Manks Postat 22 mars 2013 Postat 22 mars 2013 Hittade den i karet i går kväll, i dag var den ute och vandrade ett par stenar bort från där jag såg den. Såg ut som den käkade typ alger och så, men tänkte höra om någon kan hjälpa mig med id. Tyvärr svårt att få en vettig bild Den är väldigt platt, påminner lite om en älgloppa i utseendet. Såg knappt några klor och benen var inte spretiga, utan flöt ihop rätt bra med skölden. två små svarta prickar till ögon. Det är väl typ det närmaste jag kan förklara den med. I övrigt var den helt kritvit. Citera
Ferngren Postat 22 mars 2013 Postat 22 mars 2013 Verkar vara en krabba som lever i symbios med acroporor. En krabba att vara rädd om.Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2 Citera
NiXoN Postat 22 mars 2013 Postat 22 mars 2013 Blankt slätt skal så är det en symbioskrabba, annars är det nog nåt annat men inte nödvändigtvis nåt ont.//NiXoN Citera
Piraterna Postat 22 mars 2013 Postat 22 mars 2013 så söt, skall du inte ha den så komsi komsi ;P Citera
Manks Postat 22 mars 2013 Författare Postat 22 mars 2013 Osäker på hur blankt och slätt skal det var, men nu har den gömt sig igen. Lite ovan att se krabbor i dagsljus. Jag får väl helt enkelt skaffa en acropora och se vad som händer. Citera
NiXoN Postat 22 mars 2013 Postat 22 mars 2013 Jag hade några söta små rackare som jag jagade i säkerligen över ett åt i mitt kar, den varianten började som en liten parasit-krabba(mellan grenarna på acron).Senare växte den till sig och började frisera av topparna på alla acron, med jämna mellanrum så åt den upp all ny tillväxt som kom.//NiXoN Citera
Manks Postat 22 mars 2013 Författare Postat 22 mars 2013 Nåja, då vet man var de håller sig i alla fall... Den här verkar inte vara rädd av sig, så tror inte den blir helt omöjlig att fånga, om den inte har hundra kompisar. Käkar den acroporor är det ju bara att beta en maskfälla med acropora Tack för alla svar. Folk brukar vara avogt inställda till krabbor har jag märkt, men jag tycker de är fina och tuffa Citera
NiXoN Postat 22 mars 2013 Postat 22 mars 2013 Jag har inga problem med Terminatorkrabbor och symbioskrabbor, men andra kan bli väldigt destruktiva och i vissa fall har dom raserat hela revkonstruktioner med sitt bökande.När det kommer till acrokrabbor så är det bara o kolla på ögonen, är dom blåa så är det ingen bra ide o låta den vara kvar.Sen vet jag inte om du kommer o finna en krabba lika intressant/fin när den sitter o tuggar på din favoritfisk för x antal hundralappar Jag säger inte att du skall ta bort den eller hur du skall agera överlag, men jag tycker att det är sakligt att varna lite om vad som kan hända så du kan bedöma risken...//NiXoN Citera
Manks Postat 22 mars 2013 Författare Postat 22 mars 2013 Det tackar jag för. Lättare att göra korrekta beslut med ett vettigt underlag. Det där med ögonen hade jag ingen aning om. Är det blå eller svarta som gäller? eller finns det fler färger (förmodligen eftersom det finns 10.000 krabbor) Och pratar vi mörkblå som är svåra att skilja från svart eller är det typ Peter Forsberg-ögon vi pratar om? Citera
NiXoN Postat 22 mars 2013 Postat 22 mars 2013 Ljusa kallblåa ögon, amerikanerna har en enkel minnesregel, "blue eyes, crab dies".//NiXoN Citera
akutmottagning Postat 22 mars 2013 Postat 22 mars 2013 den är inte lik mina symbios krabbor jag har i mina acros haft mina krabbor i snart 2 år i samma acro 2 st krabbormen den behöver inte vara dålig för det Citera
ormet Postat 23 mars 2013 Postat 23 mars 2013 "kill'm all and let god sort'em out" är ett annat bra amerikanskt uttryck när det gäller krabbor. Kan jag inte identifiera krabborna som Tetralia, Trapezia eller Mithraculus åker de ut hos mig iallafall. Citera
Piraterna Postat 23 mars 2013 Postat 23 mars 2013 Du har ju inget gigantiskt kar så du skulle ju kunna ta den senare. Värre att riva revet om du har 400L spskar. Citera
Manks Postat 23 mars 2013 Författare Postat 23 mars 2013 Nu har jag en acropora i alla fall. Fortsättning följer. Citera
spotUP Postat 23 mars 2013 Postat 23 mars 2013 Släng inte krabban i onödan!! Dom är ju skitcoola djur!Det ligger en pompomkrabba och en porslinskrabba och väntar på mig hos bioted i skrivande stund! Kan knappt bärga mig! Sent from my iPad using Tapatalk HD Citera
Manks Postat 23 mars 2013 Författare Postat 23 mars 2013 Tusen tack Lotta. Jag tycker den är väldigt söt, och framme varje dag hitills. Social varelse. Keeper till den gör något dumt. Citera
Manks Postat 25 mars 2013 Författare Postat 25 mars 2013 För tillfället hänger den vita krabban vid botten av min acropora och ser ut som den... städar. Den skulle ju kunna äta polyper också, men det borde ju märkas ganska snart om det fattas en del polyper. Citera
NiXoN Postat 25 mars 2013 Postat 25 mars 2013 Dom eländiga rackarna käkar inte polyper som små vad jag märkt utan dom tuggar vävnad, sitter i en klycka o plockar lite fint.Sen när dom blir stora så demolerar dom den nya tillväxten, dvs inte bara polyperna.//NiXoN Citera
Manks Postat 2 juli 2013 Författare Postat 2 juli 2013 Jag tror den lille skiten har växt till en sån här. Pilumnus vespertilio Citera
Manks Postat 3 juli 2013 Författare Postat 3 juli 2013 Dock lite tveksam nu. Efter att jag glott en timme till på karet såg jag nåt som liknade den lille vite. + en större krabba som ser ut som den ovanför. Och ungeför 5 krabbor till. Vilken tur för dem att krabbor är ett av mina favoritdjur. Citera
Manks Postat 3 juli 2013 Författare Postat 3 juli 2013 Tusen tack. Jag vet att de är en tickande bomb, men samtidigt är de en del av ett ekosystem. Jag försöker läsa på och lära mig mer. Att bara slänga krabbor så fort man ser dem ökar inte kunskapen om dessa djur... har hitintills inte sett något som tydr på ett angrepp på mina koraller. Om de börjar tugga på något jag värderar högre än vad jag värderar krabborna får jag göra en utvärdering vad jag ska ha kvar Citera
Gnarkill Postat 19 augusti 2013 Postat 19 augusti 2013 där har vi just den vita krabban som jag frågade om nyss, hittade 2 såna skitsmå med blanka skal i mitt kar idag =) as coola Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.