Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Ska inom en tid dra igång ett projekt som kommer att löpa under några månader allt eftersom pengar och tid finns. Tanken är att bygga och starta upp ett kar på 160-200 liter med ca 50 liter sump.

Har sneglat på 2 kar ett aquael 200 liter (är lite fundersam över plastramen undertill vill bygga in det i möbeln med list en bit upp på karets undersida) http://www.pwss.se/product.php?productid=20&cat=631&page=1 och ett http://www.aquawarehouse.se/shop/product_info.php/cPath/40/products_id/847. Jag har bestämt mig för att jag inte har plats med med ett som är mer än 100 cm brett så kommer att utgå ifrån det. Bänken kommer jag att bygga själv med 45*70-reglar som stomme, mdf-skivor på kortsidor och baksida även över och undersida och kläs med ikeas köksluckor. Allt levande samt vatten osv kommer att flyttas över från mitt nuvarande 128 liters. Kommer att köpa mer sten lite då och då. Kommer även flytta över viss teknik som returpump 1350 liter (för liten?), skummare tunze 9004 och auto top off. Belsyningen blir troligtvis maxspect razor 160w 16000k.

Då jag inte har haft ett kar med sump vill jag gärna ha lite tankar och tips om framförallt ytavrinning, borras/överinning storlek på returpump osv för att få det så säkert som möjligt utan risk för översvämningar om tex returpumpen packar ihop eller liknande. Kom gärna med tips och tricks, tankar och ideér :)

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

Ska du ha en returpump på 1350 liter i timmen så blir det bra med 20 mm rör upp från och ner till sumpen, jag tror du kan ha upp till 2000 liter i timmen tom med 20 mm rör, ska du ha mer rekommenderar jag att åtminstone evakueringsröret uppgraderas till 25 mm istället. Ca 20 cm lång kant vattnet rinner över till ytavrinningsboxen är nog ett lagom mått till det här flödet, med eller utan kam. Ska du köra utan kam måste du hitta på en bra lösning för att kunna fiska upp det som hoppar över. För det kommer djuren att göra :-)

Rita lite mer på din lösning så blir det lättare att ge förslag på hur det ordnas säkert. Men två rör ner och ett rör upp är en grundpelare för låg ljudnivå och säkerhet. Tre rör ner är säkrare men tar mer plats och blir lite dyrare. Sumpen ska ha ett litet fack som returpumpen står i, rekommenderar starkt automatisk påfyllning till denna. Rören upp måste antingen sticka väldigt lågt ner i vattnet, mynna ut över ytan eller ha hål ovanför vattenytan eller strax under så att häverten som startar när returpumpen stänger av bryts.

Postat

Tackar.

post-3331-14468928943531_thumb.jpg

Har ritat lite på sumpen och är lite osäker på allting i stort sett men har iaf tagit i beräkningar att den ska klara ett strömavbrott med en 5 cm sänkning på ytan i huvudkaret vilket blir 20 liter. Vet inte om det sjunker så mycket som 5 cm? Det jag grubblar på är om jag kan hålla så pass mycket högre yta i skummarfacket (25 cm) och bara hälften av höjden i resten av sumpen. Vet inte om det går att göra som jag gjort på ritningen att jag limmar skivan som ska vara till bubbelfällan i den höjden vattenytan för sumpen ska vara? Tror heller inte att ytan i ruturfacket blir lika högt som i refugiumet. Kom gärna med tips och tillrättavisningar.

Har tänkt lite på det med hävert, är osäker på hur det fungerar. Är det då man har 2 rör i avrinningen var av ett är krökt nedåt?

Postat

För hävert finns det minst två lösningar. Minimallösningen är ett hävertrör som därmed är vattenfyllt hela tiden och en extra rör som normalt sett är nästan utan vatten men som kan ta hand om det lilla vatten som häverten inte tar. Sen kan man köra den säkrare varianten där man har tre rör. Ett hävertrör, ett rör som tar en liten del av flödet (kanske 5%) och ett tredje rör som egentligen aldrig ska användas men som fungerar som ett säkerhetsrör om någon av de andra rören sätter igen. Jag kör tre rör och det är väldigt driftsäkert. Inlägg #24 visar hur jag har borrat:

https://saltvattensguiden.se/topic/19932-claes-180l-hörnakvarium/?page=2

En liten varning med ett fack på bara 5,9 liter där pumpen sitter. Vattennivån kommer att sjunka snabbt. Mitt akvarium på 200 liter förbrukar över 2 liter per dag nu när luften är torr under eldningssäsongen - det är en en tredjedel av vattnet i ditt pumpfack!

