Guest Krille Postat 21 juni 2005 Postat 21 juni 2005 Min Sinularia mår oftast strålande fint och bara växer och växer men då och då täcks delar av grenarna med en röd cyanobakteriematta, ser rätt elakt ut tycker jag. Visserligen är det ganska lätt att ta bort det hela med en mjuk liten borste men ändå? Cirkulationen runt korallen ser rätt ok ut men den kanske behöver höjas ytterligare? Någon som har liknande erfarenheter? Citera
stigigemla Postat 21 juni 2005 Postat 21 juni 2005 För att göra sig av med avfall söndrar korallen ut en matta med mucus med jämna mellanrum. Hos mig verkar det som att det inte blir lika ofta om de får mer fart på vattnet omkring. Lagom tror jag är runt 5cm / sekund. Citera
Dykaren Postat 21 juni 2005 Postat 21 juni 2005 Det är ganska vanligt att det växer lite cyanobakterier kring fötterna på mjukkoraller. Sarcophyton har ofta en liten brunaktig matta kring foten. Vanligtvis så är det ingen fara. Är vattnet bra i övrigt så sprider det sig sällan och korallen verkar inte ta någon skada. Citera
stigigemla Postat 21 juni 2005 Postat 21 juni 2005 Det är färglöst på de flesta av mina koraller, men ibland kan det växa bakterier i skiktet som då kan bli gulbrunt, rödbrunt eller till och med åt blågröna hållet beroende på vad det är för bakterier.Schockar man koraller kan de ibland göra sig av med symbiosalger den vägen också. Citera
Guest Krille Postat 22 juni 2005 Postat 22 juni 2005 Jag har ju sett Sarcophyton avlägsna skikt ibland men det här ser helt annorlunda ut, tog iaf och skrapade bort det igår, just to be safe... Verkar som en del av en gren dessutom något blivit mekaniskt skadad på något sätt... Ska prova med lite mer cirk och se om det blir ngn skillnad. Citera
Dez3d Postat 15 januari 2006 Postat 15 januari 2006 Är det normalt att en Sinularia sjunker ihop lite på natten? Citera
Dimorb Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 Mina mjukisar ser ut som russin på nätterna men på dagarna då är de fina igen Citera
Dez3d Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 Tack Andre, när jag gick hemifrån imorse såg Sunularian riktigt fin ut igen. Jag läste att sjärnpolyperna också drar ihop sig på natten och att detta är ett vanligt beteende hos mjukkoraller. Boken "Aquarium Corals" av Eric H. Borneman är nu beställd Citera
Tedb Postat 16 januari 2006 Postat 16 januari 2006 Ja Dez3d så funkar det. Boken kommer du bli nöjd med den e riktigt bra tycker jag. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.