Gå till innehåll

vit aragonite


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

Sanden kommer att bli levande rätt så snart oavsett om du köper den "färdig-levande" eller död sand då bakterier från den levande stenen kommer att gå ner i sanden.

Jag har aldrig köpt en påse med levande sand, men har mängder med smådjur som lever och rotar runt i sanden, man ser det genom glaset.

Så mitt tips är att köpa den sand som du vill ha, oavsett om den är levande eller ej från butiken. Vad det gör för zeovit-metoden vet jag tyvärr inte, men det låter nästan som att man måste köra barebottom ifall man inte vill ha bakterier och småkryp som lever i sanden..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med chinchilla sand riktigt vit ökensand! O eftersom att det är gammal havsbotten såg jag inga problem o det funkar finfint ;) sandvändarna älskar den o den håller sig väldigt vit o fin. Nackdelen är att den dammar en vecka men sen lägger den sig Med vänlig hälsning, Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej faktiskt ingen fara , den blir ganska tung när den lagt till sig, som sagt den dammar en vecka men skummare tar det mesta, sen så lägger den sig bra, se bara till att köra allt flöde fullt ut ca en timme efter du häller i den, när du häller i den så ska du givetvis stänga av allt flöde. Med vänlig hälsning, J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska göra en omstart av mitt zeovitkar de närmaste veckorna.

Jag kommer då att göra allt by the book.

Aragonit 2-3 cm på botten.

Jag har haft levande sand och i princip haft cyanoproblem sedan starten. Om det har med sanden att göra låter jag vara osagt men denna gång tänker jag följa "manualen".

Så om du ska starta ett zeovitkar så rekommenderar jag att du följer metoden till punkt och pricka. Om du sedan får problem med något så slipper du få kommentarer i t.ex. zeovitforumet om sandens betydelse...

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är inne på samma spår tror att levande sanden i zeokar bidrar lite med cyanon vartköper man denna sand och vilka storlekar finns? siktar på 3cm djup på sanden

hittar bara levande aragonite

manualen vilken storlek är det nu den säger på sanden

Kör på KZ:s aragonite. Det är åtminstone beprövat och till för zeovitkar. Det finns säker andra men varför chansa...

I Stockholm säljer Akvarie Leasing detta annars finns det i Tyskland (t.ex. www.aquaristic.de)

Sandvändare hjälper inte mot cyano. Det har jag provat i mängder...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...