Gå till innehåll

PNY's sista inlägg i forumet


petnym

Rekommenderade inlägg

Egentligen tycker jag att det är patetiskt med användare som gör stor sak av att de lämnar ett forum, men jag är inte mer än människa, och detta inlägg skulle kunna ursäktas med att jag vill ta tillfället i akt och föra fram lite konstruktiv kritik... (Vilket jag ombetts göra av en moderator via pm).

Som forums-medlem i saltvattensguiden och flitig besökare sedan maj 2006, har jag sett mycket moderering här på sidan, onödigt mycket enligt min mening, (även om själv mycket sällan utsatts för det). I början försvann inlägg, och ibland hela trådar, spårlöst utan förklaring, och på sista tiden har den tidigare så tysta modereringen ersatts av paragrafer citerade i röd text vid minsta "överträdelse" av forumets regelverk. Lika ofta följd av en livlig (och osund) pajkastning kring modereringens vara eller icke vara.

Min egen erfarenhet av forum-moderering (som grundare och tidigare moderator av Sveriges största och enda grodforum, samt som hedersmedlem (med modereringsrättigheter) på plantswap.se) kan jag bara konstatera att det är "bomullsvantar på" när det kommer till moderering av ett internetforum. Båda metoderna som saltvattensguiden provat, är enligt min mening onödigt provocerande mot den tillrättavisade medlemmen. Ett vänligt formulerat pm (UTAN röd text och citat av paragrafer!) till medlemmen som första åtgärd räcker faktiskt i många fall, men kräver givetvis mer jobb och inte minst ett ENORMT tålamod hos moderatorn. (Ett tålamod som idag uppenbart inte finns, se nedan)...

Det är inte svårt att se att både medlemmar och moderatorer är trötta på det allt kallare och "tjafsigare" klimatet här på saltvattensguiden. För sidans bästa borde de moderatorer som känner att deras tålamod är slut, ta en time-out från sin uppgift, snarare än att härda ut och ilsket moderera alla "som bryter mot de solklara reglerna". En arg eller uppgiven moderator förstör lätt diskussionsklimatet för oöverskådlig framtid genom sitt modererande.

Vidare tycker jag att det är mycket sorgligt att saltvattensguiden numera blivit en "betalsajt". Jag vet att bidraget är "frivilligt" men attityden "betala eller stick" som ivrigt påhejas av några moderatorer och en del stödjande medlemmar ger ett helt annat intryck.

Man får inte glömma att det är vi medlemmar som gör forumet och inget annat!

Med ett utbrett medlemskap i många internetforum kan man helt enkelt inte betala överallt, det skulle bli sådana stora summor att jag skulle tvingas lägga ner hobbyn, så det blir ju lite av en principsak, men jag är på intet sett fundamentalist, då jag i dagsläget (av historiska skäl) är "betalande medlem" på akvariewiki, pilgift.se, Zoopet.se och till och från på ciklid.se. Det får helt enkelt räcka... Somliga tycker säkert att man skall välja ETT forum och hålla sig till det, men om alla gjorde så, så skulle den globala informationsspridningen minska drastiskt. Det är ju tack vare den som vår hobby gjort dessa enorma framsteg det sista decenniet.

Med ett utbrett medlemskap i många saltvattensforum världen över ser jag inte saltvattensguiden som det ENDA tillgängliga forums-alternativet, även om det är det enda dedicerade saltvattensforumet i Sverige, däremot föredrog jag detta forum för dess anknytning till min geografiska position (ie: Sverige). När moderatorerna nu tyvärr stängt möjligheten till annonsering för vanliga medlemmar och förbjudit(?) samköp via forumet, så har alla fördelarna med den lokala anknytningen dessvärre försvunnit... Utan dessa möjligheter kan jag lika gärna konversera med saltvattensakvarister i USA, England eller Sydafrika.

Nu tar jag time-out från detta forum på obestämd tid. Skriv inget ni hoppas att jag skall läsa i denna tråd, (och snälla!, förstör den inte med ytterligare tjafs om moderering)... Ni hittar mig (oftast som användare Pny) på alla svenska akvarieforum (utom saltvattensguiden) och i stort sett världens alla större saltvattens-, grod-, och elektronik-forum.

So long and thanks for all the fish! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter, och tack för ditt inlägg, men jag känner att jag, som före detta moderator, måste försvara ett par punkter som du har rätt så fel på.

