Gå till innehåll

En ide jag fick, damm?


Fluval_Robban

Rekommenderade inlägg

Var hemma i fredags hos några bekanta på min mors sida. Han hade ett eluppvärmt växthus på tomten med en damm i och guldfiskar bla... och där föddes min tanke direkt... saltdamm i växthus på tomten:) Då får man naturligt ljus med så slipper man den kostnaden;)

Nån som har någon tanke eller ide angående detta om det ens kan fungera, INTE koralldamm men coola stora fiskar kanske

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lekt med tanken på damm till våra tempererade fiskar och djur, då skulle man ju få en automatisk vinterperiod helt gratis och bästa ljuset som du säger. Detta ej i växthus, men täckt på något vis, annars blir det för varmt.

Att ha ett korallkar i damm i växthus borde fungera väl för att hålla fiskar. Men vad är vitsen med bra ljus om vi inte ska ha något i den som använder ljuset? Då kan man ju nästan lika gärna ha dammen inomhus med någon billig svag lysrörs belysning eller liknande. Koraller skulle nog kunna gilla ljuset, men frågan är hur de skulle reagera på vår varierande ljustid om året. Om de skulle hantera korta perioder på vintern och väldigt långa på sommaren? Eller om man får supplementera respektive begränsa ljuset på konstgjort vis ifall de inte tål ljus svängningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lekt med tanken på damm till våra tempererade fiskar och djur, då skulle man ju få en automatisk vinterperiod helt gratis och bästa ljuset som du säger. Detta ej i växthus, men täckt på något vis, annars blir det för varmt.

Att ha ett korallkar i damm i växthus borde fungera väl för att hålla fiskar. Men vad är vitsen med bra ljus om vi inte ska ha något i den som använder ljuset? Då kan man ju nästan lika gärna ha dammen inomhus med någon billig svag lysrörs belysning eller liknande. Koraller skulle nog kunna gilla ljuset, men frågan är hur de skulle reagera på vår varierande ljustid om året. Om de skulle hantera korta perioder på vintern och väldigt långa på sommaren? Eller om man får supplementera respektive begränsa ljuset på konstgjort vis ifall de inte tål ljus svängningarna.

Ja det är frågan? Men å andra sidan som du säger "bara" fiskar hade varit coolt, onödigt med koraller i en damm när man knappt kommer se dom på botten ändå;) Om min Barracuda nu överlever kanske han får bo i en 5000L damm på tomten i framtiden hehe:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet att jag sett flera i USA som har det i typ uterum, men som sagt, solen här uppe har svårt att ge vad koraallerna behöver stora delar av året. Sen att hålla 27 grader året runt lär ju inte vara gratis... Men ett kallkar kanske? Torsk och blågylta. bara du kan kyla det lite på sommaren.

Kolla på kallvattensdelen här på forumet och växla några ord med bygbert och co.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med fisk ser jag inget hinder finns ju fiskar som vill ha lite vio period och då fungerar det klockrent. vårat gamla växthus hade 15grader på vintern

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en barnpool i lagårn med blandad dammfisk och det fungerar absolut. Dock, man får inte samma sikt på firrarna som i ett akvarium så det kan passa bättre till förvaring och uppfödning än för nåt som man vill titta på för att det är fint. Stora vattenmängder är också lite jobbigt att hantera, vattenbyte tar lång tid, vad det innebär när man glömmer att man fyller på skall vi inte säga nåt om... Beylsning, filtrering och annan teknik blir ju också krävande och kostsam både i inköp och drift. Skall man ha salt så kostar ju det också.

Så, jodå, visst funkar dammupplägg till att ha fisk i men man får ju fundera på om det blir så lyckat till det man tänkt sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är roligare att titta på stenkoralls kolonier från ytan än tunna fiskar :-) Fiskar ovanifrån brukar inte se så fashinerande ut om det inte är väldigt grova arter. Barracuda tror jag syns ganska dåligt ovanifrån. Silverglänsande och smal.

Men det är nog roligare att bygga dammen med genomskinliga väggar/glas. Likt en klapptank typ den på universeum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...