alivedreamer Postat 24 februari 2013 Postat 24 februari 2013 Jag skaffade en Filfisk när jag hade problem med glasrosor. Jag hade rätt mycket och nu har jag inget alls. Jag har till och med testat att låta filfisken gå i ett avgränsat område för att se om de kommer tillbaka men det gör de inte. Han äter även majano.När glasrosorna är slut så får du mata filfisken. Från början åt min filfisk inte pellets utan bara artemia och annan frusen mat. Men jag trugade med pellets och till slut så åt han det också. Citera
Coralkiller Postat 24 februari 2013 Postat 24 februari 2013 Det funka inte. Så det blev som vanligt en kanyl med citronkoncentrat Citera
slarvid Postat 24 februari 2013 Författare Postat 24 februari 2013 Hur påverkar citronen vattnet? Har nano Citera
Coralkiller Postat 24 februari 2013 Postat 24 februari 2013 Jag märkte inte ett skit på det andra i karet, men det mesta ska ju liksom stanna i glasrosen Citera
Gamekeeper Postat 24 februari 2013 Postat 24 februari 2013 https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?53181-Filfisk-Canthidermis-maculataFunkade fint Citera
Coralkiller Postat 24 februari 2013 Postat 24 februari 2013 Jag skaffade en Filfisk när jag hade problem med glasrosor. Jag hade rätt mycket och nu har jag inget alls. Jag har till och med testat att låta filfisken gå i ett avgränsat område för att se om de kommer tillbaka men det gör de inte. Han äter även majano.När glasrosorna är slut så får du mata filfisken. Från början åt min filfisk inte pellets utan bara artemia och annan frusen mat. Men jag trugade med pellets och till slut så åt han det också.Min filfisk åt allt ,glasrosor ,fungia ,stjärnpolyper ,knappar, ja den hamna i sumpen där den slutade som en plugg i skummar pumpen tyvärr! Citera
slarvid Postat 12 mars 2013 Författare Postat 12 mars 2013 Försökte injecera koksalt igår i några, men de drar in sig så det är svårt komma åt. Men kokande vatten räcker dett att spruta utanpå tro? Citera
Wigge Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 ja det fungerar bra, upprepa det några gången så försvinner de=) Citera
Gamekeeper Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 Är det någon som har testat Red sea Aiptasia?Vore fint om man kunde få lite erfarenheter!Sorry att jag snodde tråden.Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera
mamadubba Postat 12 mars 2013 Postat 12 mars 2013 Jag har kört med det rätt mycket. Har funkat bra, har inga glasrosor kvar (just nu iaf).Man måste slå av alla pumpar innan man sätter igång och sen vänta åtminstone en tio minuter annars flyger det runt i hela karet. Citera
Guest Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 Jag köpte en Chelmon rostratus idag den dök på glasrosorna på en gång Citera
slarvid Postat 13 mars 2013 Författare Postat 13 mars 2013 känns som en liten stor fisk i mitt 30Liters nano... Citera
Thomas Salt Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 Rødvinsmetoden, den funger hver gang! og er det eneste rigtige alternativ for en 30 liters balje. IMO; købe fisk eller rejer for at nakke glasroser i en 30 liters burk er overkill, injeksere i en glasrose kræver en vis størrelse, og kemikalier bruger jeg helst ikke. Køb en flaske rødvin, tag et godt glas en hyggelig aften med akvariet og hav en 10 ml kanyle med kogende vand til glasroserne, der er lidt at tænke over. Hele glasrosen skal varmes op til over 60 grader, så at sprøjte 10 cm fra glasrosen er.... (virker ikke) du skal have åbningen på kanylen HELT ned til glasrosen. Et tips er at drille glasrosen inden du sprøjter, så den trækker sig helt sammen til en lille knold. Når du så tager kogende vand i kanylen skal du handle hurtigt, da temperaturen igen er vigtig. Sprøjt gerne 2-3 gange over glasrosen, ofte slipper glasrosen og den skal naturligvis fanges. Hvad rødvinen har med det hele at gøre, ja det blev vel bare sådan man skal vel hygge med sit akvarie. Citera
slarvid Postat 13 mars 2013 Författare Postat 13 mars 2013 En räka kan väl aldrig bli overkill? Citera
Thomas Salt Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 Let, for hvad skal rejen spise når glasrosen er spist? Lysmata wurdemanni og Rhynchocinetes durbanensis (ikke sikker om Lysmata debelius tager glasroser) er begge kendte for at gå på koraller om de er sultne. Desuden er de fleste rejer ret følsomme for forandringer i vandkvalitet og med 30 liter er det svært at have konstant vandkvalitet. Citera
MarinaS Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 Kokhett vatten i en spruta. Drar glasrosen in sig "klämmer" du in sprutan och fortsätter. Det funkar alltid, gör om proceduren 2-3 gånger så borde den vara stendöd, det har iallafall alltid funkar för mig. Ska testa igen snart med detta på en ganska stor glasros som finns i nanot. Kan återkomma och se om det funka ännu en gång. Citera
Guest Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 känns som en liten stor fisk i mitt 30Liters nano... Just fan ja det va ett nano då är nog sprut varianten med kokande vatten eller ta upp stenen ocg mekaniskt gröpa bort rösen sedan lite kokande vatten så inga räster blir kvar. Citera
slarvid Postat 13 mars 2013 Författare Postat 13 mars 2013 Ta ur stenarna orkar man ju inte, får bli testa räka. Hade ändå tänkt köpa något i den stilen! Dummar hen sig mot korallna, får jag väl ge den till den lokala zoobutiken! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.