Gå till innehåll

Fixa till färgen på Cree kallvita + Royal Blue 1:1?


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Jag har en nu ganska senior LED-ramp som innehåller 12 st Cree XR-E cold white (CW) och 12 st Royal Blue (RB).

post-2082-14468928885616_thumb.jpg

Se byggtråden här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?33627-Cree-XR-E-LED-ramp

Den fungerar tekniskt bra men jag tycker färgen känns lite uräten lilatonad. Diskussionen gick hög om färgåtergivningen med just denna LED-kombo på RC redan när jag byggde den i början av 2010. Så här tre år senare, var står vi då? Några förslag på vad jag kan addera för LEDs för att få mina 12 CW + 12 RB att ge lite roligare ljus? Jag vet inte om befintlig kylkropp klarar mycket mer effekt än dagens cirka 75 W men några enstaka LEDs fär färgpimpning borde den mäkta med? Alternativt, byta ut ett antal LEDs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa sätt i några få varmvita dioder(behövs inte många, testa med två eller kanske fyra). Jag hade även prövat sätta en dimbar drivare på de blå och sett ifall en liten minskning av deras styrka skulle ge ett lite vitare och varmare ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har 1:1 och kör kallvitt Cree (ca 6500 - 8500 K). Börja med att byta ut 2 st kallvita mor 2 varmvita XM-L (är det verkligen jag som skriver det här?) skaffa fler så du kan komplettera. Köp också några actinic (400 - 430 nm) och ersätt några RB med dem (2-4 st). Kör XM-L på samma ström du kör de övriga vita på. Då underdriver du dem men får ut mer strålningsenergi per insatt watt jämfört med andra Cree.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, men efter att ha plöjt RC-tråden LED Color Aesthetics: The Emperor’s got no clothes. Or does he? har jag förstått det som att ljuset från violetta actinic-LED är svåra att se och att det därför behövs det rätt så många för att ge en visuell effekt tillsammans med vita LEDs. Rätt?

Trådstartaren landade slutligen ganska nöjd i:

6 Neutral White

2 Cool White

2 Blue

14 Royal Blue

Tydligen ska 1 CW + 1 WW motsvara 2 NW. Så om jag byter ut hälften av mina CW mot WW så borde det ge resultat motsvarande NW.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera Aesthetics :). Färgmässigt är det riktigt att Actinic inte ger för ögat något större bidrag men det lilla det gör är att det blir ett vitare ljus enligt mina ögon i alla fall. Däremot är de verksamma i fotosyntesen och, vilket är visuellt viktigt, vad gäller fluorescencen. Dina koraller kommer att "poppa upp" på ett sätt som du aldrig sett förut. I mitt första inlägg var jag på vippen att föreslå att du bytte ut ytterligare 2 RB mot 2 st normala blå (470-480 nm) för att täcka upp den visuella biten. Jag skulle dock inte personligen byta ut hälften av de kallvita mot varmvita utan börja med 2 (men veta att man kanske bör sätta in fler om ljuset inte blir bra) Och min rekommendation är att använd XM-L pga av den högre verkningsgraden.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade upp siffrorna bakom din idé om att köra med XM-L vid 700mA. Ganska slående effektivitetskillnad mellan LED-generationerna:

XR-E (varmvit) 2,45 W 141 lm (58 lm/W)

XM-L (varmvit) 2,03 W 220 lm (108 lm/W)

Häftigt att man kan skära nästan en femtedel av energiåtgången och få ut ett ljusflöde på 150% (nu antar jag att spektra är jämförbara mellan lysdioderna så att Cree inte har dopat siffrorna genom att gröngulskifta ljuset). Det är lite frestande att slänga ut merparten av de gamla vita XR-E och istället fylla på med neutralvita XM-L, två blå och några actinic. Undrar om jag inte också kan göra lysdiod-kedjan längre än dagens 12 dioder eftersom Vf vid 700 mA har sjunkit för senare generationers LED.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu antar jag att spektra är jämförbara mellan lysdioderna så att Cree inte har dopat siffrorna genom att gröngulskifta ljuset

Det är detta de troligtvis gjort men det gäller nog samma för alla Cree jämför här XM-L med XP-E och XP-G

XM-L

post-2331-14468928903729_thumb.jpg

XP-G

post-2331-14468928903903_thumb.jpg

XP-E

post-2331-14468928904114_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag la spektra för gamla XR-E och state-of-the-art XM-L över varandra:

post-2082-14468928905237_thumb.png

Cree tycks inte ha ändrat fosforcoatingen av sina olika lysdioder alltför mycket. För varmvita (WW) ligger kurvorna snyggt över varandra när man jämför XR-E och XM-L. Möjligen har de smugit in en liten blåförskjutning av ljuset mellan 500 och 600 nm hos WW XM-L för att få bättre lumenvärden (se skillnaden mellan de två röda linjerna). Eventuellt är det bara mätfel - toppen kring 450 nm varierar också lite mellan spektra. Min slutsats är nog att man kan jämföra lumenvärdena mellan Cree olika generationer av vita LEDs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...