkar även i programmet.. Vad mer kan man önska..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

ser ju bra ut ........ men vilken sladd e utanför??? har samma kylare o la grejorna på hyllan när jag så 4 sladdar o 3 stift:död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser ju bra ut ........ men vilken sladd e utanför??? har samma kylare o la grejorna på hyllan när jag så 4 sladdar o 3 stift:död:

post-3404-1446892878759_thumb.jpg

På den svarta fläkt kontakten ser du två spår.. Dom ska vara inåt mot kylflänsen på kortet.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att du är igång Manne. Då blir det mycket laborerande nu :)

Mvh Tribiani / Daniel

Behöver siliconlim till lins/hållaren.. Sen något typ av låda som hölje.. Men så vasst drag i chipet..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för M-dim på skruvarna?

Har ett par små rostfria insex, tror det är M4, liggandes du hade kunnat få.

Missade ditt inlägg lagge.. Vet i hundan vilken dim det är.. Jag kör som det är.. Känns som m3 Max.. Dock grov gänga..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu någon timme senare börjar nog grannarna snart undra.. Hela vårt kök är upplyst som aldrig förr.. , ;) visste ni det.. Köksbordet är bästa arbetsplatsen för denna typ av jobb.. :) bara upp med en kontaktdosa som har "hål" så det räcker till allt.. :):):)

åter till testen.. Nu någon timme senare så har LEDchipet fortfarande en temp på 44 grader.. Driverkortet 69 grader.. Allting verkar funka som det ska.. Har lovat Lasse med att mjukstarta chipet lite.. Planen är att poppa upp 350mA till det dubbla o se vad som händer då.. Dock inte idag.. Räknar med att chipet's temp går upp o driverkortet går ner, åtminstone mina gissningar för ikväll.. Börjar bli sent..

några frågor så här långt , så passa på.

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

69 grader på chippet - då ligger du bra till. När du börjar att öka upp mot till 700 mA - se till att du inte ligger för lågt på matningen. håll dig 0,8 V - 1 V över högsta FV. Lägg dig på 100 % på dina tre dimkanaler. Höj 350 till 400 mA på samtliga kanaler och se hur FV för varje kanal följer med - du ser direkt om du börjar komma nära matningsspänningen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

69 grader på chippet - då ligger du bra till. När du börjar att öka upp mot till 700 mA - se till att du inte ligger för lågt på matningen. håll dig 0,8 V - 1 V över högsta FV. Lägg dig på 100 % på dina tre dimkanaler. Höj 350 till 400 mA på samtliga kanaler och se hur FV för varje kanal följer med - du ser direkt om du börjar komma nära matningsspänningen.

MVH Lasse

Ska se om jag får tid för det imorgon.. Kul närväl man nu kommit igång lite o fått sin uppenbarelse på chipet..

Vill kunna sitta o "passa" det lite när man ökar på effekten.. Svårt o få till det "dagtid". Men kul är det..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

69 grader på chippet - då ligger du bra till. När du börjar att öka upp mot till 700 mA - se till att du inte ligger för lågt på matningen. håll dig 0,8 V - 1 V över högsta FV. Lägg dig på 100 % på dina tre dimkanaler. Höj 350 till 400 mA på samtliga kanaler och se hur FV för varje kanal följer med - du ser direkt om du börjar komma nära matningsspänningen.

MVH Lasse

Skall vara 69 grader på driverkortet inte "69 grader på chippet" eftersom det kan missförstås. Tempen på LED-chippet bör inte överstiga 55 grader C IMO

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår Manne. Dreamchipen är inte helt gratis plus att de växer verkligen inte på träd. Inte än i alla fall. Har man då bara ett chip så gäller det ju att vara rädd om det :)

Jag skojade ju bara ;) Klart jag inte vill att han riskerar chippet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...