Gå till innehåll

Hjälp med beräkning av glas samt fog


matrix

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag är ny på forumet och skulle behöva lite hjälp med att beräkna glastjockleken på mitt nya projekt. Det har förvisso inget med saltvatten att göra men på det här forumet finns det många som har byggt och limmat stora kar så jag tror att någon säkert kan hjälpa till med erfarenhet.

Jag tänkte bygga mig ett nytt vivarium med där bottendelen fungerar som ett akvarium. De totala måtten är L150*D50*H150 cm men det är bara 35 cm som är vattenfyllt. Vilken tjocklek på glas bör jag välja och hur mycket bör man räkna av för fogen?

Jag hade tänkt mig att bygga med en bottenplatta där alla sidostycken limmas ovanpå bottenplattan och sedan köra med en alubänk under.

Mvh

Oskar

post-7471-14468928746186_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt använder man 4 mm glas till 35 höga akvarier, men jag hade nog kört på 6 mm till ditt projekt på grund av att det är så pass långt och du antagligen inte vill ha några stag av något slag.

Jag hade även limmat sidorna runt om botten istället för på den. Jag tror fogarna kommer få trycket fördelat på sig på ett bättre sätt då, men jag tror båda visen håller utan problem så det är upp till dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tack för snabbt svar. Jag hade tänkt att bygga allt stående på bottenplattan pga att frontstycket behöver användas till att sätta fast skjutglasen för att det ska gå att öppna det.

Kan man blanda glas tjocklek? tex att köra gavlarna i 4mm och resten i 6mm?

Hur mycket räknar man att fogen mellan glasen bygger? hur mycket bör jag räkna av när jag beställer glasen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Oskar

Jag har byggt en del Vivarium under åren och har alltid användt 6 mm glas med sidorna stående på bottenskivan, att limma sidorna runt botten skulle jag inte våga då skivans vikt skulle trycka ner den i underlaget och eventuellt orsaka läckage, silicon är inte starkt vid sidoförskjutning. Använd INTE 4 mm det är för klent. Man brukar använda tändstickor som distanser när man limmar så jag brukar räkna med en millimeters fog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt akvarie som är på dryga 700 liter har glaset limmat runt om bottenskivan, detta står sen på en 20mm tjock frigolitskiva. Silikon är starkare än vad man kan tro, ser absolut inga problem att limma glaset runt om bottenskivan. Det är väl standard att limma glaset runt om botten skivan, istället för ovanpå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt akvarie som är på dryga 700 liter har glaset limmat runt om bottenskivan, detta står sen på en 20mm tjock frigolitskiva. Silikon är starkare än vad man kan tro, ser absolut inga problem att limma glaset runt om bottenskivan. Det är väl standard att limma glaset runt om botten skivan, istället för ovanpå?

Jo, på större kar med tjockare rutor är det på utsidan bottenskivan som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä kör med utanför limmat sidoglas.

Dra en sträng med sillicon på glasen fäll sedan upp. Silliconet håller ihop allt å sedan så blir fogen den som gör det mer tätt.

6mm glas är det minsta tycker jag

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm. ni tänker akvarium, där är kraften störst utåt på grund av vattnets tryck, i detta fall är det bara vatten upp till 35 cm så det blir skivans vikt som utgör problemet (ca 35 kg) jag skulle ställa rutorna på botten precis som Oskar föreslår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag hade tänkt att använda skjutlister runt hela öppningen i fronten och behöver en kant att fästa dessa mot, därför kommer jag nog att limma alla bitar på bottenplattan. Jag fick ett pris på 6mm glas skuret och struket för 900 kr kvadraten, är det ett hyggligt pris eller ska jag jaga vidare?

Räcker det verkligen att räkna av 1 mm för fogen? spontant känns det som att det borde bygga mer. Är det rekomenderat att lägga några skims mellan glasen eller räcker det med att lägga en fet sträng och sedan ställa på glaset?

Mvh

Oskar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...