Gå till innehåll

En liiiten vit krabba med levadne sten.Bör den stanna eller avvara?


Manks

Rekommenderade inlägg

Hittade den i karet i går kväll, i dag var den ute och vandrade ett par stenar bort från där jag såg den. Såg ut som den käkade typ alger och så, men tänkte höra om någon kan hjälpa mig med id. Tyvärr svårt att få en vettig bild :(

Den är väldigt platt, påminner lite om en älgloppa i utseendet. Såg knappt några klor och benen var inte spretiga, utan flöt ihop rätt bra med skölden. två små svarta prickar till ögon. Det är väl typ det närmaste jag kan förklara den med. I övrigt var den helt kritvit.

post-1011-14468928857903_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade några söta små rackare som jag jagade i säkerligen över ett åt i mitt kar, den varianten började som en liten parasit-krabba(mellan grenarna på acron).

Senare växte den till sig och började frisera av topparna på alla acron, med jämna mellanrum så åt den upp all ny tillväxt som kom.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nåja, då vet man var de håller sig i alla fall... ;) Den här verkar inte vara rädd av sig, så tror inte den blir helt omöjlig att fånga, om den inte har hundra kompisar. Käkar den acroporor är det ju bara att beta en maskfälla med acropora :)

Tack för alla svar. Folk brukar vara avogt inställda till krabbor har jag märkt, men jag tycker de är fina och tuffa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inga problem med Terminatorkrabbor och symbioskrabbor, men andra kan bli väldigt destruktiva och i vissa fall har dom raserat hela revkonstruktioner med sitt bökande.

När det kommer till acrokrabbor så är det bara o kolla på ögonen, är dom blåa så är det ingen bra ide o låta den vara kvar.

Sen vet jag inte om du kommer o finna en krabba lika intressant/fin när den sitter o tuggar på din favoritfisk för x antal hundralappar ;)

Jag säger inte att du skall ta bort den eller hur du skall agera överlag, men jag tycker att det är sakligt att varna lite om vad som kan hända så du kan bedöma risken...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tackar jag för. Lättare att göra korrekta beslut med ett vettigt underlag. Det där med ögonen hade jag ingen aning om. Är det blå eller svarta som gäller? eller finns det fler färger (förmodligen eftersom det finns 10.000 krabbor) Och pratar vi mörkblå som är svåra att skilja från svart eller är det typ Peter Forsberg-ögon vi pratar om?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För tillfället hänger den vita krabban vid botten av min acropora och ser ut som den... städar. Den skulle ju kunna äta polyper också, men det borde ju märkas ganska snart om det fattas en del polyper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom eländiga rackarna käkar inte polyper som små vad jag märkt utan dom tuggar vävnad, sitter i en klycka o plockar lite fint.

Sen när dom blir stora så demolerar dom den nya tillväxten, dvs inte bara polyperna.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Dock lite tveksam nu. Efter att jag glott en timme till på karet såg jag nåt som liknade den lille vite. + en större krabba som ser ut som den ovanför. Och ungeför 5 krabbor till. Vilken tur för dem att krabbor är ett av mina favoritdjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack. Jag vet att de är en tickande bomb, men samtidigt är de en del av ett ekosystem. Jag försöker läsa på och lära mig mer. Att bara slänga krabbor så fort man ser dem ökar inte kunskapen om dessa djur... har hitintills inte sett något som tydr på ett angrepp på mina koraller. Om de börjar tugga på något jag värderar högre än vad jag värderar krabborna får jag göra en utvärdering vad jag ska ha kvar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...