Gå till innehåll

JBL - Artemiakläckningsmaskin?


Chum

Rekommenderade inlägg

Är dessa bra, enligt er experter? :kung

Nästa fråga är, stämmer det att man inte kan övermata på samma sätt som med frysmat, eftersom de lever och kan leva i akvariet tills de blir uppätna? Jag tänkte köpa en sådan i morgon för min Mandarins skull, så man fyller på förrådet med levande mat. Såsom han pickar på mina stenar så blir jag orolig att födan där "tar slut" för den lille färgglade pajasen. Antar att alla fiskar gillar levande nykläckt artemia också..

http://www.pwss.se/product.php?productid=10604&cat=279&page=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med den och har inget negativt att säga, jag kör med JBL artemiaägg med färdig saltblandning, enkel hantering, lätt att göra ren, sköter sig själv, i med 3 skopor starta luftpumpen och inom 24-48 tim beroende på temp så är det klart att serveras nykläckt artemia i karet, sedan vet jag inte hur mycket näring det tillför men samtliga invånare verkar trivas och bli väldigt aktiva, kul att titta på iaf.

Ett litet tips om du nu skulle köpa den, när du har stängt av luftpumpen så lägg en ficklampa att belysa nedre delen vid ventilen så simmar artemian dit snabbare, då blir det lätt att snabbt tömma ur godiset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DaTrucka... tack för intressant info =) Men hur funkar den? Har man varken luftpump eller lampa? Och vilka ägg ska man köpa? Funkar JBLs bra eller annan sort?

Luftpump ingår om man köper hela "kittet" - äggkläckaren fungerar utmärkt likaså jbl:s ägg. Är dock mycket skeptisk till att mandarinen kommer äta levande artemia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick rådet i butik att mandariner skulle gilla det, på samma sätt som de söker levande föda i stenarna?

Jag menade den andra varianten som DaTrucka tipsade om.. hur funkar den? Är den utan pump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick rådet i butik att mandariner skulle gilla det, på samma sätt som de söker levande föda i stenarna?

Jag menade den andra varianten som DaTrucka tipsade om.. hur funkar den? Är den utan pump?

Okej - den har jag ingen erfarenhet av faktiskt. Jbl:en har jag bara positivt att säga om :). Min mandarin har jag aldrig sett ta levande artemia, tyvärr. Mina större fiskar är också i princip ointresserade av artemian - clowner och fiskar upp till ca 5cm äter ordentligt av den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, ingen pump och dagsljuset räcker för att dom ska simma till hålet.

I hålet ligger en liten sil som man bara lyfter upp och artemian ligger i silen bara hälla i dom i karet och stoppa tillbaka silen igen så fler kan simma in i den. Sjukt simpelt. Och man slipper momentet med att sila dom först, vattnet ur maskinen vill man inte ha i karet.

Vilka ägg man köper spelar ingen större roll, jag brukade använda ägg som var "rena", alltså inte färdigblandade med salt.

"dyrare" ägg håller i regel högre kvalitet med bättre kläcknings procent.

Jag använde vanligt jozo salt någon matsked eller två (kommer inte ihåg exakt mått) med vanligt kranvatten, salthalt på runt 1.015-1.020 typ. Sen hälla i en tesked (eller två) ägg.

Ibland tog jag akvarievattnet och spädde ut den lite med kranvatten, funkar utmärkt det med.

Det är bra om man kan hålla 23-25 grader i maskinen, dom kläcks lite fortare än i rumstemperaur. Efter 48 timmar ungefär är det bara att skölja maskinen och sätta en ny sats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min mandarin käkar fryst artemia utan problem och pellets om dom landar i närheten(och den får tänka på saken).

Att odla artemia till en mandarin i ett större kar med andra fiskar känns lite hopplöst(placebovarning), spädning o kokurans skulle göra att den kanske fick i sig några enstaka.

Det funkar dock bra för Anthias som gillar smått och är lite snabbare på att hugga det som flyter runt.

Jag har dock samma kläckare som DaTrucka och den är väldigt enkel att använda, artemia är artemia så vad som står på burken har påverkar inte dom beteenden som kläckare utnyttjar.

Fördelen med denhär kläckaren är att man inte får med skal etc, vilket är viktigare om man odlar ungel.

Det som kan göra skillnad är kläckningsgraden dvs kvaliten på äggen och mängden man har i (den diskformade kläckaren funkar inte så bra om man fyller mer än angivet).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I see... så då är jag felinformerad ang mandarinen. Attans, det var lite därför jag var spekulant på denna "lösning". Vad ska man då göra? Äter inte mandariner ngt annat (vanligtvis) än vad den finner i stenarna (som inte kan vara så överdrivet mkt)? Min madarin är totalt ointresserad av vad jag matar de andra med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det inte att te.x. köpa levande mysis, copepods osv och kasta in det i akvariet på natten när fiskarna sover så att de kan gömma sig för då kommer det ju finnas mer mat fast på/i stenarna som mandarinen kan picka på och äta. Alltså fylla stenarna med liv.

Artemia är väl inte speciellt långlivad med salthalten som finns i våra akvarier om jag minns rätt så med artemia funkar det inte om det stämmer, men med mysis och copepods borde det ju funka om man kan hitta att köpa det någonstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir svårt att tillhandahålla levande mat, och det kan bli dyrt i längden om man behöver köpa.

Refugium som nämnts är det enklaste sättet att öka mängden småkryp i akvariet med minsta möjliga arbetsinsats och kostnad(i längden).

Annars så kan man "burkmata" mandariner, du skär ett hål i sidan på en lämplig liten burk och så trär du in ett pvc rör i hålet.

Sen sänker man ner burken på bottnen på ett ställe med lägre flöde och droppar in mat via PVC röret, då är maten lite skyddad från dom andra snabbare fiskarna och så får den ligga stilla länge nog för mandarinen.

Detta funkar ibland, men alla mandariner gillar inte frysfoder och har man gyltor så brukar dom lära sig snabbt vart godsakerna finns.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här skickade jag efter copepods som jag sedan odlade och "matade" akvariet varje vecka med, hade då en riktigt tjock Mandarin.

http://mangrovesandmore.co.uk/copepods-c-73.html?secureID=fa9f00bf139b74f7d69d5f5b2a5d1aae

Skall också tillägga att jag köpte artemiaägg http://mangrovesandmore.co.uk/labs-labs-artemia-revolution-p-430.html?secureID=fa9f00bf139b74f7d69d5f5b2a5d1aae som var mycket enkla att kläcka med stor kläckningsprocent (kanske att gå över ån efter vatten, men fiskarna var glada).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe tråden börjar bli lite OT :)

Jag tror absolut att mandarinen kommer att ta nykläckt artemia, men frågan är om artemian når mandarinen innan den blir uppäten av andra invånare.

Om den inte blir det är detta ett jätte bra sätt att få igång aptiten på fisken.

Ofta lär de sig att ta frysfoder med tiden, du kan efter ett par veckor prova att mata cyclops och liknande smått i samband med den nykläckta artemian när fisken vant sig.

/Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...