Postat

Jag har nyss gjort ett liknande bygge. Jag köpte ett MP/Eheim kar hos hornbach, 200L med dimensionerna 100x40x50cm. Kostade strax under 900kr. Jag skulle rekommendera ett sånt kar, det är solida byggen som säljs utan massa utrustning man ändå måste byta ut.

De har även mindre kar som 54L som kanske skulle bli en bra sump till dig.

Postat

Lade till en glasskiva i sumpen för att fästa lite slangar mm på samt att skapa en lugnare yta då vattnet kommer underifrån för sensorn till vattennivån.

post-3331-14468928947742_thumb.jpg

Postat
Claes_A sa:
För hävert finns det minst två lösningar. Minimallösningen är ett hävertrör som därmed är vattenfyllt hela tiden och en extra rör som normalt sett är nästan utan vatten men som kan ta hand om det lilla vatten som häverten inte tar. Sen kan man köra den säkrare varianten där man har tre rör. Ett hävertrör, ett rör som tar en liten del av flödet (kanske 5%) och ett tredje rör som egentligen aldrig ska användas men som fungerar som ett säkerhetsrör om någon av de andra rören sätter igen. Jag kör tre rör och det är väldigt driftsäkert. Inlägg #24 visar hur jag har borrat:

https://saltvattensguiden.se/topic/19932-claes-180l-hörnakvarium/?page=2

En liten varning med ett fack på bara 5,9 liter där pumpen sitter. Vattennivån kommer att sjunka snabbt. Mitt akvarium på 200 liter förbrukar över 2 liter per dag nu när luften är torr under eldningssäsongen - det är en en tredjedel av vattnet i ditt pumpfack!

Tack.

Ska kolla i den tråden. Ja jag vet det blev lite i pumpfacket men har vattenpåfyllningen där. Om det skulle visa sig att de bara rinner ner 10 liter från huvudkaret vid avbrott så kan jag enkelt höja skivan lite där eller krympa refugiumet och på så vis få mer vatten i facket. Sjunker nivån så mycket som 5 cm vid strömavbrott?

Postat
Jag har nyss gjort ett liknande bygge. Jag köpte ett MP/Eheim kar hos hornbach, 200L med dimensionerna 100x40x50cm. Kostade strax under 900kr. Jag skulle rekommendera ett sånt kar, det är solida byggen som säljs utan massa utrustning man ändå måste byta ut.

De har även mindre kar som 54L som kanske skulle bli en bra sump till dig.

Låter intressant. Ska jag genast kolla upp :)

Postat

Angående borrning, är det lätt att det spricker eller försvagar glaset? Har inte bestämt om jag ska borra i botten eller i bakrutan. Vilket är enklast/säkrast?

Om jag bestämmer mig för att borra i botten stärker och stagar avrinningsboxen upp ev försvagningar runt hålen så att man kan belasta lika mycket intill boxen som andra sidan karet där det inte är borrat?

Postat

Problemet med borrning brukar vara att hålen blir oftast lite flisiga, så glaset är svagare där. Boxen i sig gör nog väldigt lite till och från för försvagningar. Som regel så tappar inte glaset någon större styrka så länge hålet är någorlunda bra utan stora flisor eller liknande. Det ska inte vara för nära kanten heller. Men om man är rädd för vad som är för nära kan man borra hålet 5 cm från glasets kant, det brukar alltid vara mer än nog så länge man inte har monstertjockt glas :-)

Nackdelen med att borra i botten är att det är den absolut tråkigaste rutan att byta om något går fel :-) Man får även ta hänsyn till vart hålen sitter när man bygger/väljer bänk. Annars är det nog ungefär lika enkelt/säkert vilket som av alternativen. Men borrar du i bakrutan så kan karet inte stå lika nära väggen.

Postat
Problemet med borrning brukar vara att hålen blir oftast lite flisiga, så glaset är svagare där. Boxen i sig gör nog väldigt lite till och från för försvagningar. Som regel så tappar inte glaset någon större styrka så länge hålet är någorlunda bra utan stora flisor eller liknande. Det ska inte vara för nära kanten heller. Men om man är rädd för vad som är för nära kan man borra hålet 5 cm från glasets kant, det brukar alltid vara mer än nog så länge man inte har monstertjockt glas :-)

Nackdelen med att borra i botten är att det är den absolut tråkigaste rutan att byta om något går fel :-) Man får även ta hänsyn till vart hålen sitter när man bygger/väljer bänk. Annars är det nog ungefär lika enkelt/säkert vilket som av alternativen. Men borrar du i bakrutan så kan karet inte stå lika nära väggen.

