Gå till innehåll

Kar i kök


Suma

Rekommenderade inlägg

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ser inte ut att kunna ta så mycket vatten till innan den rinner över, någon anledning till att du har så högt vatten i sumpen som du har nu?

Det ser lite värre ut på bilden men visst fick jag samma känsla. Sumpen är på 160L nivån ligger på ca105L.... karet är ett 216L kub...När jag stopptestade tidigare så höjdes nivån 5 cm i sumpen...dvs 20L därav marginalen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge den klarar av det så ska det nog gå bra. :)

... I värsta fall får jag väll lägga en överfyllnadsslang till osmostanken och känns det fortfarande som det skulle behövas marginal så får jag väll sätta in en extra tank... Osmostanken blir en lätt kapad = http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Vatten-och-avlopp/Vattentank-med-hjul-37190/

vad har du tänkte köra i sumpen?

Har liggande: Skimmer en BM Nec 5.5, UVC 24W som jag tänkte starta upp med LS, relativt mycke.... har sen inte bestämt mig.(Blir kol iallfall)Har också en lite ozon liggande..Men min fråga just nu är en ren ordningsfråga.. placera LS före eller efter LS? praktiskt för att komma åt skimmern så skulle det vara en fördel att lägga den efter..

Ändrat av Suma
fick inte in atachmentet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som sista kompletterande inköpet av rördelar. Drar bypass genom UVC tillbaka till 2:a kammaren i sumpen. Nödrör 20mm till förfilterpåse. Synpunkter ? innan jag klistrar ihop det för den här gången...post-7468-14468929410752_thumb.jpg

post-7468-14468929409772_thumb.jpg

post-7468-14468929410001_thumb.jpg

post-7468-14468929410281_thumb.jpg

post-7468-14468929410522_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Jag får erkänna att jag inte riktigt förstod mig på den här meningen: "placera LS före eller efter LS?" Är det levandesten och levandesand? I så fall säger jag LS först ;-) (dvs levandestenen). Sand kan man ta sen när man är nöjd med sin aquascape.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Jag får erkänna att jag inte riktigt förstod mig på den här meningen: "placera LS före eller efter LS?" Är det levandesten och levandesand? I så fall säger jag LS först ;-) (dvs levandestenen). Sand kan man ta sen när man är nöjd med sin aquascape.

Hmmmm ja LS före eller efter LS är ju en bra fråga..Men egentligen är ju frågan av rent religös karaktär.Nu fattar jag varför svaret tog sån lång tid..... Skulle ju vara "placera LS före eller efter Skimmer"........ Nu satte jag skimmern i 2a facket. Ska sätta nån form av grovfilter innan returpumpen.Som van ciklidist så bygger jag med grundstenarna innan jag sandar,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren är väl bättre att ha före LS i sumpen, då godsaker från ls annars inte når karet utan fastnar i en myriad av bubblor och sedan slängar man dem. (har dock skummaren i karet själv, så det här är bara vad jag läst mig till)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren är väl bättre att ha före LS i sumpen, då godsaker från ls annars inte når karet utan fastnar i en myriad av bubblor och sedan slängar man dem. (har dock skummaren i karet själv, så det här är bara vad jag läst mig till)

Ja det måste väll vara så.Men visst var den första frågeställningen mer konstruktivt utmanande?Det blir lite av "Är hönan ett ägg?" av det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Oj det blev blev disco deluxe!

Ja häftigt blevde.. skulle passa med en liten badboll med discokuledekor...Nu får karet gå ett tag på tomgång så får jag fixa lyset under tiden och lite annat under tiden. Ska mäta spektralkurvan x-y-z få se vad det ger...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar verkligen den första frågeställningen.

Riktigt maffigt disco du fått till. En liten undervattenshögtalare som spelar Boogie Woogie och du är hemma :)

Javisst blev det toppen.Det som är skummt är att jag inte såg det förrän på fotot... är inte hemma så jag kan kolla hur mycket fotoeffekt det är frågan om. Kan jag inte sprida det bättre får jag väll ha 5 minuter solnedgång/ disco. Lite dummt tänkte ha den utan lins men satte dit en iallafall...jaja blir nog bra dethär såsmåningom..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häftig placering av stenen. Får du tillräckligt med cirkulation bakom stenen? Jag tycker att det är skitsnyggt i alla fall. :)

Tack, tack också för varningens finger. Jag fick höjden på stenen som jag tänkt iallafall.Ska öppna upp lite mellan stenarna när jag limmar samt dra om utblåset från cirkulationspumpen, bakom om möjligt..kanske splitta på 2 utblås.. Sen får Jebao 40:n lösa resten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...