En moderator agerar aldrig ensam vad gäller radering av inlägg eller liknande. Ett inlägg eller tråd som ligger fel, eller bryter mot regler anmäls alltid på samma sätt som du eller någon annan kan anmäla det, genom att klicka på den lilla triangeln under inlägget. Detta kommer då upp i moderatorsforumet där minst 2 moderatorer måste vara överens om åtgärd innan denna utförs på det aktuella inlägget. Ibland kan det ta ett tag innan saker och ting händer då de som driver sidan som bekant gör detta på sin fritid, utan någon form av ersättning, dvs helt ideellt.

När man sen gör något med en tråd eller inlägg så skickas det ett PM till den det berör, och även till den som anmält inlägget, ifall det finns behov av detta, för att man ska upplysa den som gjort fel om varför man agerat som man gjort.

Det finns också fall där man flyttar ut en tråd innan man kan överlägga med någon annan moderator i frågan då en tråd helt enkelt eskalerar snabbare än man kan hantera den och måste fundera på hur man går vidare.

Det är alltså inte som du tror att en moderator kan göra lite som han eller hon vill bara för att man har en dålig dag eller vill "klämma åt någon" som man inte är bästa vän med.

Det som man ibland gör utan överläggning, är att flytta en tråd från en forumsdel till en annan, oftast är det ID-frågor som hamnar fel.

Att du uppfattar SG som en betalsite förstår jag tyvärr inte, då det är helt gratis att bli medlem och att använda forumet att läsa och skriva i.

Det du som betalande stödmedlem får är en större pm-box, större bilder att posta, och möjligheten att annonsera på sidan.

Har man inte möjligheten att betala så får man helt enkelt vara utan dessa extra förmåner. Men som många skriver, den kostnaden får man ju igen på ett par fraggar tex, eller på att man blir av med det där som står i vägen i garaget...

Forumet består absolut av dess medlemmar! Och moderatorerna är en del av dessa medlemmar. Som moderator sitter du inte på en hög stol och tittar ner på "de andra", utan man deltar i diskussioner, bidrar med hjälp och tips när man kan, och man ser också till att de regler som finns efterföljs i bästa mån.

Moderatorer har tagit time-out från forumet när de kännt att det jobb de lagt ner inte uppskattats av övriga medlemmar, men jag har ännu inte sett någon medlem säga att de tar time-out, för att en moderator gjort ett dåligt jobb.

Jag hoppas att du kommer att läsa och begrunda mitt svar iaf.

Allt gott!

Mvh/ Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt dom som vill sluta. Jag har varit med i föreningar där en del slutar och tror att de ska få se sig själv på en tavla med texten: "Jag var med, hoppas att ni saknar mig!"

Nu går vi vidare och sysslar med det som vi älskar!

Och tack till alla som ORKAR driva forumet vidare.

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som vi har två lag här på svg. Tyvär tror jag inte att något lag kommer vinna den här machen.

Jag som trodde och hoppades att vi var ETT lag. Vi är alla väldigt olika på många sätt....men på en punkt är vi läskigt lika....kvinna som man....vi är ett stort "nördigt" gäng som älskar saltvatten o allt som hör där till. Ett gäng som hjälper varandra så att våra djur har det så bra det bara går. Folk som inte delar vårt intresse kan ju inte fatta att man lägger ner så mycket tid och pengar på en hobby. Vi brinner för det det här och de flesta av oss är inne på SG minst en gång per dag. Låt oss fortsätta ha ett bra forum med ett bra samtalsklimat om det som intresserar oss alla så mycket!

Tack för mig. Nu är klockan 01.47 och jag ska lägga mig nu efter en sista titt här på guiden...för ikväll :)

Mvh Tribiani / Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte skriva nåt åt det hållet som tribani skrev, men ändrade mig. men nu har jag några minuter över på jobbet och tar tillfället i akt.

En hobby, tusen inriktningar och en miljon åsikter. Så klart det blir lite problem ibland, men om man funderar över varför vi är här och av vilken anledning som man skriver sina inlägg så är det ju för hobbyns och djurens skull, vilket är det enda laget. Jag hoppas att övriga forumanvändare inte gör skillnad på de som betalar och inte, det skulle göra mig ledsen. Å andra sidan är jag lite lätt naiv ibland.

Även om du inte läser det här petnym önskar jag dig lycka till med alla dina djur i framtiden och hoppas stöta på bra tips från dig på andra forum

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som vi har två lag här på svg. Tyvär tror jag inte att något lag kommer vinna den här machen.

Måste förtydliga mej själv lite. Med två lag menar jag inte betalande/ icke betalanda. Utan mer dem som lagt ner tvisten och gått vidare med sina salta projekt och dom som fortfarande sura av div. anledningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...