niklas_r Postat 18 februari 2013 Dela Postat 18 februari 2013 Ni som kör med Razor från Maxspect, vilket avstånd har ni från armaturen ner till botten?Jag testade min över mitt Deltec Micro-reef och upplever en kraftig discoeffekt.Det är väl så att jag har den för långt ner helt enkelt eller att mitt låga vattendjup (45cm) ställer till det. Tror ni det hjälper om man sätter en list i framkant och en i bakkant med några cree rb och vinklar listerna lite mot mitten. Vill gärna ha armaturen långt ner men det kanske blir att spara den till nästa projekt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vandal Postat 18 februari 2013 Dela Postat 18 februari 2013 min sitter 25-30cm ovanför ytan... 70 högt kar... ingen discoeffekt här... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 18 februari 2013 Dela Postat 18 februari 2013 Min sitter 15-20 cm ovanför ytan och karet är 65 cm högt, ingen disco här. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niklas_r Postat 18 februari 2013 Författare Dela Postat 18 februari 2013 Tack Petter! Då blir det att testa om jag kan få bort lite av effekten genom lister med dioder som har mer spridning.Jag vill ha min ca 60cm över botten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 18 februari 2013 Dela Postat 18 februari 2013 Är inte upplevelsen av disco subjektivt? Vissa ser det mer än andra... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hoyt Postat 18 februari 2013 Dela Postat 18 februari 2013 När du snackar disco, vad syftar du på då? Hur definierar du de? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Postat 19 februari 2013 Dela Postat 19 februari 2013 Det är att dioderna ej blandar ljuset på tillfredställande sätt för ögat vilken ger skiftande nyanser färger i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hawkmoon Postat 20 februari 2013 Dela Postat 20 februari 2013 Jag har prexis monterat mina två Razor 120W 16000k över mitt Percula 120, de hänger 18cm ovanför vattenytan och jag kan inte se någon discoeffekt.Riktigt trevliga ramper, en intressant "bieffekt" är ett annorlunda beteende på karets invånare under skymningsfasen, helt pötsligt är det full fart på putsarräkor, pepparmint och eldräkor som förut bara var aktiva inne i revet och inte syntes alls, fiskarna verkar gå ner i standbymode och inte bli hispiga när lyset slocknar som det gjorde förut Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 20 februari 2013 Dela Postat 20 februari 2013 min burk är 45 hög & jag har min razor monterad med benen, hur högt ovanför det är vet jag inte. Det är disko fever på botten iallafall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 20 februari 2013 Dela Postat 20 februari 2013 Tips till er som inte ser disco, leta inte efter det.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 20 februari 2013 Dela Postat 20 februari 2013 Tips till er som inte ser disco, leta inte efter det....MVH LasseDet här kan ha med en annan sak att göra också. Enligt min erfarenhet är det främst de röda dioderna som upplevs jobbiga i samband med ett friskt 80-tal. Har ni den röda dioderna placerade precis över krusningar i vattenytan så uppstår ett fladdrande rött "skimmer". Om de är placerade över lungna vattenområden så uppstår inte samma sak. Enda gången jag råkat ut för Disco var just när jag testade en tät kombination med blå, vita och röda LED. Över lungt vatten - inget problem - över vågit vatten - verkligen irriterande.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 20 februari 2013 Dela Postat 20 februari 2013 min burk är 45 hög & jag har min razor monterad med benen, hur högt ovanför det är vet jag inte. Det är disko fever på botten iallafall.När du skriver Disco, menar du då att ljuset dansar över botten eller att du ser tydliga skillnader mellan blåa och vita fält på botten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
StoffeSwe Postat 20 februari 2013 Dela Postat 20 februari 2013 Jag tyckte att jag hade disco effekt från min Razor när den var nära ytan, när jag höjde den försvan det. Det är ju inte så konstigt igentligen då ledarna får större spridning ju längre från botten de är. Jag hade gärna önskat att linserna hade bredare spridning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 20 februari 2013 Dela Postat 20 februari 2013 Regnbågar av olika färger. Inte att förväxla med MH's glitter & dans på bottnen. Jag visste om att jag skulle uppleva disko när jag köpte led, det var en smäll jag var beredd att ta. Det är inte jättejobbigt men det är inte optimalt heller. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niklas_r Postat 20 februari 2013 Författare Dela Postat 20 februari 2013 När jag har den långt ner så blandas inte ljuset till en färg, är lite svårt att förklara. Jag får olikfärgade områden på botten/stenarna och dessa blinkar beroende på ytrörelsen. Höjer jag armaturen mycket så får jag inte samma problem. Jag har bara 45 cm vattendjup.Jag vill gärna ha armaturen långt ner. Tror ni jag kan få bort effekten eller minska det om jag kör lister fram och bak med cree rb med 120 graders linser. Tänkte eventuellt vinkla dem lite mot mitten.Någon som vet om det skulle fungera? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Blåbert Postat 20 februari 2013 Dela Postat 20 februari 2013 Har man den högre tror jag förgerna hinner blandas innan de träffar vågorna.Jag upplever en del disco med min nya hyperion, men wire-systemet gör att jag inte kan få upp den så mycket högre i mitt överskåp.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 20 februari 2013 Dela Postat 20 februari 2013 jag har har bett MaxSpect kolla på om det funkar att ta fram en "lins-fri" lins som option till Razoranvändare med grundare kar - man tappar ju lite penetrering och PAR, men det är ju ändå inget problem i låga kar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niklas_r Postat 13 september 2013 Författare Dela Postat 13 september 2013 Någon som har information om det är någon lins-fri lins på gång? Känns lite surt att fortfarande ha den nerpackad och köra med gamla t-5 rör Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 13 september 2013 Dela Postat 13 september 2013 Det är det, enligt visa rapporter!http://reefbuilders.com/2013/09/12/maxspect-razor-200-coming-brighten-feet-aquarium-space/Chris från Coral Vue skriver:There will be lens kits available for all of the Razor models. They can be easily swapped out without the need for tools.Men det lär inte bli gratis. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
niklas_r Postat 14 september 2013 Författare Dela Postat 14 september 2013 Då är det bara att vänta lite till, men det låter lovande. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
POPOV Postat 15 september 2013 Dela Postat 15 september 2013 Min är monterad 30 cm över vatten ytan har disco Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 15 september 2013 Dela Postat 15 september 2013 Precis som Lasse skrev några inlägg tillbaka, så har vissa färger mer benägenhet att dansa runt - men turbulensen på ytan spelar naturligtvis stor roll.Diskuterade detta igen med MaxSpect i morse och kan berätta att det snart finns en "bi-kake" reflektor med en ny Nano-coating som ger en homogenare ljusbild - kommer att säljas styckvis för ca 150:- Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.