Gå till innehåll

SKillnader mellan sps och SPS


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har en hel del sps tillsammans med dvärgkejsare och 2 vanliga kejsare och har funderat lite kring en sak som jag uppfattar som "knepig".

Jag har en del Acroporor i olika färger som alla har polyperna ute dygnet runt. Dessa koraller har en mycket vacker färg på vävnaden runt om skelettet. Så att när kejsarna eventuellt slinter med munnen så påverkar det inte korallernas utseende mer än att de drar in polyperna, för en kort stund.

Sedan har jag också en del Montiporor som alla har färgade polyper men skelettet saknar färgad vävnad eller i vilket fall som helst så är skelettets vävnad på sin höjd brun. Detta gör att när dvärgkejsare/kejsarna har lyckats picka på korallen så drar de in sina polyper och så är det bara ett tråkigt brunt mini-träd kvar. Att dessa koraller förbli tråkiga det antar jag då de under en längre period inte har brytt sig om att byta färg på vävnaden runt skelettet.

I akvariet finns också en del olika sorter pocoliporor som när jag fick dem var relativt vita i skelettet och vävnaden var vit/brun. Nu har vävnaden blivit rosa men polyperna är inte ute mer för det. Ända gången de är ute är på natten när alla elaka kejsare sover och då är de bruna.

Nu till frågorna:

Att det är skillnad på Acropora/Montipora fattar man ju på namnet men hur kan det komma sig att "långhåriga" Acroporor som måste dra in sina polyper p.g.a. kejsarne kan ändra färg på vävnaden när montipororna som måste ha inne sina polyper i stort sett dygnet runt inte ändrar färg?

Varför får inte pocoliporornas polyper förändrad färg när skelettets vävnad ändras drastiskt?

Har nyligen fått några kusiner till pocolipora som hade gröna och vit/lila polyper. Dessa koraller har nu börjat dra in sina polyper p.g.a. olika anledningar och ser precis ut som den pocoliporan som var vit från början. Är det för att de skyddar sig? Kommer de troligtvis att ändra färg eller är de döende? De är inte vita kring polypernas "hål" utan man ser att det finns polyper där men de är bara inte ute, under dagen. Under natten är de ute betydligt mer män de har ändå inte samma färg som tidigare.

Finns det flera som har märkt att deras koraller ändrar färg i samband med att de blir tvingade att dra in sina polyper?

Var finns det störst erfarenhet kring koraller som ändrar färg? Är det vävnaden, enbart polyperna eller både polyperna och vävnaden kring korallen som vanligtvis ändrar sig?

mvh andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men mina montiporor släpper inte ut polyperna igen. Acropororna släpper ut polyperna direkt efter ett "bett".

På detta sättet blir det ju svin trist att ha montiporor digitata eftersom vävnaden inte är färgad.

Mina montiporor capricornis har färgad vävnad så de är alltid färgade oavsett om kejsarna pickar.

Det är mest de sps koraller som har extremt mycket polyper eller väldigt långa polyper som verkar ha svårt att få färgad vävnad på skelettet.

Kanske kan det bero på att de korallerna använder polyperna som solskyddsfaktor medans de acropororna som har färgad vävnad och få antal polyper måste ha hela skelettet färgat för att få solskydd?

Jag kan tänka mig att om en korall har jättemycket polyper så täcker de skelettet och därigenom får inte korallen någon färg på sina grenar utan bara på polyperna.

Strunt samma alla mina montiporor digitata och även en del stellata och pocilipora är till salu.

Skall ju snart byta ut en hel del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har jag förstått det rätt så kan korallen stressas ihjäl tillslut om div. fiskar är framme och pickar på dom oavbrutet...ett exempel jag hade en snygg acropora millepora knallrosa med långa polyper + att jag har en imperator, imperatorn rörde ingenting i karet förutom denna sps koloni.. han var där och picka och slet i början så slemmade den bara av sig.. men jag lät det fortgå.. nu ett antal månader senare är korallen brun och ytterst få polyper e ute på dagen.. hade jag vart du så hade jag tagit och lämnat tillbaks dvärgkejsarna för att vara säker på att samma sak inte händer dig tillslut... mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...