Gå till innehåll

Jorgas 350 liters bygge


jorgas

Rekommenderade inlägg

Har börjat på att bygga på en bänk till ett större kar. Det ska bli ca 350 liter. Måtten är tänkta att bli 130x50x55. Jag funderar dock på om man kan ha det 60 högt istället för 55 vad tycket ni? Jag slänger upp lite bilder på mitt pågående bänkbygge som är bara "lite" inspirerat av wrangs tidigare bygge ;).

post-1094-14468912142295_thumb.jpg

post-1094-14468912142361_thumb.jpg

post-1094-14468912142415_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du designar ditt kar måste du tänka på att det försvinner cirka 5cm i överkant om du skall ha sump. Den är bra att ha som buffert om överrinningen slutar funger och returpumpen pumpar up det som är kvar i sumpen. Mitt kar har samma mått som ditt. Jag köpte det fabrikslimmat helglas, blir lite billigare på det sättet. Mitt ända problem är att det är lite svårt att nå bakre hörnet då mitt skåp är ganska högt. I övrigt så är jag nöjd med mitt kar, kunde varit djupare så man kan bygga snyggare revpelare men så är det väll alltid.

Mvh

Torbjörn Olsson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag ska ha sump så gör jag det nog 60 högt i alla fall då. Här kommer lite bilder på elinstallationen. Jag har tänkt ha 12 uttag inne i bänken, 6 st på varje sida, men dessa kan utvidgas med grenkontakterna som finns på bilden om man skulle tänkas behöva fler apparater.

post-1094-14468912176084_thumb.jpg

post-1094-14468912176172_thumb.jpg

post-1094-14468912176231_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Efter en välbehövlig semester har jag tagit tag i bygget igen. Jag har nu gjort klart sidorna och betsat i brunt för att det ska passa ihop med övriga möblemanget i vardagsrummet. Jag har även fått sumpen som syns på bild två, den innehåller tre fack och en osmosvattensdel. Som synes blir det ganska rörigt när man håller på och bygger. Jag återkommer snart med mer bilder.

post-1094-14468912198122_thumb.jpg

post-1094-14468912198181_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är själva bänken nästan klar. Det ska bara borras upp lite hål i baksidan gör kablar och rördragningar. Den blev rätt ok till slut.

Jag försökte få tag på en glasmästare som kunde borra bottenskivan på akvariet men det var inte helt lätt i semestertider. :) Jag lyckades få tag på en men de hade inte rätt dimensioner så jag fick ta till "dermelmetoden". Man var lagom slut efter 45 minuters "dremlande" i 10 mm glas. Men hål blev det till slut.

Jag återkommer snart (ska jobba på med grejerna nu) med lite detaljer om hur jag gjort med kylningen i skåpet där sumpen står och hur jag tänkt det med automatisk vattenpåfyllning.

post-1094-14468912198527_thumb.jpg

post-1094-14468912198585_thumb.jpg

post-1094-1446891219867_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hållit på med kylningen och ventilationen i bänken. Eftersom fläktarna är datafläktar så har jag taget ett gamalt AT-nätagg och satt i 5,25 tums "korgen". Det är ganska smidigt då man kan använda de andra lediga uttagen till andra prylar som går på 12v eller 5 v. Under nätagget har jag satt en enkel fläktstyrning för datorer. Jag trode den styrde hastigheten på fläktarna utifrån tempen på temperaturgivaren men man får ställa in volttalet själv och kolla att tempen är ok. Men det kan man ju kalla "självinställande" om man vill. :)

Fläktarna är sådana som normalt skall ha en ljudnivå på 20 dB så de är tystare när man drar ner varvtalet. jag har som synes bytt ut fläkten i nätagget mot en tyst variant.

En fläkt i nätagget till vänster i skåpet och en fläkt till höger i skåpet borde väl räcka för att få ut fukten?

post-1094-14468912199613_thumb.jpg

post-1094-14468912199696_thumb.jpg

post-1094-14468912199758_thumb.jpg

post-1094-14468912199812_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en del funderande fram och tillbaka mellan 12v pump eller 220v pump till den automatiska vattenpåfyllningen blev det till slut 220v men styrt av 12v. Jag hittade ett relä som via 12v bryter 220v. Jag kommer att testa köra med en maxijet 250. Nivåvakten är från CO. Jag har kopplat så att relät styr ett av mina infällda eluttag.

Jag funderar lite hur man ska dra ytavrinningensröret i sumpen på ett bra sätt. Ska man dra den rakt ner, rakt ner med avslut på 90 grader eller kanske strilrör i efter 90 graders böjen? Hur har ni gjort?

post-1094-14468912203328_thumb.jpg

post-1094-14468912203388_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört ner mitt rör rakt ner i sumpen utan några böjar. Det är viktigt att röret slutar under vattenytan i sumpen för att undvika skvalljud och för all det skvättande. Samtidigt kan det vara bra att ha en koppling på röret så att nederdelen av röret går att ta loss om du vill kunna ta ut sumpen sidledes.

På bilden synes hur jag byggt mina rör ned i sumpen. Jag har dessutom använt mig av wrangs metod med återledarröret inuti ytavrinningsröret för att bara behöva ett hål i akvariet.

