Gå till innehåll

ljuset


alofstrand

Rekommenderade inlägg

Det beror på hur ljuskrävande Djuren du skall hålla är. Detta tar du reda på genom att läsa artbeskrivningar, söka i forumet eller fråga. Sedan beror det på hur stort(högt) akvarium du har. Men stenkoraller i normalhögt kar(50cm) mår nog bäst i 250w och uppåt. Sedan är det många som blandar och kör med toppar i belysningen. Så allt beror på något annat:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JMAONE - vad som skall vara i spelar roll.. men det där med längd och höjd... spelar det så stor roll när man pratar behov av watt?

Ta mitt kar. Ett 500 l hörnakvarium som är 70 cm högt. Har precis skaffat en 400 W. Fick råd även att jag kunde ha 2*250 W.

Om man istället har ett långt smalt på kanske då 200*50*50 (oxå 500 liter) så borde väl 3*150 w motsvara ungefär samma ljusförhållande. Dvs 450 W

1 W/liter som fingervisning fick jag från saltvattenskurs på Zoogiganten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JMAONE - vad som skall vara i spelar roll.. men det där med längd och höjd... spelar det så stor roll när man pratar behov av watt?

Ta mitt kar. Ett 500 l hörnakvarium som är 70 cm högt. Har precis skaffat en 400 W. Fick råd även att jag kunde ha 2*250 W.

Om man istället har ett långt smalt på kanske då 200*50*50 (oxå 500 liter) så borde väl 3*150 w motsvara ungefär samma ljusförhållande. Dvs 450 W

1 W/liter som fingervisning fick jag från saltvattenskurs på Zoogiganten.

Ja höjden spelar i högsta grad roll. Jag har själv ett 70 cm högt kar som jag hade växter i. Hade jag bara tänkt på formeln 1/w per liter så hade det gått åt pipan. Har man ett kar över 50 cm krävs det kvicksilver eller MH för att ljuset med avseed styrka ska kunna nå ända ner till botten. När jag hade ett växtkar med 70 cm i höjd i drift så hade jag 2x250w MH och det räckte ändå inte till och då var det bara frågan om sötvattensväxter.

När jag tänker på längden så har tex. MH endast en viss effektiv punktvis ljusspridning, så om man har ett väldigt långt kar så räcker det inte med punktbelysning (dvs om man avser att ha välmående koraller utöver hela akvariets längd). Men självklart så beror det på vad man har i.

När det gäller ditt ex om 2x250 eller 1x400 så beror det ju på om du endast har tänkt att punktbelysa halva karet eller om du vill ha ett jämnt ljus över hela. Med andra ord så måste antal watt fördelas utöver det som ska belysas och inte i förhållande till antal liter vatten.

Formeln 1/w litern fick jag också som tipps för över 15 år sedan när det gällde växtkar. Men flera aspekter måste räknas in. Vilken typ av ljuskälla och antal ljuskällor som behövs för akvariets längd, bredd och höjd i förhållnade till vad för krav det som ska belysas har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte på en annan sak som har med diskussionen med rätt watt styrka och som är minst lika viktigt att tänka på. Nämligen att man bör rengöra reflektorer och MH-glas med jämna mellanrum. Ett himla bortfall i ljusintensitet försvinner annars på detta sätt.

Linnex;

(Jag menar själv inte att "käbbla" och hoppas inte det uppfattas så, för det är absolut inte min mening. Jag ber i så fall om ursäkt)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer jag säkert att få styk av någon här inne känns det som....

Men jag har två T8 (22w) rör till mitt 170 liters. Jag har har lite knappolyper, skivanemoner, capnella, sarcophyton och nu senast några montepora. Allt har vecklat ut sig så mycket det går och ser ut att må kanonbra. (krävs kanske inte någon tankeverksamhet att förstå att det är bättre med lite mer ljus. Men det verkar funka hittills. Men tror ni man måste ha MH?)

Jag letar och har siktat in mig på akvarielagunens 4 gånger T8 rör som verkar vara i min prisklass då jag vill ha många rör med många olika färger... blått... vitt...

Kanske någon kan komma på någon bättre ide för samma peng 1200 - 1500 så är tacksam.

(blev kanske ett rop på hjälp efter med ljus iallafall ;))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre x 70 w MH över ett 1500 liter sötvattens växtkar och det växer så jag är trött på det. Höjd 62 cm.

Vissa växer 2 dm per vecka och Rotala macranda som är erkänt ljuskrävande ligger inte långt efter. Limnophila sessiliflora är decimeterbred och blommar t.ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...