Gå till innehåll

funkar denna skummare?


Guest lysröret

Rekommenderade inlägg

Guest lysröret

jag blir mer och mer sugen på att starta ett litet saltkar och har enbart belysning hittills men har delarna till att få ihop en skummare, men skulle denna konstruktionen funka?

skummare.jpg

och var ställer man skummaren? i karet eller utanför?

efter som det är öppet där uppe i toppen så kan det inte vara något tryck på för då rinner det över..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är en syresten och vad gör den?

behövs en syresten?

Gjort på poröst material som finfördelar luften så att man får många finfördelade luftbubblor. Du har väl säkert sett en i något akvarie (brukar ha det i sötvattenakvarier). Luftbubblornas ytspänning fäster vid sig olika ämnen och skräp i vattnet i skummaren och lyfter med sig in i koppen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mazi, den funkar nog. men man brukar låta det utgående vattnet tas från botten av skummaren. Så att det blir motströmning i skummaren, bubblorna med smutsen åker uppåt och det rena vattnet nedåt. Sen kan man sätta venturin före pumpen så blir luftbubblorna finfördelade och sönderhackade i pumpen. För desto mindre bubblor man har desto bättre går skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Träsyrestenen är oftast gjord utav LIND-trä köpte mina på brädgårn 1meter lång och 2cm runt om Kommer ej ihåg priset men mycket billiager än de man kan köpa på zooaffären

träsyresten är det som gäller då denna gör de minsta bubblorna som skiten fastnar på innan de går upp i stigröret och bildar ett skum

post-736-14468912175781_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

jag har ett plastlock med extremt små hål i.

jag provade med 2 droppar YES och det bubblade nåt hejdlöst.

då trycker jag vattnet inåt upp i från och ut där nere.

tusen tack.

Du skämtar? du pratar hej vilt på andra ställen!

ja just ljus och el kan jag, inte nåt om fiskar eller vattenkemi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar ingenting:snurrig: diskmedel & plastlock men en sak vet jag, Din skummare kommer inte att funka. Varför lägga så mycket energi på en sådan simpel pryl som inte kostar speciellt mycket om man inte har ett stort akvarium vill säga. Att dina kunskaper är 0 är inget att skämmas för alla är barn i början men att försöka designa en skummare när man inte ens vet vad en syresten är är väl lite väl ambiöst. Detta var mitt svar om jag tror att du är allvarlig men jag tror mera på att du driver med oss här inne och skrattar gott i din kammare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

jag driver inte med er!

jag lät luften sippra ut genom ett lock med extremt små hål för att få mindre bubblor.

diskmedel var bara en sak jag provade vid sidan om för att se bubbeleffekten.

jag kan ju prova om min skummare fungerar eftersom jag redan har grejorna till den.

den ska dock inte vara till ett 375L utan ett mycket mycket mindre kar, dock inte nano.

tror jag vill ha kring 100L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Sander skummare till mitt 90liters, funkar hyggligt än så länge. Kolla in dom, funktionen e lika enkel som Wrang ritade. Den går o kapa till rätt höjd men du förlorar effekt, ju längre dom e desto bättre. (Gäller iaf motströmsskummare)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du gör bäst i att läsa allt som finns på detta forum, att bygga en skummare kräver en del erfarenhet, och jag har svårt att tro lite diskmedel skulle visa kapaciteten på din skummare. Kanske finns det någon du kan besöka så du kan se hur en skummare arbetar. Jag tycker det är bäst att du köper en skummare & i framtiden kan du ju bygga en själv om du vill...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hadde samma tanke. Det är ej lätt att bygga en skummare som funkar som man vill. Har byggt ett antal olika under året som gått för att komma undan och att det är kul att bygga. Men nu efteråt då man kört med köpta så nja bygga é kul men funkar dom som skall igentligen!??

Är helt skillnad om man skall eller ej hittar någon som passar sitt kar tex nanoakvarium då det är begränsad marknad med skummare....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

jag vill i så fall ha en skummare som inte är i karet och nån sump vill jag nog inte ha, alltså en skummare som är anslutet till samma system som ytterfiltret.

finns det nån sån med inbyggd luftpump till ett bra pris?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...