Gå till innehåll

Planering 160-200 liter med sump


Andreas84

Rekommenderade inlägg

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

En hävert med 20 mm rör tror jag inte har några problem med 2000 liter i timmen, jag håller inte med dig här Stig :-) Däremot skulle jag ha minst 25 på evakueringen, det röret vill jag ha stor buffert på för sätter det igen sig blir det riktigt, riktigt tråkigt. 1000 liter i timmen låter väldigt klent, det måste väl tom 16 rör klara utan på tok för stora problem?

Ett 20 mm rör har ju 3.14 cm², 25 mm har 4.9 cm² om vi inte tar hänsyn till gods storlek på rören(π*r*r , r= 1 resp 1,25 cm). Ett 25 mm rör har ju inga större bekymmer att svälja ett flöde på 6000 l/h, 20 mm röret är ju mer än hälften så stort. Nu är nog inte skalan linjär men jag tror att kapaciteten hos 20 mm röret är återminstone över en sjättedel av 25 mm röret. Jag står vid att 20 mm räcker åt det här projektet även om man kör lite över 2000 l/h tom. Stefan Molin hävdar ju bland annat att 20 mm räcker till en eheim 1260 och den pumpar ju över 2000 liter i timmen.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?53861-Lagges-nya-kub-57x57x55cm&p=522051&viewfull=1#post522051

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är skillnad på tryck och sug. Det som skapar flödet i häverten är ju vattendjupet medan det å andra sidan är pumpen på trycksidan.

Hela systemet ska ju balanceras, så det är nog klokt att gå på en dimension större på hävert än retur för att ha lite strypmån

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett 20 mm rör har 20 mm ytterdiameter. Innerdiametern är 3-4 mm mindre beroende på hur tryckklassat röret är. Ett PN16 rör är alltså bara ungefär 16 mm i innerdiameter. Så tillkommer en 90 graders vinkel och lite rörlängd till i sidled.

Ett 25 mm rör med 20 mm innerdiameter klarar normalt sett 2000 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Flödet kommer bli vad en sicce 2.0 klarar på 1.5 meters tryckhöjd. ~1500 liter?

Är det överdrivet med 25 hävert och 32 evakuering? Känns ju som man är säker då iaf. Får man för sig att öka på flödets så ska det ju klara det då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du klarar dig bra på ett lägre flöde genom sumpen och därför ett 20 mm rör. Jag menar, varför dra en massa vatten genom sumpen? Höga flöden skapar lätt oljud. Men som kommit fram, du kanske måste strypa din Sicce 2.0 lite då. Den tycks ge cirka 1100 l/h vid 1,5 m tryckhöjd eller 1600 l/h vid 1 m tryckhöjd (kolla den lila kurvan):

post-2082-14468929009955_thumb.png

Jag tror på 32 mm evakuering så blir det ingen risk att den startar hävertaktiviteter. Om du lämnar den ostrypt så finns ju dessutom en massa marginal för att klara en situation där hävertröret sätter igen. Men kanske har andra goda erfarenheter av klenare diametrar?

Vad gäller att strypa pumpen så kan du ju fundera på att istället shunta av lite av flödet och låta det gå tillbaka till sumpen. Det ger möjligheten till mekanisk filtrering, fosfatremover, biopellets filter och liknande på återflödet. Dessutom får man en väldigt trevlig reglermöjlighet av flödet med en kran. Jag har gjort så (se pump till höger i bild):

post-2082-14468929010127_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du klarar dig bra på ett lägre flöde genom sumpen och därför ett 20 mm rör. Jag menar, varför dra en massa vatten genom sumpen? Höga flöden skapar lätt oljud. Men som kommit fram, du kanske måste strypa din Sicce 2.0 lite då. Den tycks ge cirka 1100 l/h vid 1,5 m tryckhöjd eller 1600 l/h vid 1 m tryckhöjd (kolla den lila kurvan):

[ATTACH=CONFIG]94067[/ATTACH]

Jag tror på 32 mm evakuering så blir det ingen risk att den startar hävertaktiviteter. Om du lämnar den ostrypt så finns ju dessutom en massa marginal för att klara en situation där hävertröret sätter igen. Men kanske har andra goda erfarenheter av klenare diametrar?