Tack:)

Har planerat bänken för att borra i botten vill ha det så när väggen det går. Tänkte om någon visste fall aquael använder härdade glas i karen?

Postat
Finns det någon akvarieleverantör som använder härdat glas?

Jag har ingen aning, men efter lite googlande verkar den som det absolut vanligaste är vanligt glas så utgår från det.

Postat

Har läst en del om avrinningar men blir inte klok på det. Har gjort en bild här som jag tror det ska vara?

post-3331-14468928994084_thumb.jpg

Som det skrevs tidigare i tråden skulle jag använda 20 mm hävert och 25 mm evakuering. Måste jag ha en sådan böj på ena röret och vad gör den för nytta? Kan jag inte bara ha 2 raka rör med korgar på då det primära röret sitter längre ner och evakueringsröret högre upp?

Postat

Jo det kan du. Gör du så kommer det kanske bli lite dåligt drag i primären då den nästan vänder i vattenytan

Dock tror jag att avrinningsbox med kam är en bättre lösning än korgar, de kan nog lätt sätta igen....

Postat

Du måste inte ha en böj. Fördelen med att ha en böj är att du kan ha inloppet på det röret närmare ytan. Är det ett öppet rör kan det bli en sörplande vattenvirvel om du har otur. Fast ska du "bara" ha max 2000 liter i timmen är det nog ingen risk :-) Jag tror det är ormet här på guiden som tycker det är kanonkul att köra med rakt hävertrör. Jag personligen är förtjust i böjar så jag har en ändå, även om det tar lite extra plats i boxen. Jag har ingen annan vettig anledning till det.

Jag skulle inte rekommendera korg på hävert röret dock för den kan mycket väl sätta igen sig lite hela tiden och därmed förändra flödet och orskaka oljud pga att dennes kapacitet minskar och mer vattnet åker genom evakueringsröret. Inget farligt men ganska tråkigt :-)

Postat

Tackar :) Klarnar nog en del när man börjar pula med det. Men hur drar den ner vatten om det är böj på röret, ska röret sitta under ytan i sumpen så att det blir något slags sug? Ska isf röret med böj ha inloppet närmare botten? Jag kommer ha kam så då skippar jag korgarna, kommer nog även bygga någon enkel näthistoria över boxen för att slippa fiskar där.

Så ungefär

post-3331-1446892899422_thumb.jpg

Postat

För att den ska starta en hävert automatiskt måste vattennivån ligga ovanför rörets högsta punkt på det böjda röret ja. Sedan när häverten är igång så kan röret vara ovanför ytan så länge intaget är dränkt. Inloppet kan vara vart du vill egentligen. Finns många olika tankar där. Men när returpumpen stängs av så kommer hävert röret tömma boxen ner till rörets inlopp, så desto närmre botten desto mer vatten åker ner då. Har man stor box kan det vara av vikt men för dig handlar det nog bara om några liter.

Postat

Jag har fått för mycket påsksnaps, det är djupet på inloppet som har betydelse för draget i röret.

Vänder böjen över ytan kommer häverten inte att vara självstartande. Ser faktiskt inte vitsen med böj om du inte gör ett litet hål vid utan så stt häverten bruts vid strömavbrott, men få böor den som sagt inte självstartande förrän den är helt dränkt

Postat

Hehe tackar:) Vill bara ha det så tyst som möjligt utan slurpande eller porlande ljud. Kan man få det lika tyst/säkert/effektivt utan böj så använder jag det. Kommer att ha en kulventil att justera flödet med. Borde det inte gå att justera in det så det blir tyst även utan böj då?

Postat
Hehe tackar:) Vill bara ha det så tyst som möjligt utan slurpande eller porlande ljud. Kan man få det lika tyst/säkert/effektivt utan böj så använder jag det. Kommer att ha en kulventil att justera flödet med. Borde det inte gå att justera in det så det blir tyst även utan böj då?

Hävertröret kommer i alla fall att vara knäpptyst eftersom det är vattenfyllt. Som jag skrev för några dagar sedan så använder jag 20 mm rör och en vanlig kulventil nästan längst ned på hävertröret. Den ger en ganska grov reglering av flödet men det funkar i mitt fall efter några försök med stadig hand. Jag har dessutom ytterligare en reglermöjlighet och det är att strypa centralpumpen i systemet som tar uppvattnet från sumpen till akvariet. I praktiken har jag dock inte behövt röra mitt system på år nu - det tycks vara självreglerande.

