Gå till innehåll

Värden till sps


Mazi

Rekommenderade inlägg

Är väldigt sugen på att skaffa ett par SPS:er. Jag har mycket ljuse och så men vet ej vilka värden de vill ha.

Har letat och sökt men bara hittat att de vill ha stabilt vilket jag verkar ha.

Har 0 i nitrat, nitrit, silikat och ammoniak. Ph, 8.2 har varit uppe vid 0.3 nån gång, kh mellan 9 och 10. har ej tester till fosfat (tatt slut) eller calcium. Men jag doserar calcium iallafall vid varje vattenbyte, vilket kanske är dumt då jag bara har en bit porites som ända stenkorall. Men vilka är de optimala värdena för SPS ?

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktigaste är KH. Kalcium bör ligga mellan 350 och 450 mer är bättre om bara inte KH minskar. Magnesium bör var drygt tre gånger mer än Ca.

Eric Borneman har skrivit en bra bok: Aquarium corals. Där står lite av det mesta och den kostar inte mer än en skaplig levande korall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack för svaren. Har beställt magnesium och strontium tillsatser, och magnesium, calcium och fosfat tester. Så jag kan nu testa och justera Calcium, Magnesium, Strontium, Jod och Kh´t.

Gör det nåt om jag har en Skummare till 1000 liter i mitt lilla 112 liters ? Eller de kommer inte bry sig ? Och bryr de sig om uv-c ? Kommer ha ett 25 watts i mitt 112 tills om ett halvår då jag byter till 375 liters akvariet

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV-c går inte att ha förmycket av. Det är nog ingen större fara att ha en överdrivet stor skummare, så länge du inte sätter dig i en sån situation att du måste ha en stor summare för att du överbelastar karet.

Vissa "Italian tank" drivs ju med "oversize shrimmer" fast att det inte rekomenderas i Forshags böcker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du börjar stoppa i lite sps koraller börja med att få en balans på KH och Kalcium. Försök att hålla värdena så stabila som möjligt. Håller du KH runt 8-9 och Ca 400-450 så kommer det att fungera bra för dig.

Börja med att mäta värdena tätt, varje dag tex för att du ska få en bild av hur värdena ändras. Anteckna alltid värdena i en loggbok så du kan jämföra i efterhand hur de påverkas då du tillsätter kemikalier och byter vatten.

Och var försiktig med att tillsätta olika spårämnen i början tills du har fått koll på hur mycket som förbrukas i ditt akvarium. Det är annars lätt att överdosera. Byter du vatten regelbundet så kanske det räcker för att hålla bra värden på vattnet om du har lite stenkoraller i akvariet.

Och när det gäller skummare så tycker jag du ska köra allt som går med din 1000 liters skummare i dit kar. Håll bara koll på salthalten om den skulle skumma mycket. Skummar man ut mycket och fyller på med färskvatten så kan salthalten sjunka.

Och som alltid det är bättre att vara lite försiktig änn att braka på för fort. Bra saker går långsamt, dåliga fort i saltvärlden.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa "Italian tank" drivs ju med "oversize shrimmer" fast att det inte rekomenderas i Forshags böcker.

Njae. jag tycker inte att det karet är överskummat. Hans skummare är enligt tillverkaren för 2200L och delar man på blir det 1100L och tar man i beaktande att han har en del stora fiskar så är den nog lagom. Uppgifterna från tillverkarna ska man ta med en nypa salt en bra tumregel är hälften mot vad som sägs och har man hårt belastat kar så minska lite till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Mätte dessa värden idag:

Magnesium: ca 1500 (har aldrig tillsatt, hmm)

Calcium: ca 430

KH: 7 (ska blanda i bikarbonat ikväll och höja till 9)

PH: 8.7 (kan man sänka på något sätt?)

NO2, NO3, NH4, PO4, SIO2: 0.00

Salthalt: 1.025

Temp: 25/28 (morgon/kväll)

Hade det funkat med SPS nu, för jag hade tänkt köpa lite imorgon...

Tycker det är skumt att magnesium är så högt eftersom jag aldrig tillsatt det.

Och hur kan man sänka PH från 8.7 till 8.3 ?

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack än en gång till SuperPetter som räddade mitt kar ;) Mitt salt tog slut också. Har bytat 40 liter och KH't är på 11. Ska byta mer imorgonbitti ska försöka få ner det till 8-9 möjligtvis 10

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog rekomendera dig att vänta lite med att skaffa några SPS. Kör ett litet tag och få en bra ballans i karet så kommer det att vara enklare för dig att klara de SPS du köper.

Änn en gång allt bra tar tid i ett SPS akvarium, dåliga saker går däremot fort! Korallerna du skaffar kanske kommer att leva i ditt kar i 5-10 år om du sköter dem väl, det finns ingen anledning att jäkta du kommer att hinna få tag i fler änn du kan ha plats för. Tro mig!!

Allt gott

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...