Vad gäller att strypa pumpen så kan du ju fundera på att istället shunta av lite av flödet och låta det gå tillbaka till sumpen. Det ger möjligheten till mekanisk filtrering, fosfatremover, biopellets filter och liknande på återflödet. Dessutom får man en väldigt trevlig reglermöjlighet av flödet med en kran. Jag har gjort så (se pump till höger i bild):

[ATTACH=CONFIG]94068[/ATTACH]

Tack :)

Låter väldigt bra det du skrev med att använda pumpen till filtrering, är ju något som man kan ta tag i efter hand man känner för det. Tittade på fel pump innan sicce 2.5 kommer det att bli. Då finns ju möjlighet att båda öka och sänka flödet lite grann om det behövs. Kommer mest troligt att bli 25 och 32 mm-rör så kan man känna sig lugn. Stryper hellre häverten lite med ventil än att ha för klena rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar om man kan måla bänken sen med någon form av våtrumsfärg eller liknande för att stå emot fukt. Går det bra att ta vilken färg som helst eller det bör vara någon speciell med tanke på att den kanske släpper ifrån sig massa ämnen som kommer ner i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar:) ja det kvittar bara det blir tåligt. Tänkte något sådant http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Bad--och-koksfarg-VA-36729/ men kanske inte så bra?

Fint att se att det är andra än jag som använder köket på rätt sätt. Biltemas färg innehåller fungicid, vet inte vilken typ och liten risk men jag skulle välja en annan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint att se att det är andra än jag som använder köket på rätt sätt. Biltemas färg innehåller fungicid, vet inte vilken typ och liten risk men jag skulle välja en annan..

hehe ja den planaste bänken jag har att arbeta på :) Ja jag vet inte vad jag ska använda för färg. Blev ju tipsad om epoxy men vill ha lite mer alternativ. Vattenbaserad lackfärg har jag hört ska vara bra. Vad jag förstått ska det inte innehålla antimögel heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tänkt lite på borrningen i botten. Tänkte först lämna iväg karet för borrning men verkar inte som det va någon som var villig att ta på sig det. Frågan är om det är enkelt att borra själv och om det är lätt till att det spricker och har sig. Har hittat borr på ebay http://stores.ebay.com/THK-Diamond-Tools/Diamond-hole-saw-w-pilot-bit-/_i.html?_fsub=15684833&_sid=7691413&_trksid=p4634.c0.m322 är med ett styrande borr i mitten, måste vara enklast väl? fanns även utan såg jag. Klarar man det med en vanlig batteridriven handborr? Ska borra för 25 och 32 mm, så borde väl bli 35 och 45?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde den här hålsågen till mina 32 mm genomföringar: http://www.ebay.com/itm/42mm-1-21-32-Diamond-tipped-drill-bit-bits-hole-saw-/120650506042?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c17549f3a

42 mm med andra ord, passa väldigt bra. Märket var VDL på min PVC, det är den Oceanakvarium och Bioted säljer med iaf. Bioted rekommenderar 33 mm som minst till 25 mm genomföring. 35 mm borr som du tittar på går nog också bra.

Jag borrade med sågar utan styrborr. Jag är inte säker på vilket som är lättast. Det är inte så jättelätt att borra upp ett hål för styrborret i glas tror inte jag. Jag tror det spricker lätt då, hålsågen borrar ju inte utan slipar upp ett hål i glaset.

Jag rekommenderar nog att du istället gör en mall av en träplanka du spänner fast på glaset som du först borrar lika stora hål i plankan och sedan borrar i glaset med plankan som styrning. Det är lättast tycker jag och blir goda resultat, blir inte perfekta hål men ska man ha bästa kvaliteten får man ha en pelarborr eller liknande.

Batteridriven handborr bör fungera utmärkt så länge den inte är alldeles för trött :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde den här hålsågen till mina 32 mm genomföringar: http://www.ebay.com/itm/42mm-1-21-32-Diamond-tipped-drill-bit-bits-hole-saw-/120650506042?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c17549f3a

42 mm med andra ord, passa väldigt bra. Märket var VDL på min PVC, det är den Oceanakvarium och Bioted säljer med iaf. Bioted rekommenderar 33 mm som minst till 25 mm genomföring. 35 mm borr som du tittar på går nog också bra.

Jag borrade med sågar utan styrborr. Jag är inte säker på vilket som är lättast. Det är inte så jättelätt att borra upp ett hål för styrborret i glas tror inte jag. Jag tror det spricker lätt då, hålsågen borrar ju inte utan slipar upp ett hål i glaset.

