Gå till innehåll

Svahns sumpdesign - Synpunkter och råd


Svahn

Rekommenderade inlägg

Grundkar

Hornbach 100x40x40 ( 160 l)

Vatten från tanken ( 10 l) 33 cm vattenhöjd

Bubbelfälla

Fack för levande sten ( 10 l ) 30 cm vattenhöjd

Refugrium ( 56 l) 28 cm vattenhöjd

(med ett rör och kulventil så jag kan släppa förbi vatten så inte allt passerar refugriumet.)

Skummarfack ( 20 l ) 25 cm vattenhöjd

Returpumpsfack. ( 10 l) top-off på 20 cm

Totalt 106 liter

Katastrof utrymme 54 liter

Har jag tänkt rätt?

Har jag missat något?

Råd / Tips...

post-7249-14468928772854_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skåpet som det skall stå i är 62 cm högt.

Skummaren, alternativ.

AQUA EXCEL AE-ZPS60 PROTEIN SKIMMER Size 255 x 190 x 540mm Suitable Water Level for 20cm to 25cm

eller

BUBBLE MAGUS CURVE 7 Size :235x200x530mm Water level 24-28 cm

så problemet är att få plats med skummaren på höjden.

BM skulle kunna funka i början med 30 cm vatten ( något som är 2 cm att ställa den på, då blir den 56 hög . 6 cm tillgodo)

AE måste höjas upp 5 cm , då blir totalhöjden 59 cm. Då blir det bara 3 cm över.... Funkar det?

( själva karet stjäl också en cm )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klurigt, jag har 90cm högt skåp så jag behövde inte fundera så mycket på det.

Har ett fullbreddsfack med inlopp och skummare och sen bubbelfälla innan ett fack för ls och reaktor. Därefter returfack.

Refugium gjorde jag längst till höger med separat inlopp.

Men bm borde ju funka, bara du kommer åt att plocka bort koppen och 6cm borde ju räcka för det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klurigt, jag har 90cm högt skåp så jag behövde inte fundera så mycket på det.

Har ett fullbreddsfack med inlopp och skummare och sen bubbelfälla innan ett fack för ls och reaktor. Därefter returfack.

Refugium gjorde jag längst till höger med separat inlopp.

Men bm borde ju funka, bara du kommer åt att plocka bort koppen och 6cm borde ju räcka för det?

Tack, får sätta mig ner och rita om.....

Hur brett har du facket för rektorn och isen?

(hur brett måste det vara?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bättre ut men skippa refugium. Har aldrig förstått idén med detta mer jobben att det ger nått så ha samma utrymme istället till karantär del eller fragg del.

1facket där vattnet kommer ner planera in att sätta filterstrumpa/or som tar alla partiklar från karet

/Christian

"Skrivet från en mobilenhet med tapatalk"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle skippa refugiumet för att minska framtida problemkällor. Använd istället bara ha LS och samtidigt kanske ha det utrymmet till fraggdel. LS byts sedan ut varje år för att hela tiden få in en ny bakterieflora (enkelt sätt att undvika en monokultur)

Ferngren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LS räknas som utrotningshotade djur så jag tycker inte man skall byta stenen.

Jag tror det räcker om man köper en liten flaska startbakterier varje år. Och ett nytt fabrikat varje gång.

Alternativt en sten. Är bakterierna i den bättre förökar de sig bättre så det räcker gott med en liten sten.

För övrigt tror jag inte på inavel bland bakterier. De har funnits i miljontals år och förökat sig med delning så varför skulle de plötsligt inavlas?

De är många, många gånger fler i ett akvarium än vargarna i Sverige.

En bakteriestam kan tänkas ta över fast jag tror inte på det heller om man har levande sten i ett akvarium. Det är för olika miljöer för det. En sten har olika grova porer och vattnet strömmar olika. Skiftande ljus ger olika tjock algbeläggning. Andra djur på stenen andas och skiter. Det blir olika överallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade behållit refugiet, med en anledning. Jag upplever att odling av chaetomorpha på omvänd ljuscykel både drar bort väldigt mycket näring ur vattnet, och jämnar ut pH flux. Jag hade skippat kulventilkranen och röret. Jag kan inte se varför du vill minska flödet av vatten genom refugiet. Däremot hade jag dragit ner på trycket på returpumpen för att slippa extra ljud och ge vattnet längre tid att passera filter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...