Gå till innehåll

mörda ihjäl glasros


slarvid

Rekommenderade inlägg

Jag skaffade en Filfisk när jag hade problem med glasrosor. Jag hade rätt mycket och nu har jag inget alls. Jag har till och med testat att låta filfisken gå i ett avgränsat område för att se om de kommer tillbaka men det gör de inte. Han äter även majano.

När glasrosorna är slut så får du mata filfisken. Från början åt min filfisk inte pellets utan bara artemia och annan frusen mat. Men jag trugade med pellets och till slut så åt han det också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skaffade en Filfisk när jag hade problem med glasrosor. Jag hade rätt mycket och nu har jag inget alls. Jag har till och med testat att låta filfisken gå i ett avgränsat område för att se om de kommer tillbaka men det gör de inte. Han äter även majano.

När glasrosorna är slut så får du mata filfisken. Från början åt min filfisk inte pellets utan bara artemia och annan frusen mat. Men jag trugade med pellets och till slut så åt han det också.

Min filfisk åt allt ,glasrosor ,fungia ,stjärnpolyper ,knappar, ja den hamna i sumpen där den slutade som en plugg i skummar pumpen tyvärr!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Rødvinsmetoden, den funger hver gang! og er det eneste rigtige alternativ for en 30 liters balje.

IMO; købe fisk eller rejer for at nakke glasroser i en 30 liters burk er overkill, injeksere i en glasrose kræver en vis størrelse, og kemikalier bruger jeg helst ikke.

Køb en flaske rødvin, tag et godt glas en hyggelig aften med akvariet og hav en 10 ml kanyle med kogende vand til glasroserne, der er lidt at tænke over.

Hele glasrosen skal varmes op til over 60 grader, så at sprøjte 10 cm fra glasrosen er.... (virker ikke) du skal have åbningen på kanylen HELT ned til glasrosen. Et tips er at drille glasrosen inden du sprøjter, så den trækker sig helt sammen til en lille knold. Når du så tager kogende vand i kanylen skal du handle hurtigt, da temperaturen igen er vigtig.

Sprøjt gerne 2-3 gange over glasrosen, ofte slipper glasrosen og den skal naturligvis fanges.

Hvad rødvinen har med det hele at gøre, ja det blev vel bare sådan :) man skal vel hygge med sit akvarie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Let, for hvad skal rejen spise når glasrosen er spist?

Lysmata wurdemanni og Rhynchocinetes durbanensis (ikke sikker om Lysmata debelius tager glasroser) er begge kendte for at gå på koraller om de er sultne. Desuden er de fleste rejer ret følsomme for forandringer i vandkvalitet og med 30 liter er det svært at have konstant vandkvalitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kokhett vatten i en spruta. Drar glasrosen in sig "klämmer" du in sprutan och fortsätter. Det funkar alltid, gör om proceduren 2-3 gånger så borde den vara stendöd, det har iallafall alltid funkar för mig. Ska testa igen snart med detta på en ganska stor glasros som finns i nanot. Kan återkomma och se om det funka ännu en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

känns som en liten stor fisk i mitt 30Liters nano...

Just fan ja det va ett nano då är nog sprut varianten med kokande vatten eller ta upp stenen ocg mekaniskt gröpa bort rösen sedan lite kokande vatten så inga räster blir kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...