Gå till innehåll

Designhjälp av nytt akvarie önskas


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

Hallå alla,

Tänkte be om hjälp med att planera ett akvarie som ska byggas. Jag har försökt skissa själv på vilken typ av ytavrinning det ska vara och hur den ska se ut men får inte det att bli bra. Dimensioner på rör, hur stor yta boxen måste ha för att fungera, vilken typ av box, hur lång från glaskanten kan man sätta tankgenomföringarna? är några frågor som jag inte får rätt på.

Likaså hur en väl fungerande sump borde se ut?

Ni som har borrade akvarier och kör med olika metoder, kan ni hjälpa mig med en bra förklaring eller till och med posta en skiss på en bra tyst lösning?

Måtten är i dagslägen inte bestämda förutom att det finns 2 st maxmått, 700mm bredd och 450mm djup. Enligt regeringen är detta max :)

När allt är klart kommer akvariet beställas tillsammans med en passande bänk.

Hoppas ni är några som kan hjälpa med detta.

MvH

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Herbie overflow, på guiden kallat "hävert". 2 rör ner, 1 rör upp som retur.

http://www.canreef.com/vbulletin/picture.php?albumid=741&pictureid=5527

Det ena röret stryps så att det har samma kapacitet att svälja vatten som returpumpen pumpar upp. Det andra röret används som nödrör om det första sätts igen. Lite beroende på vilka kranar du kan använda för att strypa rör nummer 1 kanske du får ta 5-10% vatten ner i nödröret med.

Diameter på rör & avrinningskammare bestäms av returpumpens kapacitet. Räknas ut här:

http://reefcentral.com/index.php/drainoverflow-size-calc

Google på Herbie overflow.

Det finns en uppsjö andra varianter men det är nog det vanligaste.

Här är hur jag har gjort:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?51066-Daniels-225L&p=492565&viewfull=1#post492565

Jag har ändrat 2 saker sen den bilden, efter den den röda runda kranen har jag satt en kulventil för att snabbt kunna stoppa vatten ner. Det är inte nödvändigt men praktiskt.

Returen är inte längre så mycket PVC-rör utan mest silikonslang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Fredde , du hade ju en färdig lösning.. Vad hände ?

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

jag blev osäker på att 1st 25mm och 1st 20mm rör ner klarar att svälja 1000-2000 liter. Sen så har lite annat som har kommit emellan så just nu ser det inte ut att bli av just nu om man har otur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner du dig osäker så kör 25 över hela linjen , så har jag det i min kub!

Har för mig att min retur pump klarar uppåt 3500 som Max (valde tunzes ställbara returpump)

Kranen ställd runt hälften stängt på "första" röret ner.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som regel brukar det vara ganska safe när man borrar på grund av att bakrutan med silikonfog tex bygger på 1 cm som regel och sedan så kan inte genomföringen i sig sitta dikt an mot bakrutan då muttern och så tar ytterligare minst en cm, ibland två. 5 cm från glaskanten känns som ett bra avstånd annars, det brukar vara bra avstånd tycker jag om man kan offra det. Då kan man arbeta runt röret med vid behov i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...