Jag rekommenderar nog att du istället gör en mall av en träplanka du spänner fast på glaset som du först borrar lika stora hål i plankan och sedan borrar i glaset med plankan som styrning. Det är lättast tycker jag och blir goda resultat, blir inte perfekta hål men ska man ha bästa kvaliteten får man ha en pelarborr eller liknande.

Batteridriven handborr bör fungera utmärkt så länge den inte är alldeles för trött :-)

Ja jag tänkte likadant med att det kanske spricker med styrborr, men sen tänkte jag även att det andra kan bli svårt innan det tar liksom. Som du säger någon planka som styr eller kanske bara någon klyka att borra mot borde ju fungera. Kan kanske låna hem nåt diamanthålsåg nu innan jag beställer och prova lite i en lös glasskiva. Står 43-45mm på triton men dom har väl andra märken kanske, men kommer att beställa 42 isf får jag slipa upp lite och 35mm till 25an.

Borren ska väl inte gå så fort så kanske blir bäst med en lite halvslö handborr :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd INTE styr/centrumborr!!! Ta tex en bit spånskiva, träbit eller liknande å borra ett hål med din diamantborr. Använd den sen som borrmall. Lägg den där mot glaset å använd den som styrning! Och använd vatten som kylmedel. !!! Har du en bit glas så prova gärna där först, Jag brukar ha en skiva under med för att man inte skall fara igen med maskin å allt :)

Ja jag tänkte likadant med att det kanske spricker med styrborr, men sen tänkte jag även att det andra kan bli svårt innan det tar liksom. Som du säger någon planka som styr eller kanske bara någon klyka att borra mot borde ju fungera. Kan kanske låna hem nåt diamanthålsåg nu innan jag beställer och prova lite i en lös glasskiva. Står 43-45mm på triton men dom har väl andra märken kanske, men kommer att beställa 42 isf får jag slipa upp lite och 35mm till 25an.

Borren ska väl inte gå så fort så kanske blir bäst med en lite halvslö handborr :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd INTE styr/centrumborr!!! Ta tex en bit spånskiva, träbit eller liknande å borra ett hål med din diamantborr. Använd den sen som borrmall. Lägg den där mot glaset å använd den som styrning! Och använd vatten som kylmedel. !!! Har du en bit glas så prova gärna där först, Jag brukar ha en skiva under med för att man inte skall fara igen med maskin å allt :)

Tack :)

Nej det ska jag inte göra. Kommer göra som du skrev det med lägga spånskiva som mothåll så att man inte slår igenom så hårt när hålet är klart. Kan jag borra i spån med en sån diamantborr? ska testa lite i en lös skiva först:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är ett utmärkt tips, ha något som håller emot på andra sidan. Jag undrar med om det sliter på sågen om man borrar i trä med den? Jag borrade i trät med vanlig hålsåg för säkerhets skull då jag ändå hade sådana tillgängliga. Det kan vara fördelaktigt att inte styrhålet blir för tajt så att det nyper åt hålsågen i onödan med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tror jag blir kanon. Jag köpte precis två 35 mm sågar till 25 mm genomföring själv från samma länk så jag hoppas de blir bra för min skull med :-) Annars kan vi sitta och svära tillsammans.

Men jag sitter här med baktankar om att 32 mm såg borde också fungera... För jag tror att även om sågen är 32 mm så blir nog själva hålet 33 mm pga att hålet blir i princip slipat upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tror jag blir kanon. Jag köpte precis två 35 mm sågar till 25 mm genomföring själv från samma länk så jag hoppas de blir bra för min skull med :-) Annars kan vi sitta och svära tillsammans.Men jag sitter här med baktankar om att 32 mm såg borde också fungera... För jag tror att även om sågen är 32 mm så blir nog själva hålet 33 mm pga att hålet blir i princip slipat upp.
Haha ja svordommar lär det bli om det inte passar :) tror det blir bra. Är bara lite nervös så inte rutan spricker när jag borrar,men då beställer jag en färdigborrad ruta och limmar dit hehe:)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag testat att borra i ett 3mm glas med en 35 mm borr. Första gången sprack skivan men andra gången gick det kanon. Tryckte nog lite mycket första gången plus att jag inte hade något bra mothåll. Använde en ungsform med kartong på botten och vatten i så är nog inte det optimala men gick andra gången. Tryckte ingenting använde bara maskinens tyngd ungefär :) Borde ju vara lättare sen när jag ska borra i karet, borde väl vara ca 8mm glas så kanske inte spricker så enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...