Gå till innehåll

Gul Turbinaria som blev röd/brun


vahagn

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag köpte en knallgul medelstor turbinara som tillsynes mår bra och polyperna kommer ut då och då och filtrerar, men färgen har gått från klar knallgul till en hybrid mellan "cyanobakterie"-rött och tegel-brunt (färgrikt beskrivning...)

Först trodde jag att det var cyanobakterier som hade lagt sig på och jag försökte borsta rent med en mjuk tandborste men upptäckte att själva skelettet har så gott som bytt färg. Den har jag placerat i nästan ena hörnet under indirekt ljus (har en 250W 10000K MH i mitt 65cm höga kar) och medelstarkt flöde. Har läst att de ska placeras mellan botten och mellanskiktet.

Nån som vet varför den har byt färg? Kan det vara för starkt ljus? Eller det motsatta? (bilden är inte från mitt kar, utan exempel på hur min såg ut i början, även om min var genomgående starkt gul som mitten på den här).

post-757-14468912134304_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Provade faktiskt med att sätta den högre upp men då inget förändring skedde så tänkte jag att det var precis det motsatta som hade hänt så jag flyttade den till bottnet. Ska testa igen och flytta den högre i några steg i taget och se om det blir bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du inte för mycket näringämnen i vattnet? Har du mätt nitraten?

/Janne

Jo, faktiskt. Har haft problem med blinda punkter i karet och ansamling av "månstoft" (som jag brukar kalla) men nu har jag köpt dubbla tunze pumpar som verkligen har rört om i karet. Mätte alla värden och så gott som allt (även nitriten) var på noll förutom nitraten som var rätt så högt. Ska byta vatten i ett par omgångar nu i hopp om att det ska bli bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska se hur det blir. Som jag nämnde här uppe så hade jag dålig cirkulation i karet och rätt mycket ansamlingar mellan och bakom LSn (stor mängd LS i kombination med relativt högt kar) gjorde att jag fick mycket skit i vattnet. Men med de starkare pumparna så hoppas jag kunna bli av med matrester och annat i tidigare skede och har märkt av att det filtrerars mer. Men funkar det inte så måste man väl krypa till korset och skaffa en nitratfilter med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

VAHAGN: ja har 2 såna som frodas å mår kanon.. den ska ha grymt mycke ljus för att hålla sig gul, å får den mycke ljus så blir den bara gulare :) snackade me JR om just det när ja köpte mina. han har själv haft ett gäng i sina egna kar, å placerat dom mellan till botten å alla hans har oxo blitt bruna..

mina sitter ca:5 cm under ytan direkt under MH.

( mina tenderar att bli lite brunaktiga när ja kör på me T5 rören. men släcker ja dom å bara kör MH så kommer den gula färgen tillbax )

MH 250W 22000K

obs inget 100%igt svar, men det funkar i min tank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley9: :smiley9: :smiley9: :smiley9: Väl det är det som är frågan. :smiley9: :smiley9: :smiley9: :smiley9: Jag vet inte om det är för lite ljus, för mycket nitrat eller en kombination av bägge två. Men jag tror knappast att den har "bränt" sig i vanlig bemärkelse, eftersom i det fallet brukar väl saker i saltakvarium bli blekta hellre än mörkare (eller?) Dessutom så har den alltid legat i botten (förutom en kort tid som jag la den högre, fast det var efter att den började bli mörkare) och avsides i förhållande till lampan. Polyperna verkar må bra, men färgen kunde vara gulare...:smiley9:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...