Gå till innehåll

Vilka koraller kan äta pellets?


Rekommenderade inlägg

Har i ett par veckor försökt att få mina koraller att äta pellets (formula one och formula two). Märker att det blir svårt eftersom fiskarna är på och pumparna måste stå still ganska länge för att korallerna ska ha tid att äta maten. Mina försök har riktat sig åt riccordea, men märker att pelletsen träffar mina spser och att de drar åt sig sina polyper i ett försök att äta? Har givetvis givit mina lpser pellets också men märker att det är väldigt svårt att se om de faktiskt tar det jag ger dem. Så, kan spser och lppser äta pellets? Kan de sen ta vara på vad jag ger dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SPS är nog ingen ide o försöka ge pellets åt, de behöver vara något mindre än så för att dom skall få in det även om dom kan greppa maten.

Sen kan dom reagera i ett försök att skydda sig o dra in polyperna om dom upfattar pelletsen som ett slag/angrepp.

LPS däremot kan man ofta mata med pellets, men det behövs inte mycket nån enstaka per polyp(korallerna är ju inga högförbrännande bodybuilders direkt).

Jag ser en viss förbättring på tillväxten då jag matar LPS men det verkar mera styra mjukderarnas utveckling än skelettuppbyggnaden, vem vet tillskottet av fosfat kanske hämmar detta ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Ser nu att min bubbel korall tar pellets. Men min hammarkorall är inte alls intresserad och lpser med mindre polyper har nog ingen chans. Men mina gröna ricorde florida älskar pellets och växer med kanske tredubbel fart=) Ricordeorna har svårare att ta frysfoder än pellets som läggs på skivan. Men vad är det som gynnar ricordean? Är det lika nyttigt för min bubbelkorall? Får tillägga att min bubbelkoral är tre gånger större nu än när jag köpte den men med samma bas (skelettet verkar inte växa bara polyperna).

Jag kräver en dialog:smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig matat min bubbelkorall med pellets, men möjligen har han fått några i alla fall eftersom fiskarna får lite varje dag. Min erfarenhet är att de växer så det knakar ändå. Den jag hade har säkert fyrdubblat basen under de åren jag haft den, men som du skriver så expandera polyperna snabbare än basen. Så det är bara att klyva den. Jag har inbillat mig att bubbelkorallen kan hämma tillväxten på andra koraller i karet, men det kan vara ren inbillning. Har jag rätt så borde kol vara ett lämpligt motmedel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina LPS äter pellets, men alla arter äter inte alla pellets. Har två sorter som jag matar med just nu och min Euphyllia käkar den ena, men bryr sig inte om den andra. Och så har jag en Acanthastrea som är tvärt om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

äta och äta kan väl alla som får in pelletsen i minnen. Nackdel med pellets är att den sväller inne i korallen vilket kan resultera i att den spottar ut efter ett tag. Jag rekomenderar frysfoder om man skall mata koraller och små saker mysis krill mm mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mikni: Vilka sorters pellets är det?

Ena sorten vet jag faktiskt inte. Fick med en burk märkt med "LPS" när jag beställde från extremecorals (min Euphyllia äter inte dom.) Och det andra är väl egentligen fiskfoder, VibraGRO.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

äta och äta kan väl alla som får in pelletsen i minnen. Nackdel med pellets är att den sväller inne i korallen vilket kan resultera i att den spottar ut efter ett tag. Jag rekomenderar frysfoder om man skall mata koraller och små saker mysis krill mm mm

Tänker att pellet är mer näringsrika än tex mysis och artemia?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...