Gå till innehåll

520 LITER SALT VATTEN AKVARIUM nystartat


Draken

Rekommenderade inlägg

Hej Peter , tack för snabb svar..

Hur vet man hur sumpen ska se ut ?

Samt nån bra tips på att få ner Nitriten då jag har haft den nere och den har stigit igen till0.1-0.2..

Hej,

En sump kan se ut nästan hur som helst. Jag har ett fack först dör vattnet rinner ner och skummaren står. Sedan är det en bubbelfälla innan teknikfacket kommer. Där står hos mig min zeovitreaktor. Sist kommer returfacket där returpumpen står och även den automatiska vattenpåfyllningen sker.

Du kan titta i min tråd Ferngren 446L för bilder mm.

Gällande nitriten så är der en del av uppstarten. Det tar allt från 1 vecka till en månad innan nitrifikationscykeln är igång och nitritet försvinner

Mvh

Peter

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej tack för svaren peter :-)

har en fråga till har en sump med 3 fack fick bioballs och ilter matta med ska man ha bioballsen i första facket och filter i andra eller filtret först och bioballsen i andra vad rekommenderar du??

kan man skicka bild till dig så du kan se sumpen?

post-7515-14468928978069_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra att ha ett förfilter innan bollarna för man vill att bollarna ska fungera enbart som biologisk filtrering, sitter de först kommer det fastna massa skräp och liknande på de med tiden.

Hej tack för tipset mikoto .

har hört att bioballs ska man aldrig byta att dom räcker lämge hur ska man göra med filter mattan den blå? Ska man göra rent den eller byta den eller bara låta den va?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man massa pengar så kan väl byta den. Men jag tycker det är fel tänk i vår slösaktiga värld :-) Filtermattan går utmärkt att krama ren och återanvända. Spola den under kallt kranvatten och krama rent den tills vattnet är klart igen. Kallt vatten just för att då dör inte bakterierna som sitter i mattan, bryr du dig inte om de kan du spola med varmt. Det är inte garanterat att alla dör bara för att vattnet är varmt heller, men de klarar sig som regel mycket bättre i kallt vatten.

Det är bra att göra rent filtermattan ganska regelbundet och så fort som man märker att den börjar sätta igen och bromsar flödet genom den mer än normalt. När du gör rent den får du ut den gamla maten, alger och annat som samlas där ut från karet istället för att den bryts ner och återgår till akvariet.

Biobollarna behöver man aldrig byta nej, de slits inte ut. Biobollarna är i princip bara en stor bo yta åt bakterier, så de låter man vara. Det är därför man inte vill göra rent de helst och ska ha ett förfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man massa pengar så kan väl byta den. Men jag tycker det är fel tänk i vår slösaktiga värld :-) Filtermattan går utmärkt att krama ren och återanvända. Spola den under kallt kranvatten och krama rent den tills vattnet är klart igen. Kallt vatten just för att då dör inte bakterierna som sitter i mattan, bryr du dig inte om de kan du spola med varmt. Det är inte garanterat att alla dör bara för att vattnet är varmt heller, men de klarar sig som regel mycket bättre i kallt vatten.

Det är bra att göra rent filtermattan ganska regelbundet och så fort som man märker att den börjar sätta igen och bromsar flödet genom den mer än normalt. När du gör rent den får du ut den gamla maten, alger och annat som samlas där ut från karet istället för att den bryts ner och återgår till akvariet.

Biobollarna behöver man aldrig byta nej, de slits inte ut. Biobollarna är i princip bara en stor bo yta åt bakterier, så de låter man vara. Det är därför man inte vill göra rent de helst och ska ha ett förfilter.

hej igen ang biobollarna såg att dom finns i medium normal och high ?

ska man ha lite av varje eller vilken av dom ska man ha?

ska bara ha fisk i karet plus levande sten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen alla som hjälpte till här svara på frågan gällande bioballs och filtret.

bromma zoo samt akvarielagret säger helt tvärtom än va ni säger här dvs bollarna först sedan filtermattan och dom har även så själva i några av deras kar som dom visa upp.

Så nu blir man förvirrad???? Va e rätt o fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skölj inte filtermattan i annat än saltvatten, annars dödar du bakterierna som lever i varmt saltvatten. Vid vattenbyte tar du och gör detta i bytesvattnet, det gör absolut inget om det inte blir helt rent.

Vad gäller vilken ordning du sätter dem i så kan jag inte hjälpa dig tyvärr, men jag skulle gissa på att det kvittar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller ordningen så tror jag syftet med filtermattan att ta bort stora partiklar innan bakterierna börjar jobba på att filtrera bort nitrat i vattnet.

Jag tror det är vad de försökt säga tidigare också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skölj inte filtermattan i annat än saltvatten, annars dödar du bakterierna som lever i varmt saltvatten.

Detta behövs inte. Bakterierna skadas inte varken av kylan eller sötvattnet. Bakterierna bryr sig inte om salthalten alls. Det är därför startkulturer av nitrifikationsbakterier för sötvattenskar typ nitrivec fungerar lika bra i våra salta kar. Kylan är inte heller farlig, en del bakterier dör kanske men majoriteten klarar sig utmärkt och populationen återupprättas mycket fort.

Lasse håller med mig: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41008-Akvarieunderh%E5ll-Filter&p=403276&viewfull=1#post403276

:-)

Däremot är ditt sätt att krama ut den i begagnat vatten verkligen inte fel, det är ett mycket snällt sätt mot bakterierna att göra rent mattan. Men jag iaf är lat och väldigt lättjefull och det är mycket lättare att krama ut mattan vid behov under kranen än att göra det i begagnat vatten. Då blir det gjort oftare för min del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...