Vad gäller slitsade rör så upplever jag det som säkrast eftersom att valfri turbosnigel annars lätt kan sätta igen häverröret. Men det kräver att de slitsade rören är ganska långa och har många slitsar och relativt breda slitsar så att de inte sätter igen av t ex alger och annat löst skräp. Alternativa lösningar med rör gjorda av fint nät verkar inte vara en bra idé eftersom finmaskigt nät geggar igen. Jag tänkte först köra med hängslen och bälte och ha en kam på boxen men kammen gav på dock för mycket skvalljud så jag skippade den.

För att få plats med slitsröret så har jag således en böj på mitt hävertrör och det startar fint när vattenytan stiger över röret. Mittenröret på bilden nedan är mitt häverrör (boxen ännu inte ditlimmad så man kan se alla rören):

post-2082-14468928996677_thumb.jpg

Om jag istället för att ha borrat i sidan hade borrat i bottnen på boxen så skulle jag tagit tryckt på en T-koppling på det stående hävertröret (ej limmat!) och låtit två kortare slitsade rör stick ut vertikalt från T-rören.

Vad gäller ljud så är det nog svårare att få det icke vattenfyllda röret fritt från skvalljus. Jag snodde designen från Beananimals overflow system (googla det för bilder och beskrivningar) för att få det tyst. Detta överflödesrör motsvarar alltså det högra 32 mm röret på bilden ovan. I princip kan man flytta in överflödesröret i boxen om man borrat i bottnen på akvariet, det är bara att skippa glasgenomgången högst upp på konstruktionen. Längst ned på överflödesröret vid sumpen så sitter det en kran så att en stor del av röret är vattenfyllt vilket tar bort skvalljud. Jag har en stor och klumpig 32 mm kran men hade jag designat detta idag så hade jag satt en liten 20 mm eller ännu mindre kran kran längst ned - de små är lättare att finlira med.

Det hela fungerar utmärkt med två rör men leder till ett annat problem - om häverröret sätter igen så klarar överflödesröret inte av att ta allt vattenflöde. Och vice versa, om detta överflödesrörer sätter igen så klarar inte häverröret att ta allt vattenflöde. Dels kan an ju leva med det och säga att dessa händelser är osannolika. T ex har det bara hänt någon gång på tre år i mitt system. Eller så kan man se till att systempumpen sitter högt i sumpen och därför aldrig kan pumpa ut så pass mycket vatten att det hamnar på golvet (man offrar pumpen istället). Jag tog det säkra före det osäkra och satte in ett tredje 20 mm några cm ovanför de andra (längst till vänster på bild). Detta säkerhetsrör står normalt torrt men stigger vattennivån i boxen så börjar det sippra vatten igenom det. Blockerar jag häverrören så stiger vattennivån snabbat och hävertröret börjar att suga som en hävert och tömmer snabbar boxen ned till hävertröret insugsnivå och häverteffekten släpper. Det hela ger ett ljudligt och pulserande system som jag snabbt kan upptäcka och åtgärda när jag upptäcker det.

Som sagt - på tre år så har jag bara sett att det sipprat lite vatten genom det tredje säkerhetsröret vid enstaka tillfälle så frågan är om det egentligen behövs. Till viss del är ju de andra rören självreglerande. Stiger vattennivån över dem så ökar vattentrycket och flödet igenom dem. Nåja det känns tryggt att ha detta tredje rör. Ett annat alternativ är ju att undvika att strypa överflödesröret så att det kan ta allt vatten från ett igensatt hävertrör. Då blir det genast betydligt mer osannolikt att systemet kan sätta igen fastän man bara har två rör. Men då måste man trixa med överflödesröret för att få det så fritt från skvalljus som möjligt. Andra vet mer om hur!

Postat

Tack så mycket!

Jag förstår nu hur häverten fungerar fick prova med ett sugrör i en läskflaska haha :) Kommer att använda ett 25mm utan krök som säkerhetsrör och ett 20mm med krök som ska ta allt vatten ner i första hand. Kommer att ha fack med bestämd volym i sumpen för att inte karet ska svämma över vid eventuellt stopp i båda rören. Pumpen får nog bli en större då jag såg i en tabell att min nuvarande (sicce 1.5) inte klarade mer än knappt 1000 liter på den lyfthöjden det kommer bli. Så blir nog en 2100 liters ist som bör hamna på ca 13-1400 liter med samma lyfthöjd. Finns det någon ventil som går att justera noggrannare än kulventil?

För övrigt ser det ut som att material till bänken inhandlas på tisdag så känns som det börjar på riktigt nu, kommer bli grymt roligt att göra det helt själv från början :)

Postat
20 mm rör lämnar inte mycket mer än 1000 liter. Siccepumpen går att strypa vilket nog kommer att behövas.

Oj, tänka om lite då. Vad behöves för att klara ca 1500 liter?

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...