Sedan bilden togs har jag av naturliga skäl sänkt vattennivån i min sump... :-)

post-1358-14468912203459_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Samtidigt kan det vara bra att ha en koppling på röret så att nederdelen av röret går att ta loss om du vill kunna ta ut sumpen sidledes.

Vilken tur att jag inte hunnit limma rören :). Hade garanterat missat det och limmat ihop det och svurit senare.

Här kommer bilder på akvariet. Jag provtryckte det först med sötvatten för att kolla att det inte läckte i fogarna. Sen målade jag blå bakgrund med oljefärg och limmade liggunderlag på bottnen gör att det skulle vara lättare att stapla stenarna.

post-1094-14468912225301_thumb.jpg

post-1094-14468912225357_thumb.jpg

post-1094-14468912225407_thumb.jpg

post-1094-14468912225466_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag kanske lite glädjedödare... men det finns många som säger att liggunderlag släpper ifrån sig saker o ting som inte är så bra för innevånarna i burken. Annars blir det ett fint bygge!

Det tvivlar jag på, iallfall i den utsträckningen att det skulle vara farligt! Jag har kört i snart 2 år med liggunderlag utan några som helst problem. Jag har (Vilket gav mig iden från första början) även sett liggunderlag i botten på kar i butik!

Kommer även jag att köra med liggunderlag i nästa burk, frigolit skulle jag däremot inte välja pga den till skillnad mot liggunderlaget suger åt sig vatten och även smular med tiden..

Jag har aldrig hört någon som skulle fått problem..... Någon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir bra detta men ja jag kan ej fatta riktigt varför man skall använda nått underlag i karet. Har aldrig varit med att karet spruckigt i botten å har själv staplat sten högt och lågt.

Sötvatten både Granit och Kalksten

Har sovit gott ändå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir bra detta men ja jag kan ej fatta riktigt varför man skall använda nått underlag i karet. Har aldrig varit med att karet spruckigt i botten å har själv staplat sten högt och lågt.

Sötvatten både Granit och Kalksten

Har sovit gott ändå

Jag är inte rädd för att det ska spricka, utan det blir så mycket stabilare att stapla stenen på! Skillnaden motför att stapla direkt på glaset är ju enorm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men nu pratar vi om vad som händer efter flera år... Jag vet inte om jag är ute o cyklar men det har pratats mycket om att man inte bör ha liggunderlag i akvarier.

Det kanske börjar så att någon provar liggunderlag för första gången och får en total dunder krasch. Sedan sprids ryktet om hur farligt det är med liggunderlag trotts att kraschen berodde på något helt annat...... Man ska vara försiktig med vad man stoppar i akvariet men jag tror vi saltisar många gånger är lite överdrivet paranoida. Tex är det många som inte ens vågar använda sig av EHEIMs plast slang.. EHEIM som ändå sysslar med akvarium...

:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag kanske lite glädjedödare... men det finns många som säger att liggunderlag släpper ifrån sig saker o ting som inte är så bra för innevånarna i burken. Annars blir det ett fint bygge!

OK, Vad är det som den släpper ifrån sig? Det verkar ju vara en del som kör med det ändå. Det kan kanske bero på vilken typ av liggunderlag det är också eller?

Nu sitter det fast ordentligt så det får sitta kvar där det sitter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir bra detta men ja jag kan ej fatta riktigt varför man skall använda nått underlag i karet. Har aldrig varit med att karet spruckigt i botten å har själv staplat sten högt och lågt.

Sötvatten både Granit och Kalksten

Har sovit gott ändå

Anledningen är att det är mycket lättare och stapla stenen med ett underlag. Jag är inte heller rädd att något ska falla och spräcka bottnen. I mitt första saltkar började jag att stapla direkt på glaset men det var svårt så stenarna lätt gled undan. Jag valde då plexiglas i botten istället. Nu när jag byggde nytt funderade jag om det fanns nåt ännu bättre. Hittade här på guiden och på sötvattensforum en del som använde liggunderlag. Jag tycker det ur staplingsynpunkt var bättre med liggunderlaget då har jag ett mjukt och mycket bra glidskydd för stenarna man staplar.

Hur det sen är med kemin återstår att se, det är som sagt lite sent nu att ta bort det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade räknat lite fel när jag satte elpanelen så den kom i vägen för genomföringen som man ser på bilden. Som tur var fanns det plata bakom så det var bara att flytta in panelen sa att denomföringen rymdes. Puhh!!

Jag har valt att ha nät på överrinningsboxen. Vad tror ni om det? Jag funderar om den kanske snabbt sätter igen sig?

Nån annan som kör med nåt typ av nät och hur funkar det?

Sen gjorde jag modifiering av utsuget så att inga sniglar ska hitta vägen in i avrinningsröret. Det kommer att sitta ett lock på slutet också även fast det inte finns med på bilden :).

Sen är det några bilder på returrörsdragningen.

post-1094-14468912227839_thumb.jpg

post-1094-14468912227893_thumb.jpg

post-1094-14468912227956_thumb.jpg

post-1094-14468912228014_thumb.jpg

post-1094-14468912228081_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...